2 405 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trappkoppling med 2 L
Hejsan!
Har ett litet problem som jag inte riktigt kan lösa själv. Ska byta ut brytarna i hallen till nya eljo brytare, det är en trappkoppling och en vanlig enpolig brytare. Problemet är att vi varje brytare så går L vidare ner till ett uttag och när jag kopplar som man ska koppla en vanlig trappkoppling så fungerar det inte. Det verkar alltså gå ner en L till båda brytarna, det fungerade innan jag började koppla och nu får jag inte till det.
Någon som har någon ide ? Det är gamla kablar och jag ska försöka förklara så gått det går.
enpoliga
här kommer det ner
1 blå (är inte inkopplad på brytaren utan går rätt ner till utaget.)
1 brun (verkar bara vara en koppling mellan brytarna)
1 svart (denna är kopplad till brytaren samt att den går vidare ner till uttaget.)
1 grön (Tändtråd till hallbelysningen)
Trappbrytaren
1 blå (samma som ovan, enpoliga)
1 brun (tändtråd till ytterbelysningen)
1 brun (kommer från den enpoliga.)
1 svart (samma som ovan, enpoliga)
1 grön (tändtråd till hallbelysningen)
Kopplar man på något speciellt vis när det är 2 st L med i schemat, eller hur fungerar det här ?
Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag skrivit.
Tacksam för svar!
Har ett litet problem som jag inte riktigt kan lösa själv. Ska byta ut brytarna i hallen till nya eljo brytare, det är en trappkoppling och en vanlig enpolig brytare. Problemet är att vi varje brytare så går L vidare ner till ett uttag och när jag kopplar som man ska koppla en vanlig trappkoppling så fungerar det inte. Det verkar alltså gå ner en L till båda brytarna, det fungerade innan jag började koppla och nu får jag inte till det.
Någon som har någon ide ? Det är gamla kablar och jag ska försöka förklara så gått det går.
enpoliga
här kommer det ner
1 blå (är inte inkopplad på brytaren utan går rätt ner till utaget.)
1 brun (verkar bara vara en koppling mellan brytarna)
1 svart (denna är kopplad till brytaren samt att den går vidare ner till uttaget.)
1 grön (Tändtråd till hallbelysningen)
Trappbrytaren
1 blå (samma som ovan, enpoliga)
1 brun (tändtråd till ytterbelysningen)
1 brun (kommer från den enpoliga.)
1 svart (samma som ovan, enpoliga)
1 grön (tändtråd till hallbelysningen)
Kopplar man på något speciellt vis när det är 2 st L med i schemat, eller hur fungerar det här ?
Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag skrivit.
Tacksam för svar!
Din "enpoliga" är en troligtvis en trappbrytare och din "trappbryttare" är troligtvis en dubbeltrapp. Hallbelysningen är sparkopplad. Första bildträffen på Google: http://www.lommarp.se/Util/sparkoppling.jpg
I dubbeltrappen behöver fasen (i ditt fall troligtvis svart) byglas så att den finns i båda halvorna av brytaren.
I dubbeltrappen behöver fasen (i ditt fall troligtvis svart) byglas så att den finns i båda halvorna av brytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Du menar att du redan har bytt strömbrytaren utan att ta reda på hur den gamla var inkopplad? Din bästa chans är att komma ihåg hur den gamla satt, då vet du per automatik hur den nya ska kopplas in. Är du blåst här, jag då får du börja titta i dosor och följa upp ledarna så att du ser vad varje ledare har för funktion. Det finns ingen magi för att tolka färger - de kan endast användas som ett antagande som alltid behöver bekräftas.
På din beskrivning låter det som att du har en sparkoppling här. Då finns det fast fas vid varje strömbrytare (svart), en tändtråd (grön) (som även är en mellantråd) och en ren mellantråd (brun). Se schema för sparkoppling här:
http://www.byggahus.se/forum/el/222306-kopplingsscheman.html
Edit: Dvs precis som sajjen säger
På din beskrivning låter det som att du har en sparkoppling här. Då finns det fast fas vid varje strömbrytare (svart), en tändtråd (grön) (som även är en mellantråd) och en ren mellantråd (brun). Se schema för sparkoppling här:
http://www.byggahus.se/forum/el/222306-kopplingsscheman.html
Edit: Dvs precis som sajjen säger
Klicka här för att svara