12 173 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Trappkoppling alt. sparkoppling...?
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Jag skulle byta ut strömbrytare i hallen nere och efter att ha plockat bort den ena strömbrytare fick jag avbryta då det blev kris i hemmet... Således glömde jag bort hur trådarna var dragna och jag får det inte att fungera igen.
Strömbrytare 1: Svart, Röd och grön
Strömbrytare 2: Svart Blå och grön
Lampan: Svart och grå
Jag har mätt och kommit fram till att svart i båda strömbrytare alltid har spänning (fas) och vad jag har läst mig till och kommer ihåg så är detta den s.k. sparkoppling.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur en sådant schema ser ut. Någon som har något bra schema inkl strömbrytarna så man vet vart de olika trådarna (fas, mellantråd och tändtråd) ska in i strömbrytaren?
Tack på förhand!
Jag skulle byta ut strömbrytare i hallen nere och efter att ha plockat bort den ena strömbrytare fick jag avbryta då det blev kris i hemmet... Således glömde jag bort hur trådarna var dragna och jag får det inte att fungera igen.
Strömbrytare 1: Svart, Röd och grön
Strömbrytare 2: Svart Blå och grön
Lampan: Svart och grå
Jag har mätt och kommit fram till att svart i båda strömbrytare alltid har spänning (fas) och vad jag har läst mig till och kommer ihåg så är detta den s.k. sparkoppling.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur en sådant schema ser ut. Någon som har något bra schema inkl strömbrytarna så man vet vart de olika trådarna (fas, mellantråd och tändtråd) ska in i strömbrytaren?
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Tackar.... Fungerar perfekt.
spartrappkoppling (eller snåltrapp som den blev döpt till av en kollega medans han var lärling) har en alldeles egen plastficka i kalendern. Den används såpass sällan att man hinner glömma bort mellan gångerna. Då går det fortare att kolla på fusklappen än att stå och tänka nån minut extra
Och här är det sparkopplingen som är det "normala" den används nästan alltid utom när det ska vara en kors inblandad. Det enda som är viktigt och man behöver minnas är att "P" ska kopplas ihop. Vart sedan tändtråd och fas ligger har ingen betydelse. Det kan knappast bli enklare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, sparkoppling är inte alls ovanligt att det blir. Är det färdigdragen femledare så blir det sparkoppling pga av färgerna.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara