Har behov av att införskaffa alt låna/hyra en trappkärra.

Dom jag har googlat upp ligger mellan 700-3000kr i pris och upp till 200kg kapacitet.

Vad ska man tänka på när man skaffar en sådan??

Max/min sätt/plansteg? Svängbarhet? Hjul plast/gummi, luftfylklda osv osv

Har absolut ingen lust att upptäcka något som gör det "omöjligt" att fortsätta när jag står mitt i trappen med en 200kg kassaskåp på kärran.:O

trappkärra har jag kört några gånger. en modell för strax över tusenlappen. Jag tyckte det var rätt bökigt och hade bara 50 kg på den. anledningen till att vi provade var tt vi körde ca 300 lådor ned för och sedan uppför en trapp på rätt kort tid.

Svängbarhet är hyfsat noll då du alltid har två hjul i marken, förutom när du klättrar över ett steg.
Vi hade hårda hjul och jag har nog bara sett det. Ska du endast köra en gång så kolla istället med en flyttfirma eller liknande om de ha en till uthyrning.

Lycka tilll..

Är det inte enklare att köra med en vanlig kärra med stora luftfyllda hjul. Vill man kan man ju lägga ut två brädor att köra på i trappan eller är man två en som drar/håller emot där uppe och en som går nedanför och lyfter/bromsar. Fungerar minst lika bra som en trappkärra med 3 små hjul.

....av någon anledning så har trappkärran uppfunnits och säljs....

Men en vanlig trilla kan ju gå men jag har en 90graders böj i trappen utan mellanavsats så jag är lite orolig att det blir för brant just i svängen för en vanlig kärra...

Vad tar en flyttfirma för att flytta ett kassaskåp? Kanske är billigare än att köpa en kärra, om du inte behöver den fler ggr vill säga.

200 kg borde gå att bära "för hand" om inte trappen är väldigt märkligt utformad. Två styck lyftsling som flyttgubbarna har till piano osv borde fixa biffen om du har någon som kan hjälpa till.
Har burit ner 350 kg piano genom en svängd trapp så ett kassaskåp på blott 200 kg borde gå som en dans, om det finns möjlighet att förhindra att slingen glider.

har du ofta behov av en trappkärra?
Enstaka flyttningar av tunga prylar har jag anlitat flyttfirma för, tex kostade det 1900 att få min gamla panna uppburen ur källaren och den nya nerburen, skillnaden mot att köpa eller hyra något och bära själv är inte alltid så stor.

hmmm... hej grabbar låt oss bära ett kassaskåp nerför trappen.... Nisse..går du främst...:p

Några rutinerade flyttgubbar kan nog fixa det... helt rätt..

Har även väntat med omslipning av trappen tills detta jobba är gjort.... (o då har man ju anledning att köpa en Rotex90 samt kanske en lackfräs :D )

Grejen är ju... om man är lite osäker så ser man sig själv där mitt i trappen och inseendes att detta går bara inte....:O

Jag funderar också på en trappkärra, typ den här.. Ska flytta från en lägenhet en trappa upp till ett 1½-planshus som är enkelt att komma in i men det finns en del trappsteg. Är det lönt att skaffa en trappkärra för att underlätta transporten av framförallt flyttkartonger?

Jag är frisk och stark och har absolut inga problem att bära - jag tänkte bara att det skulle snabba upp flytten och spara ryggen.

Trappkärror är säkert bra till något, men varje gång jag har provat har det slutat med att jag har burit allt för hand i stället. Vad trappkärror är riktigt bra på har jag faktiskt aldrig lyckats begripa.

P
Min granne köpte en sån där på Jula och är inte helt nöjd med den. Speciellt int att flytta flyttkartonger med den. om du ändå köper en så kolla att det finns med låsbrickor till alla muttrar. Grannen fick köpa till det eftersom den föll i bitar då och då.

Jag skulle själv lägga pengarna på ett par backar öl och ringa in lite kompisar :D I höstas flyttade jag själv ca 60 kartonger böcker från stan till landet, ca hälften från 1 1/2 trappa upp. Det gick ganska enkelt att bära dem nedför trappan och in i huset på landet.

Tack för feedbacken. Jag investerar i öl istället, säkert bättre på alla sätt.

• Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Det blir iaf roligare med öl =)

Jag skaffade förra veckan den från Jula för 699:-, funkade för mitt behov - att ta ner en tvättmaskin 4tr utan hiss.
Hade väl funkat med en vanlig pirra med stora hjul med men denna klättrade relativt snällt nerför, inga stora hopp mellan stegen.

Största fördelen var att hjulen, egentligen axeln för dom tre sammankopplade hjulen, sitter långt bak vilket gjorde det möjligt att luta pirran ordentligt bakåt i trappan utan att ta i steget ovanför så att tvättmaskinens vikt vilade balaserad på pirran hela tiden, behövdes inte mycket kraft för att hålla emot på väg ner.

Sålde den igår för 500:- :)

EDIT: Att nyttja en trappkärra uteslöt inte ölen ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.