Hej,

Fråga om Transformator för Led 12v, när jag vill dimra med Nexas dimmer.

Har mängder med downlights med 12v Halogen G4 och GU4. Dessa drivs idag med Nexa HDR-105, Halogen-dimmer-transformator.

Nu är min tanke att byta ut dessa halogenlampor mot Led då Halogen:en blir fruktansvärt varm och de gamla dimmerna inte går att få in i min Nexa Bridge.

Det jag tänkt är att ha Nexa
LDR-075: Dimmer för LED 12-24 V.
Strömkälla
12-24 VDC
Max belastning
75 W @ 12 VDC

I Domwnlights:en kommer jag byta mot 12v Led G4/GU4. På vissa platser har jag 2 och andra 4 downlight på samma dimmer. Det skulle isåfall vara max 4st Led G4 12v 2w (motsvarande 20W halogen).

Problemet jag stött på är den transformator jag köpt låter konstigt. Jag tror jag valde fel styrka på den.

Vilken transformator skall jag välja för 12v Led som sitter före Dimmer Nexa LDR-075 när jag skall sätta 2-4st Led 2W, G4.

Om ingen råkar ha provat fram en transformator som fungerar i verkligheten så finns det inget svar på din fråga. Ja, du får prova... Det bör vara en transformator avsedd för LED, dvs avsedd för elektronik med en ganska ful strömkurva. Om det låter från den du har så är det antingen en gammal järnkärnetransformator eller något som inte mår bra av den ström Nexadimmern orsakar.

Det är en lite udda kombination. Det är inte helt lätt att hitta en LED-ersättning med G4 som fungerar i praktiken.

LDR-075 är avsedd att dimma LED och LED lister med inbyggd strömbegränsning genom PWM reglering - alltså konstanspänning.
Den är alltså inte avsedd att användas i en kombination med konstantströmsdon och LED utan inbyggd strömbegränsning..
En enkel traf, konventionell eller elektronisk, med 12V DC ut, 5-6 ampere bör fungera fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.