Johan Gunverth skrev:
Hur jag ska ha det? Svinto ska inte repa men fel använt repar det.Johan Gunverth skrev:
När du fått bort fläckarna av kalk (kanske också lite järn), kan du prova Änglamarks WC-rent för städningen. Det är också surt och det var bäst i test enligt Råd och Rön. Ibland kan det vara idé att låta även detta medel verka över natten.
Lite sen uppdatering.
Har provat kalkosan, märkte ingen större skillnad.
Kalken som är under vattennivån, hur gör jag med det? Tömma ut vattnet?
Har provat kalkosan, märkte ingen större skillnad.
Kalken som är under vattennivån, hur gör jag med det? Tömma ut vattnet?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Kalkosan gör underverk normalt - hur gjorde du? Har gjort rent ett antal toaletter som sett fruktansvärda ut.T Tony_Nygren skrev:
Kan det vara så att det inte är kalk utan andra fällningar så det är något basiskt som du behöver?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Jag dränkte lite toapapper i kalkosan och satte på fläcken som är ovanför vattnet, lät det sitta där i ca 1 timme, tog sedan bort det och körde ett par vänder med toaborsten. Lite gick bort, men mestadels är kvarS stugan_i_skogen skrev:
Du behöver få en hög koncentration på en syra. Vilken syra som helst fungerar men ju starkare den är desto fortare går det, med svagare syra tar det längre tid.T Tony_Nygren skrev:
Köp t ex några flaskor 24% ättika och skjut ut vattnet i toastolen med toaborsten och fyll med ättika. Låt stå över natt.
Gillar du inte ättikslukten så köp några hundra gram citronsyra från kryddhyllan och lös upp i så lite hett vatten som möjligt, häll ned och låt stå över natt.
Har du saltsyra från färghandeln hemma så slå i en rejäl slurk och låt stå några timmar eller över natt. Detta är den starkaste av de tre syrorna så det går fortast med den.
Eller Hessa-produkten som många här gillar, den innehåller fosforsyra.