9 114 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Trådlösa eller trådburna termostater till golvvärme
Sida 1 av 2
Jag håller på att bygga ett nytt hus med vattenburen golvvärme och givare/termostater i varje rum. I avtalet med entreprenören står det specifik att rumsgivarna ska vara trådburna, men nu när gipset sitter uppe upptäckte vi att elektrikern inte dragit något till rumsgivarna. Han ville installera trådlösa istället och det är enligt honom det enda han installerar nuförtiden.
Min fråga är ifall en trådlös rumsgivare idag är sämre än en tråddburen? Elektrikern påstår att batterierna håller i minst ett år. Har jag fått en sämre lösning?
Jag förstår att det är billigare för elektrikern/vvs att bara sätta dit en trådlös. Och merkostnaden för själva givaren står ju elektrikern för, så det påverkar inte mig. Men finns det något som är sämre för mig? Är det någon som har erfarenheter kring trådlösa givare?
Jag ser inget behov av att "krångla" kring vad som står i kontraktet ifall det inte finns någon vettig orsak till det.
Min fråga är ifall en trådlös rumsgivare idag är sämre än en tråddburen? Elektrikern påstår att batterierna håller i minst ett år. Har jag fått en sämre lösning?
Jag förstår att det är billigare för elektrikern/vvs att bara sätta dit en trådlös. Och merkostnaden för själva givaren står ju elektrikern för, så det påverkar inte mig. Men finns det något som är sämre för mig? Är det någon som har erfarenheter kring trådlösa givare?
Jag ser inget behov av att "krångla" kring vad som står i kontraktet ifall det inte finns någon vettig orsak till det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
du får en mkt sämre lösning, trådlösa givare är en kompromiss man gör i äldre hus, inte i nybyggen.S Smoksnes skrev:Jag håller på att bygga ett nytt hus med vattenburen golvvärme och givare/termostater i varje rum. I avtalet med entreprenören står det specifik att rumsgivarna ska vara trådburna, men nu när gipset sitter uppe upptäckte vi att elektrikern inte dragit något till rumsgivarna. Han ville installera trådlösa istället och det är enligt honom det enda han installerar nuförtiden.
du får ett merarbete som kommer fortsätta år efter år med att byta batterier, givarna är betydligt mer avancerade vilket ger dyrare utbytesdelar och lägre beräknad livslängd.
Förstår inte ens hur han kan uttrycka sig på det där sättet. Han har gjort en miss och vill lösa det utan att det blir för dyrt det förstår jag, jag hade inte gått med på det men om du väljer att göra det så har du fått en sämre produkt och borde åtminstone kompenseras för det.
Tack för snabbt svar. Har du specifika erfarenheter kring trådlösa givare? T.ex. ifall de tappar kontakten osv. Jag har tolkat det som att det används mer och mer? Men kanske inte i nybyggen, som du säger? Gällande att gå med på det eller ej... Det är ju lite svårt när gips redan sitter och målaren redan är där. Att dra kabel för detta i efterhand kräver ju att någon monterar ner ganska mycket gipsskivor och sen sätter upp dem igen.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Ja du har nog rätt, det är kanske inte mycket att orda om.S Smoksnes skrev:Tack för snabbt svar. Har du specifika erfarenheter kring trådlösa givare? T.ex. ifall de tappar kontakten osv. Jag har tolkat det som att det används mer och mer? Men kanske inte i nybyggen, som du säger? Gällande att gå med på det eller ej... Det är ju lite svårt när gips redan sitter och målaren redan är där. Att dra kabel för detta i efterhand kräver ju att någon monterar ner ganska mycket gipsskivor och sen sätter upp dem igen.
Jag har erfarenheter kring trådlösa produkter, plejd, elko, diverse leksakslarm osv. osv.
Gemensamt är att de är mer benägna att krångla, dyrare att byta ut och generellt betydligt kortare livslängd än vanliga givare, trådlösa givare har jag endast sett på ett ställe när man renoverade ett gammalt hus pga. svamp i golvet.
I nybyggen skulle jag som elektriker aldrig ha som plan att montera trådlösa prylar, oavsett om det gäller givare, larm, brytare eller annat.
Men som du säger, du har ju inget val, men du får en sämre produkt än du har beställt, att dom är dyrare är för att dom är trådlösa, att dom är trådlösa betyder att dom är sämre, inte bättre.
Att kräva kompensation kommer nog inte röra sig om några speciella pengar så realistiskt sett så blir du väl tvungen att acceptera hans slarv, hoppas inte du är som mig då jag hade stört mig på det något enormt.
Det finns väl både plus och minus med trådlösa grejor. En nackdel är som nämnt batteribyte. En annan sak är att grejorna efter x antal år utgår och reservdelar eller ersättningsprodukter inte längre finns att tillgå.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Jag ser ingen nackdel med trådlösa givare. En fördel är att de kan placeras om enkelt till en position som är mest effektiv för en jämn reglering, denna placering är inte alltid omedelbart uppenbar vid installation. En annan fördel - som iofs mest beror på hur pass moderna/avancerade reglersystemen är: att en del klarar att automatiskt reglera in de olika värmeslingorna för optimalt resultat (autokalibrering).
Att man får byta något batteri någon gång vartannat - vart fjärde år bör inte ses som något större bekymmer.
Köper man systemlösningar av de större systemtillverkarna så ska det inte vara några problem om någon komponent ev behöver bytas ut efter ett antal år, lika litet som det ska vara bekymmer med komponentbyte i trådbundna installationer.
Att man får byta något batteri någon gång vartannat - vart fjärde år bör inte ses som något större bekymmer.
Köper man systemlösningar av de större systemtillverkarna så ska det inte vara några problem om någon komponent ev behöver bytas ut efter ett antal år, lika litet som det ska vara bekymmer med komponentbyte i trådbundna installationer.
Den största besparingen är att om man har värmepump är att köra utan med bara innegivare och strypa slingor som inte ska ha så mycket värme eller ev bara ha ställdon å termostater på så få slingor som möljligt
Personligen hade jag varit grymt less om det uttryckligen står att det ska vara trådbundet, om det "bara är att byta batteri en gång om året" så kan väl elektrikern komma och göra det åt dig då? Nä tror inte hen är så sugen på det.
Hur många givare handlar det om?
Hur många givare handlar det om?
Tack för svar. För en som inte vet något om detta, vad anses vara en "större systemtillverkare"?H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Jag har trådade givare, och eftersom de är helt underhållsfria och 100% driftsäkra givetvis ett mycket bättre (även billigare) alt. Än trådlösa.
Enda problemet är att jag inte använder eller behöver dem. Värmesystemet i huset är så trögt att man inte märker en ändring och alla står nu på fullt öppna hela tiden.
Hade jag byggt nytt hade jag skippat mina rumsgivare helt. Huset hade ändå haft samma värmekomfort, styrd via pumpens värmekurva och utegivare.
Enda problemet är att jag inte använder eller behöver dem. Värmesystemet i huset är så trögt att man inte märker en ändring och alla står nu på fullt öppna hela tiden.
Hade jag byggt nytt hade jag skippat mina rumsgivare helt. Huset hade ändå haft samma värmekomfort, styrd via pumpens värmekurva och utegivare.
Tack för alla svar.
Jag har hört mig för lite. Eftersom det är LK som projekterat så kollade jag med dem. De själva rekommenderar alltid trådbundna termostater. Tydligen är det inte ovanligt att termostaterna fungerar dåligt med t.ex. larm vilket gör att larmet kan gå av när man ändrar något på termostaten.
Därav rekommendationen av trådbundna.
Sen kollade jag också med andra hustillverkare hur de brukar göra. T.ex. Trivselhus och Eksjöhus levererar alltid trådlösa termostater som standard. Så det verkar inte vara helt ovanligt även vid nybyggen.
Jag har hört mig för lite. Eftersom det är LK som projekterat så kollade jag med dem. De själva rekommenderar alltid trådbundna termostater. Tydligen är det inte ovanligt att termostaterna fungerar dåligt med t.ex. larm vilket gör att larmet kan gå av när man ändrar något på termostaten.
Sen kollade jag också med andra hustillverkare hur de brukar göra. T.ex. Trivselhus och Eksjöhus levererar alltid trådlösa termostater som standard. Så det verkar inte vara helt ovanligt även vid nybyggen.
Skippa rumsgivarna och termodonen, dom strular för eller senare och kostar skjortan, se till at få ett läggningschema som säger hur långa slingorna är och vilket flöde ( det är ett grovflöde ) dom ska ha, det med flödet kan finare ställas senare.
Efter sen en justering är gjord kan du i stort glömma allt som har med värmen att göra, Har så och inte rört något på 10 år.
Efter sen en justering är gjord kan du i stort glömma allt som har med värmen att göra, Har så och inte rört något på 10 år.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Benägen att hålla med. Golvvärmesystem - särskilt om ingjutna i betong - är extremt trögreglerade så man kan fråga sig nyttan av rumsgivare oavsett trådlösa/trådbundna. Vettigare att gå på mer generella parametrar typ utomhustemp om man ska reglera. Helt väsensskilt från att använda radiatorer för uppvärmningen.