F FG76 skrev:
Finns manual/bruksanvisning på nätet att läsa eller ladda hem?
Vet någon vad maxlängden på slingan är?
Här har du manualen:

https://stesbintegrationprod.blob.c...nual/b4a5e6b4-0785-4fbd-94b6-3c72f8fd3229.pdf

Ingen vet vad maxlängden på slingan är, men manualen säger att man inte ska använda mer än 130m. Jag kopplade in 500m, och fick grönt ljus. Har dock inte provat 500m i skarpt läge.

• Gilla
Simonso och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Här har du manualen:

[länk]

Ingen vet vad maxlängden på slingan är, men manualen säger att man inte ska använda mer än 130m. Jag kopplade in 500m, och fick grönt ljus. Har dock inte provat 500m i skarpt läge.
Har du hunnit testa att köra med 500m slingan och funkade det?

GeH. GeH. skrev:
Har du hunnit testa att köra med 500m slingan och funkade det?
Har inte hunnit det på de 12 timmarna mellan våra inlägg.. Eller än heller för den delen ;)

Nu är jag inte någon robotexpert, och någon mer kunnig person får gärna rätta mig. Men jag kan inte se varför en lång slinga inte skulle fungera, rent signal-/magnetfältsmässigt så länge som resistansen hålls tillräckligt låg.

Dock kan batterikapacitet bli ett möjligt problem med absurt långa slingor till ett system som saknar guidekabel. Detta då roboten kan få väldigt lång väg hem. Detta torde man dock lösa med ett 8Ah-batteri!

Ett annat möjligt problem kan vara om tillverkaren lagt in hård-/mjukvara som räknar hur lång sträcka roboten kört på väg ”hem” och lagt in en begränsning efter en viss sträcka. Säg att om roboten kört 200m utan att ha tappat signal, så ska den tro att den är utanför området, inne hos grannen eller ute på autobahn och då stanna. Nu varken tror eller hoppas jag att de har gjort så, för då blir jag lite trött om roboten ger mig fingret efter att jag grävt ner/spikat fast all kabel.. Dock vet vi att roboten kan räkna, eftersom det går att programmera olika startpunkter, och det gör man genom att ange hur många meter ”nedströms” som den ska börja klippa ifrån.

Jag kopplade in hela 500m slingan och gjorde en yta att klippa, och roboten började köra/klipps. Dock låg 400m fortfarande inrullade och då korsade kabeln sig själv. Detta ledde till kasst beteende och roboten trodde att den var utanför området ibland, så det gick inte att utvärdera.

• Gilla
Benny Paulsson och 1 till
  • Laddar…
krzysgro krzysgro skrev:
Oj vad bra, tack för hjälpen! Jag mäter först på fredag, har precis landat utomlands
Kanske kan vara värt att göra en fabriksåterställning också. Eftersom problemet bara finns på vissa klippare så skulle det eventuellt kunna hjälpa.

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Har inte hunnit det på de 12 timmarna mellan våra inlägg.. Eller än heller för den delen ;)

Nu är jag inte någon robotexpert, och någon mer kunnig person får gärna rätta mig. Men jag kan inte se varför en lång slinga inte skulle fungera, rent signal-/magnetfältsmässigt så länge som resistansen hålls tillräckligt låg.

Dock kan batterikapacitet bli ett möjligt problem med absurt långa slingor till ett system som saknar guidekabel. Detta då roboten kan få väldigt lång väg hem. Detta torde man dock lösa med ett 8Ah-batteri!

Ett annat möjligt problem kan vara om tillverkaren lagt in hård-/mjukvara som räknar hur lång sträcka roboten kört på väg ”hem” och lagt in en begränsning efter en viss sträcka. Säg att om roboten kört 200m utan att ha tappat signal, så ska den tro att den är utanför området, inne hos grannen eller ute på autobahn och då stanna. Nu varken tror eller hoppas jag att de har gjort så, för då blir jag lite trött om roboten ger mig fingret efter att jag grävt ner/spikat fast all kabel.. Dock vet vi att roboten kan räkna, eftersom det går att programmera olika startpunkter, och det gör man genom att ange hur många meter ”nedströms” som den ska börja klippa ifrån.

Jag kopplade in hela 500m slingan och gjorde en yta att klippa, och roboten började köra/klipps. Dock låg 400m fortfarande inrullade och då korsade kabeln sig själv. Detta ledde till kasst beteende och roboten trodde att den var utanför området ibland, så det gick inte att utvärdera.
Slingan kan bli lång utan att arean ökar om man använder begränsnings tråden runt hinder som tex rabatter och träd.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
På filmen så är inte stötstången (18 på bilden nedan) monterad i laddningsstationen, ska monteras till vänster i laddningsstationen (framifrån sett). Upp med den så ska det nog gå bättre. Måste ha något som dämpar smällen när de kör in, det är rena rallymaskinerna det här, så de kommer in med en väldig kraft! ;)

Nr 31 på bilden är en indikator för klippområde, den måste vara innanför den avgränsade gräsytan (det man vill klippa). Det borde den dock vara om man dragit kabeln i spåren på undersidan av laddningsstationen.
[bild]

Tack för ett utförligt inlägg med en bra och utförlig utvärdering!

Det är alltså när den körde längs med en lutning som den fastnade..? Kan tänka mig att det kan bli lite svårt för den..

Ang. lutningar så står det i manualen att den klarar 25°/47% (om det stämmer så är det bättre än många märkesmaskiner), men ”på 1 m avstånd från begränsningskabeln bör marken inte luta över 5,7° (10%) upp- åt eller nedåt.” Det är däremot inte mycket lutning! Någon som vet om det är liknande rekommendationer även för märkesklippare..?

Tror att det är för att den inte ska köra för långt över kabeln. Eller kanske för det problem som du beskrev när den körde längs med kabeln.

Jag var väldigt elak mot min när jag la ut en testslinga och lade kabeln i en nedförsbacke som dels kommer plötsligt och även är väldigt brant. Det resulterade i att den körde för fort över kabeln när den skulle stanna och gick över den. Flera gånger krånglade den dock faktiskt tillbaka sig igen! Men slirade också flera ggr i det höga gräset utanför kabeln och stannade då till sist och klagade på att den var utanför begränsningskabeln. Den stack alltså inte iväg upp till grannen (vilket det redan kommit önskemål om, att ”det går bra att dra upp lite kabel hit också!) utan stängde av och klagade.

Låter som förväntat, att man får vara med och justera kabeln/slingan lite i början, samt fylla ut ojämnheter och gropar. Har också märkt att den plötsligt vänder mitt i en ”raksträcka”, kanske för en liten ojämnhet, men mer troligt för att mitt gräs var så högt. Har klippt det nu för att ge den bättre möjligheter när den riktiga slingan kommer upp. Jag får en känsla av att det kommer bli lättare och lättare för maskinen med tiden, efterhand som gräsmattan klipps mer regelbundet och blir jämnare.

Någon hade provat att ta av skyddet framför knivarna och upplevde att den fastnade mindre då. Kan vara något att överväga om man tycker att den fastnar för ofta.

Oroväckande att den klantade till det vid laddning någon gång! Har du stötstången monterad och dubbelkollat så att kabeln under laddstationen sitter ordentligt fast i sitt spår?

Ja precis, längs med. Vet inte exakt vinkel, men det är nog garanterat mer än 5,7 grader. 20-30 kan det nog vara. Tycker inte det borde vara ett problem, men är inte heller hela världen att dra om kabeln lite längre ner. I måndags hade jag igång den 7-16 på automatiskt program och det verkar ha gått smärt fritt. Såg att den var igång när jag åkte hemifrån och den stod fint och laddade sig igen när jag kom hem 16:30.

Intressant med backen. Vet du hur andra märken hanterar den typen av problem?

Jag gjorde samma på de raksträckor den verkade stanna på. Körde lite med trimmern för att minska ner eventuella tovor.

Känns inte värt att ta bort skyddet om det inte verkar vara ett stort problem (tex om man märker att det blir fläckar där det inte verkar bli klippt).

Stötstång är monterad och kabeln sitter ordentligt. Har dock inte haft mer problem med sedan dess så verkar ha varit en engångsföreteelse.

Jag köpte min på söndag och den har funkat jättebra hittills, men nu har det börjat regnar och regnsensorn funkar inte. Jag har aktiverat den i menyn men ingenting händer. Någon som haft samma problem?

Tjena!!
Vill bara höra med er som köpt och installerat. lyser lampan i laddstationen alltid? Den mina föräldrar köpte är helt svart..så tror det är något fel på laddstationen???

Rubideux1987 Rubideux1987 skrev:
Jag köpte min på söndag och den har funkat jättebra hittills, men nu har det börjat regnar och regnsensorn funkar inte. Jag har aktiverat den i menyn men ingenting händer. Någon som haft samma problem?
Jag har inte testat skarpt i regn men spolade med vattenslang och då funkade det perfekt. Åkte tillbaks till laddstationen, stannade kanske en halvtimme innan den fortsatte programmet.

• Gilla
Rubideux1987
  • Laddar…
C Chille79 skrev:
Tjena!!
Vill bara höra med er som köpt och installerat. lyser lampan i laddstationen alltid? Den mina föräldrar köpte är helt svart..så tror det är något fel på laddstationen???
Ja den ska lysa med fast grönt sken om avgränsningskabeln är korrekt ansluten, både om gräsklipparen är ute och klipper och om gräsklipparen står i stationen och är fulladdad. När den står och laddas pulserar lampan med rött ljus.

G GG17 skrev:
Ja den ska lysa med fast grönt sken om avgränsningskabeln är korrekt ansluten, både om gräsklipparen är ute och klipper och om gräsklipparen står i stationen och är fulladdad. När den står och laddas pulserar lampan med rött ljus.
ok tack för svar
Då får jag försöka få en ny laddare

• Gilla
GG17
  • Laddar…
Hej , Jag köpte en i onsdags 17.05 från en annan stad, 80 km bort (Jag lyckades inte i min stad, trots jag var där vid exakt kl 08). Det var mer roliga är att det kom 8 till i måndags.
iaf fungerar det fortfarande bra och det är inga problem. OBS Jag sätter den i ett hörn

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Alla skriver "billiga" men ingen skriver ut priset..
Vad betalade ni?

M Mikedigitize skrev:
Alla skriver "billiga" men ingen skriver ut priset..
Vad betalade ni?
3499

• Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Har bytt från bosch till Lidl och kör en på framsidan och en på baksidan av huset. Har en ganska besvärlig trädgård men de gör bra ifrån sig.

• schematisk bild av två geografiska områden med en gul prick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.