Byggahus.se

Tråden för oss med precisionsnoja

1. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Ja, som vissa av er känner till lider jag av precisionsnoja. Jag är övertygad om att de som är kunniga inom läkekonsten har något slags finare namn på åkomman, men det spelar ingen roll. Jag har inget behov av att bli botad.

Igår när jag var för att hämta glespanel såg jag att de hade en ställbar gipsvinkel som jag har kollat på på nätet. Jag fick ett rimligt pris och slog till. Vinkeln heter Hultafors PS120. Väl hemma började jag givetvis fundera på hur det är med precisionen. För en gipsvinkel har det ingen stor betydelse, men nu ska vi inte bekymra oss om verklighetens krav. Hur vinkelrät är egentligen gipsvinkeln? Notera att den är ställbar med de vanliga fasta lägena och den har även skalor för att rita andra vinklar. Det verkar praktiskt.

Jag börjar med att ta fram referensvinkeln och är noga med att inte fingra på den i närheten av hörnet. Värme från händerna gör ju att det blir helt galet med precisionen (!).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0190.JPG

Jag använder referensvinkeln för att kalibrera mätdonet:
    IMG_0191.JPG

Här mäter jag vinkeln första gången. Jag mätte 10 gånger och ställde Hultaforsvinkeln omväxlande från spetsigt läge och trubbigt läge:
    IMG_0192.JPG

Så här ser vinkeln ut förresten...
    IMG_0193.JPG

Och resultatet:
    Skärmavbild 2018-11-10 kl. 10.05.56.png

Man kan konstatera att vinkeln duger till allt byggrelaterat. Jag hade faktiskt förväntat mig sämre resultat. Beräkningarna ovan baserar sig på ett skänklarna är helt raka. Det är inte verifierat, men det kan jag ta vid ett annat tillfälle. Jag måste först konstruera en rakhetsmätare.

2. P
    Medlem · Nivå 22
    Håller inte helt med dig, hyfsat resultat, inte tillräckligt, 23/100 mm avvikelse är lite för mycket. ;)

34/100 mm är i det närmaste katastrofalt....

3. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Fast det står ju 0,23/1000 mm.

4. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Luv it!

5. K_arlstrom
    Verktygstokig · Nivå 9
    Den där blev helt plötsligt mycket intressantare! Har en annan ställbar vinkel som visade sig lika nära 90° som handtaget på en fogsvans.. Duger till bygg, men det tar ändå emot.
    Får erkänna att jag allt för ofta mäter noggrannare än jag behöver, men det känns bra efteråt! :)

6. P
    Medlem · Nivå 14
    Klart intressant, håller med om att det var överraskande bra resultat!

Nu är ju frågan om du har lyckats få tag på motsatsen till ett måndagsex (vilken dag i veckan de nu tillverkas...) eller om man kan utgå ifrån att de här vinklarna verkligen är så bra? Jag får ju säga att min tillit är något skadad.

//Ronnie

PS Fin mätmojäng förresten :) DS

7. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag får väl ta med mätgrejorna till byggvaruhandeln vid tillfälle. Bara hoppas att de inte ringer till någon som hämtar upp mig för vidare transport till dårhuset.

• Laddar…