Ja, som vissa av er känner till lider jag av precisionsnoja. Jag är övertygad om att de som är kunniga inom läkekonsten har något slags finare namn på åkomman, men det spelar ingen roll. Jag har inget behov av att bli botad.
Igår när jag var för att hämta glespanel såg jag att de hade en ställbar gipsvinkel som jag har kollat på på nätet. Jag fick ett rimligt pris och slog till. Vinkeln heter Hultafors PS120. Väl hemma började jag givetvis fundera på hur det är med precisionen. För en gipsvinkel har det ingen stor betydelse, men nu ska vi inte bekymra oss om verklighetens krav. Hur vinkelrät är egentligen gipsvinkeln? Notera att den är ställbar med de vanliga fasta lägena och den har även skalor för att rita andra vinklar. Det verkar praktiskt.
Jag börjar med att ta fram referensvinkeln och är noga med att inte fingra på den i närheten av hörnet. Värme från händerna gör ju att det blir helt galet med precisionen (!).
Jag använder referensvinkeln för att kalibrera mätdonet:
Här mäter jag vinkeln första gången. Jag mätte 10 gånger och ställde Hultaforsvinkeln omväxlande från spetsigt läge och trubbigt läge:
Så här ser vinkeln ut förresten...
Och resultatet:
Man kan konstatera att vinkeln duger till allt byggrelaterat. Jag hade faktiskt förväntat mig sämre resultat. Beräkningarna ovan baserar sig på ett skänklarna är helt raka. Det är inte verifierat, men det kan jag ta vid ett annat tillfälle. Jag måste först konstruera en rakhetsmätare.
Igår när jag var för att hämta glespanel såg jag att de hade en ställbar gipsvinkel som jag har kollat på på nätet. Jag fick ett rimligt pris och slog till. Vinkeln heter Hultafors PS120. Väl hemma började jag givetvis fundera på hur det är med precisionen. För en gipsvinkel har det ingen stor betydelse, men nu ska vi inte bekymra oss om verklighetens krav. Hur vinkelrät är egentligen gipsvinkeln? Notera att den är ställbar med de vanliga fasta lägena och den har även skalor för att rita andra vinklar. Det verkar praktiskt.
Jag börjar med att ta fram referensvinkeln och är noga med att inte fingra på den i närheten av hörnet. Värme från händerna gör ju att det blir helt galet med precisionen (!).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använder referensvinkeln för att kalibrera mätdonet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här mäter jag vinkeln första gången. Jag mätte 10 gånger och ställde Hultaforsvinkeln omväxlande från spetsigt läge och trubbigt läge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser vinkeln ut förresten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan konstatera att vinkeln duger till allt byggrelaterat. Jag hade faktiskt förväntat mig sämre resultat. Beräkningarna ovan baserar sig på ett skänklarna är helt raka. Det är inte verifierat, men det kan jag ta vid ett annat tillfälle. Jag måste först konstruera en rakhetsmätare.
Håller inte helt med dig, hyfsat resultat, inte tillräckligt, 23/100 mm avvikelse är lite för mycket.mattiasp skrev:
Ja, som vissa av er känner till lider jag av precisionsnoja. Jag är övertygad om att de som är kunniga inom läkekonsten har något slags finare namn på åkomman, men det spelar ingen roll. Jag har inget behov av att bli botad.
Igår när jag var för att hämta glespanel såg jag att de hade en ställbar gipsvinkel som jag har kollat på på nätet. Jag fick ett rimligt pris och slog till. Vinkeln heter Hultafors PS120. Väl hemma började jag givetvis fundera på hur det är med precisionen. För en gipsvinkel har det ingen stor betydelse, men nu ska vi inte bekymra oss om verklighetens krav. Hur vinkelrät är egentligen gipsvinkeln? Notera att den är ställbar med de vanliga fasta lägena och den har även skalor för att rita andra vinklar. Det verkar praktiskt.
Jag börjar med att ta fram referensvinkeln och är noga med att inte fingra på den i närheten av hörnet. Värme från händerna gör ju att det blir helt galet med precisionen (!).
[bild]
Jag använder referensvinkeln för att kalibrera mätdonet:
[bild]
Här mäter jag vinkeln första gången. Jag mätte 10 gånger och ställde Hultaforsvinkeln omväxlande från spetsigt läge och trubbigt läge:
[bild]
Så här ser vinkeln ut förresten...
[bild]
Och resultatet:
[bild]
Man kan konstatera att vinkeln duger till allt byggrelaterat. Jag hade faktiskt förväntat mig sämre resultat. Beräkningarna ovan baserar sig på ett skänklarna är helt raka. Det är inte verifierat, men det kan jag ta vid ett annat tillfälle. Jag måste först konstruera en rakhetsmätare.
34/100 mm är i det närmaste katastrofalt....
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Den där blev helt plötsligt mycket intressantare! Har en annan ställbar vinkel som visade sig lika nära 90° som handtaget på en fogsvans.. Duger till bygg, men det tar ändå emot.
Får erkänna att jag allt för ofta mäter noggrannare än jag behöver, men det känns bra efteråt!
Får erkänna att jag allt för ofta mäter noggrannare än jag behöver, men det känns bra efteråt!
Klart intressant, håller med om att det var överraskande bra resultat!
Nu är ju frågan om du har lyckats få tag på motsatsen till ett måndagsex (vilken dag i veckan de nu tillverkas...) eller om man kan utgå ifrån att de här vinklarna verkligen är så bra? Jag får ju säga att min tillit är något skadad.
//Ronnie
PS Fin mätmojäng förresten
DS
Nu är ju frågan om du har lyckats få tag på motsatsen till ett måndagsex (vilken dag i veckan de nu tillverkas...) eller om man kan utgå ifrån att de här vinklarna verkligen är så bra? Jag får ju säga att min tillit är något skadad.
//Ronnie
PS Fin mätmojäng förresten
Klicka här för att svara