Hej gänget.
Vi har idag en uttjänt gaspanna och för dålig ventilation. Sannolikt solceller på gång. Hus från -62 med 112 kvm.
Har läst den här tråden och gjort en beräkning utifrån det
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaspanna-lvvp-kalkyl.388960/page-2
Problemet är väl att elen är väldigt dyr nu och investeringen på 120k för LVVP med våra gamla lågstrålande element känns dyr. Vi tycks förbruka ca. 13000kwh i gas med den gamla pannan (med diskret skjuts från en LLVP i ett av rummen när det är som kallast). Den är supergammal så har säkert en verkningsgrad på max 80%.
Har räknat med att en ny gaspanna kostar 65000 kr (fått en sådan offert) och har bättre verkningsgrad. Gaspris ca 180 öre, elpris ungefär detsamma.
Dock har vi problem med värme på sommaren och skulle vilja ha in AC. Har fått in en offert på det på 60 000 kr som gott och väl skulle kunna värma hela huset också med samma pumpar.
Efter 8 år skulle det bli följande
LLVP + VVB med värmepumpsteknik: 159 kkr
LVVP: 192 kkr
Gaspanna: 246 kkr
Jag ser således ett ganska svagt argument för LVVP - jag har dessutom inte räknat in att vi förmodligen ändå skulle köpa AC-enheter som alltså inte används till uppvärmning.
Vad gäller ventilationen har vi funderat på FTX. Varför hör då detta ihop? Jo man skulle kunna tänka sig att istället installera en frånluftsvärmepump som producerar varmvatten och driver luftflödet, och använda LLVP till den mesta av värmen (jag har förstått att FLVP har för dålig verkningsgrad för vårt hus som ensam värmekälla). Man skulle då kunna strunta i VVB (typ 25kkr). FTX-agg verkar kosta ungefär samma som en FLVP men har bättre värmeåtervinning. Frågan är då om VVB-kostnaden på 8 år är jämförbar med vad man förlorar i verkningsgraf jmf med ett äkta FTX-agg.
Tankar?