Hej

Vi står i startgroparna för att renovera kök. Vi har haft sådan otrolig otur med hantverkare så vi är trötta innan vi ens börjat nu 🙈 Det största problemet är att alla (trots lovord och t.o.m trots vitesavtal) alltid veckor, månader, halvår sena!! Har någon här koll på seriösa bra företag? Som klarar rimliga tidslinjer?

Jag har full förståelse för att en entreprenör blir sen om material är sent. Vi är inte orimliga…men i de fall vi haft har entreprenören bara prioriterat ned oss? Sjukt jobbigt.

Tips emmotas gärna!

BirgitS
Inför vår badrumsrenovering fick vi personliga rekommendationer om KM Living och Dådermans, båda renoverar så väl kök som badrum. Vi hade båda på besök och fick bra intryck och vettiga offerter av båda.

Sen inbillar jag mig att om man går via en bättre kökstillverkare så har man lite bättre chans att det blir bra än om man anlitar någon på egen hand.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi har nyligen renoverat 2 badrum, och är väldigt nöjda. Företaget gör också kök. Skickar dig namnet i pm.

Dåderman som nåmndes ovan är svindyra. Dubbla summan mor alla fyra övriga firmor som vi fick offert från för badrummet.

Jag skickar pm om killen som gjort både badrummet och köket hos oss. Helt suverän.

Inga konkreta tips. Men oftast bör man räkna med lång ledtid om du skall få tag på en bra hantverkare. De duktiga har lång kö. Dådermans som nämns i tråden har flera talat gott om här på forumet. Men de sägs vara dyra.

Kök är annars ett av de enklare projekt man kan ge sig in på om man gör det själv.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kök är annars ett av de enklare projekt man kan ge sig in på om man gör det själv.
Det beror på hur omfattande renovering man gör och hur erfaren man är. Vi har gjort en ytskiktsrenovering själva (klickggolv, bänkskiva, luckor) i förra huset, men nu när hela köket behövde rivas ner till bjälklaget, byggas upp igen med V/A på nytt ställe m.m. tog vi in en hantverkare. Om inte annat ville vi få det gjort på rimlig tid så att vi slapp vara utan kök i flera månader.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
mrsnhp mrsnhp skrev:
Dåderman som nåmndes ovan är svindyra. Dubbla summan mor alla fyra övriga firmor som vi fick offert från för badrummet.

Jag skickar pm om killen som gjort både badrummet och köket hos oss. Helt suverän.
I vårt fall var de ungefär 10 % dyrare än KM Living, i gengäld kunde vi via Dådermans få 10-20 % rabatt på kakel, klinker och inredning samt att de skötte hela inköpshanteringen av det.

BirgitS BirgitS skrev:
I vårt fall var de ungefär 10 % dyrare än KM Living, i gengäld kunde vi via Dådermans få 10-20 % rabatt på kakel, klinker och inredning samt att de skötte hela inköpshanteringen av det.
KM Living är kanske också dyra? Vi förhandlade till oss rabatter på kakel och inredning själva, både i ”vanlig” butik och på nätet. För 120.000 kr, som prisskillnaden var mellan Dåderman och killen vi anlitade för badrummet, är jag okej med att ringa Bygghemma några gånger för att förhandla ner priset och fråga om leveranstider 🙂 Här i Stockholm är det inte ens långt att åka till butiker för att prata med säljare och titta på grejerna innan man väljer.

Om man vill kunna släppa projektet helt och knappt ens behöva välja kakel eller skåpluckor är firmor som Dåderman kanske en bra väg att gå, men vill man ha kontroll över detaljerna kan det vara bättre att sköta inköp själv och ha en hantverkare som man vet är lätt att kommunicera med löpande under projektet.

BirgitS
mrsnhp mrsnhp skrev:
KM Living är kanske också dyra? Vi förhandlade till oss rabatter på kakel och inredning själva, både i ”vanlig” butik och på nätet. För 120.000 kr, som prisskillnaden var mellan Dåderman och killen vi anlitade för badrummet, är jag okej med att ringa Bygghemma några gånger för att förhandla ner priset och fråga om leveranstider 🙂 Här i Stockholm är det inte ens långt att åka till butiker för att prata med säljare och titta på grejerna innan man väljer.

Om man vill kunna släppa projektet helt och knappt ens behöva välja kakel eller skåpluckor är firmor som Dåderman kanske en bra väg att gå, men vill man ha kontroll över detaljerna kan det vara bättre att sköta inköp själv och ha en hantverkare som man vet är lätt att kommunicera med löpande under projektet.
Det var i samma prisnivå som andra samtidigt redovisade i forumet. Men tidpunkten kan ha betydelse. Dåderman har gått sämre och avskedat folk nu i den sämre konjunkturen och det kan ha lett till att de hade sänkt priset då för 2 eller 3 år sen. Om du frågade dem tidigare.

Jag håller mig borta från Bygghemma numera efter allt som har skrivits i forumets om deras urusla service vid reklamationer och liknande. Naturligtvis valde vi kakel, klinker och inredning i detalj. Men det var skönt att slippa förhandla priser med olika butiker etc.

Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var i samma prisnivå som andra samtidigt redovisade i forumet. Men tidpunkten kan ha betydelse. Dåderman har gått sämre och avskedat folk nu i den sämre konjunkturen och det kan ha lett till att de hade sänkt priset då för 2 eller 3 år sen. Om du frågade dem tidigare.

Jag håller mig borta från Bygghemma numera efter allt som har skrivits i forumets om deras urusla service vid reklamationer och liknande. Naturligtvis valde vi kakel, klinker och inredning i detalj. Men det var skönt att slippa förhandla priser med olika butiker etc.
Ja vi frågade under 2020, och då hade efterfrågan precis börjat gå upp rejält pga pandemin. En av firmorna som gav offert (den populäraste lokala firman) hade tex inte tid på flera månader.

Vi har inte behövt reklamera så mycket, men förra året köpte vi ett växthus via Bygghemma där några delar saknades (miss från tillverkaren). Vi ringde Bygghemma och de kontaktade i sin tur tillverkaren på en gång och återkom sedan till oss med besked. Ärendet var löst på en kvart och tillverkaren skickade de saknade delarna direkt till oss. De beror kanske helt enkelt på typen av reklamation. Vi kunde ju ge exakta artikelnummer för det som saknades eftersom det fanns en lista i instruktionerna över vilka delar som skulle ingå.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
BirgitS
mrsnhp mrsnhp skrev:
Vi har inte behövt reklamera så mycket, men förra året köpte vi ett växthus via Bygghemma där några delar saknades (miss från tillverkaren). Vi ringde Bygghemma och de kontaktade i sin tur tillverkaren på en gång och återkom sedan till oss med besked. Ärendet var löst på en kvart och tillverkaren skickade de saknade delarna direkt till oss. De beror kanske helt enkelt på typen av reklamation. Vi kunde ju ge exakta artikelnummer för det som saknades eftersom det fanns en lista i instruktionerna över vilka delar som skulle ingå
De är bra på reklamationer där de kan lämpa över kostnaden på andra direkt, som i ditt fall och när vi fick ett skadat paket med parkettgolv (transportskada). Men tydligen inte när de själva måste fram med pengarna och ta tillbaks varor, då tar det månader enligt flera forummedlemmar.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
VVS-firmor jobbar ju ofta mot köksrenovering.

Min idé är att fråga lokala VVS-firman om en projektledare som de gärna jobbar med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.