Hej forumet, bor i Stockholm och ca 25 år gammal gräsmatta, ser ok ut men på vissa sydsluttningar blir det flera trista döda partier som på bilden nedan, Provat med gödsel, toppdress, mera frön men ingenting hjälper, Trädgårdsfirman hos grannen var här och ville läggamom rubbet för typ 300 tkr, det måste väl gå att då liv i denna på något vis. Såg här att det går att Förodla frön i en skottkärra, det skall jag göra nu men vad preppar jag med innan ? Jorden är kompakt och stenhård under det döda. Gräsmatta med döda partier nära en stenlagd gångstig och en häck i en trädgård. En lyktstolpe står mitt i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med flera brunaktiga och döda partier nära en gångväg och ett stängsel, samt en lyktstolpe i bakgrunden.
Skapa konto

tacksam för tips Gräsmatta med gröna partier och fläckar med dött gräs, omgiven av grus och stenplattor.
Skapa konto

Jorden ser kompakt ut, du kan ju prova att vertikalskära och dressa med mullrik dress och så igen.

300 tkr, att de inte skäms.

Täck ytan med några centimeter planteringsjord eller kompost.
Ta en grep och stick ner djupt.
Vicka fram och tillbaka utan att lyfta jorden.
Dra upp grepen.
Upprepa över ytan.
Är det kompakt så behöver du komma ner djupt så syret kommer ner.
Planteringsjorden eller komposten är mat för djurlivet som i sin tur gör fler gångar i jorden och håller den "öppen".

bra tips, skall fixa med detta så fort det blir lite regn i sikte

Farstatjej90
Detta beror på vita larver med rött huvud, minns inte vad dom heter men du löser det här problemet med nematoder. Det är rätt tid nu att fixa tror jag.

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
F
Ser ju ut som torkskador….

Men hacka igenom skiten så det luckras upp lite, grundgödsla sen ordentligt och blanda ut det upphackade med gräsmatterdress. Och att odla upp en kärra med förgroddade gräs är en bra idé. Jorden i kärran kan vara ren planteringsjord om du har blandat upp det i gräsmattan med dress. Det i käran kan med fördel grundgödslas upp lite extra med.

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta beror på vita larver med rött huvud, minns inte vad dom heter men du löser det här problemet med nematoder. Det är rätt tid nu att fixa tror jag.
Ollonborre eller någon av dess släktingar?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ollonborre

Farstatjej90
BirgitS BirgitS skrev:
Ollonborre eller någon av dess släktingar?
[länk]
Ja det låter bekant
Jag hade problemet men mördar-nematoderna jag vattnade ut verkar ha fixat det.... Hittade en halvdöd larv för ett tag sen...och inga bruna fläckar...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
toppen, har en skottkärra på gång,vad är det för gödsel ni talarom? jag rog en påse dressjord och blandade med gräsfö som står på grodd nu :) har klrt med lite algomin/granulat tisigare ir som jah slängde ut

Du måste luckra upp jorden först, antingen med vertikalfräs eller kanske ännu hellre jordfräs. Nysådd orkar inte tränga ner i kompakt jord.

Det är annars perfekt att så nu på hösten då det är varmt i jorden, men inte så varmt i solen utan att det går att hålla fuktigt med rimlig insats. Det är också mindre ogräsfrö i rörelse så gräset har en chans att etablera sig.

F
O olof63 skrev:
toppen, har en skottkärra på gång,vad är det för gödsel ni talarom? jag rog en påse dressjord och blandade med gräsfö som står på grodd nu :) har klrt med lite algomin/granulat tisigare ir som jah slängde ut
Nån valfri NPK granulat duger bra, typ Algomin. Luckra upp jorden minst 15cm ner eller nåt sånt så den inte är betong-kompakt och lätta upp den med torv, tex gräsmattedress.

O olof63 skrev:
Hej forumet, bor i Stockholm och ca 25 år gammal gräsmatta, ser ok ut men på vissa sydsluttningar blir det flera trista döda partier som på bilden nedan, Provat med gödsel, toppdress, mera frön men ingenting hjälper, Trädgårdsfirman hos grannen var här och ville läggamom rubbet för typ 300 tkr, det måste väl gå att då liv i denna på något vis. Såg här att det går att Förodla frön i en skottkärra, det skall jag göra nu men vad preppar jag med innan ? Jorden är kompakt och stenhård under det döda.[bild][bild]

tacksam för tips[bild]
Jag hade iaf gjort följande steg,

1. Kört en Kultivator eller jordfräs för att luckra upp jorden, går att göra manuellt men jag hade iaf hyrt en utrustning för jobbet då det inte är så dyrt.

2. Jämnat ut jorden efter uppluckring.

3. Lagt på lite ny matjord samt gödslat.

4. Spridit ut gräsfrön över ytan.

5. Vänta tills gräset växt upp, vid behov vattnat området vid längre torka.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har jag "förgrott" frön, en påsa plantjord i skottkärr samt vertikalskurit kanske 5 kvm död matta, plattat till och täckt med täckväv och lagt dit en liten droppslang som förhindrar uttorkning - återkommer om några veckor så får vi se om det tagit sig.

Bra tips med förgrodden, tog bort skyddsväven idag efter fyra dygn och då ser det ut såhär

• Nygräset spirar efter att ha tagit bort skyddsväven. En krokig jordlinje med stöd och markstenar syns bredvid en stig.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.