2 603 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Torp 1830 diffusionsöppet
För att inte få kondensation i väggen. Då har du ju med den definitionen ingen daggpunkt i väggen längre.
tror ej du greppat detta riktigt tyvärr.D Daniel 109 skrev:
du har alltid en daggpunkt någonstans i väggen (med vissa väldigt få undantag)
men ett normalt isolerat hus har alltid en daggpunkt mitt i väggen.
sedan ska man ju självklart ha daggpunkten på rätt sida om ångspärren.
daggpunkten försvinner ju inte bara för du har en ångspärr
Du menar precis som jag skrev i inlägg 13. En definition som inte accepterades då.
Jag skulle säga att daggpunkten försvinner med plasten för skulle den inte göra det så skulle ju väggen bli fuktig och på sikt rötna upp, hela plastens funktion är att stoppa den fuktiga inomhusluften ifrån att vandra ut i väggen..
Man brukar prata om nollpunkt inuti en yttervägg där den kalla och varma delen möts med fördel någonstans mitt i konstruktionen, där vill man inte ha kondens av naturliga skäl..
Man brukar prata om nollpunkt inuti en yttervägg där den kalla och varma delen möts med fördel någonstans mitt i konstruktionen, där vill man inte ha kondens av naturliga skäl..
du skrev i inlägg 13 följande:D Daniel 109 skrev:
"När man pratar om daggpunkten i en vägg brukar man syfta på den plats där temperaturen motsvarar inneluftens daggpunkt."
vilket är en obegriplig text och inte alls vad jag sa i inlägg 18, hur menar du att det är lika?
nej, du kommer alltid ha en daggpunkt i väggen, det är ren fysik.Rejäl skrev:Jag skulle säga att daggpunkten försvinner med plasten för skulle den inte göra det så skulle ju väggen bli fuktig och på sikt rötna upp, hela plastens funktion är att stoppa den fuktiga inomhusluften ifrån att vandra ut i väggen..
sen är det vår uppgift att konstruera en vägg där fuktig luft aldrig når daggpunkten.
Normalt nyttjar man ångspärren till detta.
Jag skulle säga att Daniels inlägg väl beskriver vad man brukar benämna daggpunkt.O oliven1 skrev:
Sen hade man kanske använt fler ord om man vill utbilda någon som inte har en aning om vad daggpunkt är.
fast nej, så kan man inte säga för det kan lika väl vara uteluften.O [old rusty] skrev:
daggpunkten inträffar vid den temperaturen då luften helt enkelt inte kan hålla fukten i form av vattenånga utan i stället släpper den som fritt vatten (kondens).
sker när varm luft kyls ned och den då inte klarar av att hålla lika mycket fukt.
Plasten i väggen hindrar den fuktiga varma inomhusluften att nå den kalla delen av konstruktionen..
Man använder inte ordet daggpunkt inuti väggen utan man kan prata om nollpunkten där varmt o kallt möts..
Enkelt uttryckt är daggpunkten den temperatur som luft måste kylas ner till för att vattnet i luften ska förvandlas från ånga till sin flytande form: vatten! När nedkylningen sker på en yta uppstår då vattendroppar i form av dagg. Detta förhindras med byggplasten och därmed så har man ingen daggpunkt kvar innanför plasten..
https://byggipedia.se/byggteknik/stomkomplettering/yttervaggar-och-funktionskrav/
Man använder inte ordet daggpunkt inuti väggen utan man kan prata om nollpunkten där varmt o kallt möts..
Enkelt uttryckt är daggpunkten den temperatur som luft måste kylas ner till för att vattnet i luften ska förvandlas från ånga till sin flytande form: vatten! När nedkylningen sker på en yta uppstår då vattendroppar i form av dagg. Detta förhindras med byggplasten och därmed så har man ingen daggpunkt kvar innanför plasten..
https://byggipedia.se/byggteknik/stomkomplettering/yttervaggar-och-funktionskrav/
Redigerat av moderator:
Absolut.O oliven1 skrev:fast nej, så kan man inte säga för det kan lika väl vara uteluften.
daggpunkten inträffar vid den temperaturen då luften helt enkelt inte kan hålla fukten i form av vattenånga utan i stället släpper den som fritt vatten (kondens).
sker när varm luft kyls ned och den då inte klarar av att hålla lika mycket fukt.
Det kan vara varmt och fuktigt ute som då ger kondens i väggen, fysiken struntar i vilket.
Men det är väl inte efter det vi bygger i Sverige? Utan mer vid varmare breddgrader med flitig AC-användning som man sätter plast ytterst i väggen.
nej, omvänd fuktvandring är något man tar hänsyn vid varje projektering.O [old rusty] skrev:
många grunder har problem med detta.
daggpunkt pratar man om alltid när det gäller väggar, varför skulle man inte göra det?Rejäl skrev:Plasten i väggen hindrar den fuktiga varma inomhusluften att nå den kalla delen av konstruktionen..
[länk]
bara för du monterar en ångspärr så försvinner klart inte daggpunkten.
det ända som händer är att du hindrar fukt att nå daggpunkten, men att den skulle försvinna är helt felaktigt.