2 039 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Torktider klyvs ved
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Naturligtvis ska man klyva veden, men om man nu inte gjort det redan, hur lång tid tar det för oklyvd ved att torka nog för eldning?
Jag har tillgång till kapad men oklyvd tall som legat på pall i 2-3 år, okänt lövträd, kapad, men inte klyvd som legat i hög i förmodat 10 år, och björk, okapad och oklyvd som också legat runt 10 år.
Finns det något hopp här om ved till vintern tro?
Jag har tillgång till kapad men oklyvd tall som legat på pall i 2-3 år, okänt lövträd, kapad, men inte klyvd som legat i hög i förmodat 10 år, och björk, okapad och oklyvd som också legat runt 10 år.
Finns det något hopp här om ved till vintern tro?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Mär fukthalten, troligen går det att elda.
Björken kan ha möglat/ruttnat, den vill man inte ha in i huset.
Troligen är all ved lika torr, så provelda om du inte har någon mätare.
Lycka till
/W
Björken kan ha möglat/ruttnat, den vill man inte ha in i huset.
Troligen är all ved lika torr, så provelda om du inte har någon mätare.
Lycka till
/W
Beror på en massa saker såklart, men är det inte väldigt tunna och korta pinnar tror jag det blir svårt att få det torrt nog till vintern. Det som legat länge kan nog funka om det fortfarande är ok. Jag klöv nyligen en 35 cm grov stock, som legat ett år, till plankor. Den var så blöt inuti att jag fick rost på bandsågens bord, då jag inte städade bort det blöta sågspånet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Om det är kubbar som är 30-40 cm kan den ha torkat .
Om det är långved som legat under bar himmel kan det ha förmultnat .
Björk är känsligt att förvara som långved , man ska göra ett snitt / spår i barken med motorsågen för att det ska kunna torka på ett bra sätt .
Bäst är naturligtvis att klyva veden minst en gång (stora halvor)
Barken isolerar bra .
Om det är långved som legat under bar himmel kan det ha förmultnat .
Björk är känsligt att förvara som långved , man ska göra ett snitt / spår i barken med motorsågen för att det ska kunna torka på ett bra sätt .
Bäst är naturligtvis att klyva veden minst en gång (stora halvor)
Barken isolerar bra .
Klicka här för att svara