7 727 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Torktid Trall
Håller just nu på att bygga ett trädäck och har fått material levererat.
Trallen ligger i trädgården på baksidan och ligger under stora delar av dagen i direkt solljus.
Trallen är impregnerad 2018-04-28
Min tanke är att börja lägga trall Tors/Sön.
Så till min fråga.
Kan jag lägga trallen utan mellanrum trotts att den legat ca 1 vecka i trädgården från det att jag fick den levererad eller behöver jag kompensera för det?
Har den hunnit torka något nämnvärt under den veckan?
Trallen ligger i trädgården på baksidan och ligger under stora delar av dagen i direkt solljus.
Trallen är impregnerad 2018-04-28
Min tanke är att börja lägga trall Tors/Sön.
Så till min fråga.
Kan jag lägga trallen utan mellanrum trotts att den legat ca 1 vecka i trädgården från det att jag fick den levererad eller behöver jag kompensera för det?
Har den hunnit torka något nämnvärt under den veckan?
Så fort torkar den inte, kan jag säga...
Tumregeln är väl att man ska lägga trallen med en moraknivseggs glipa emellan, dvs ett par mm. Ha med dig en morakniv och använd som mellanlägg för att måtta med så är du hemma.
Tumregeln är väl att man ska lägga trallen med en moraknivseggs glipa emellan, dvs ett par mm. Ha med dig en morakniv och använd som mellanlägg för att måtta med så är du hemma.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
146 kr inkl moms
Läs mer
Okej, har dock läst många som förespråkar dikt an för att det sedan torkar och lite ca 4mm springor?
Jag fick också i princip nytryckt trall, den var på sin höjd en månad när jag vi skruvade dit sista trallbrädan. Jag la trallen dikt, men det blev lite för tight vilket gör att rörelserna i trät skjuter av trallskruven vintertid.
Det borde ju egentligen finnas någon tabell på vilket avstånd man ska lägga beroende på fuktkvot?
Det borde ju egentligen finnas någon tabell på vilket avstånd man ska lägga beroende på fuktkvot?
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det blir svårt att göra en sådan tabell då det inte bara beror på fuktkvoten, hur mycket virket sedan kommer att krympa. Även virkets "årsringsavstånd" om det nu finns ett sådan ord påverkar krympningen. Virke med täta årsringar krymper långsammare och mindre (tror jag) än virke med få, "tjocka" årsringar som krymper snabbare och mer.mexitegel skrev:
Har märkt tendensen, när man köper s.k "fint trallvirke" att man kan få trall som har allt från 10-12 årsringar upp till 45-50 årsringar synliga på tvärsnittet. Det är ju de senare man vill ha, men sällan får trots högre pris.
Desto roligare tabell. Jag känner att det kan bli en riktigt bra och nördig tråd för att få fram den tabellen. Det minsta man kan kräva av den som lägger trall är ju att fuktmäta och räkna årsringar på varje bräda.
Det finns inga genvägar till den perfekta trallen dårå...
Det finns inga genvägar till den perfekta trallen dårå...
Har Gunnebo rostfri trallskruv klass A4. Bra skruv som klarar eventuella rörelser?
Tänkte börja skruva trallen imorgon o lägga det dikt an. Trallen har legat i en vecka imorgon. Risk att den är torr o inte bör läggas dikt an?
Tänkte börja skruva trallen imorgon o lägga det dikt an. Trallen har legat i en vecka imorgon. Risk att den är torr o inte bör läggas dikt an?
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jag har i 2-3 dagar varit ute varje kväll o sprutat över rikligt med vatten från trädgårdsslangen o täckt med presenning. Så den ska väl ha sugit åt sig en del.S sblixten skrev:
Väckningsförsök av tråden med besläktad fråga. Har någon erfarenhet av att torka impregnerat virke inomhus? Jag har börjat lägga en trall och köpte nytt virke idag, men detta visade sig inte ”passa” - gissningsvis pga högre fuktigkvot. La därför upp allt inomhus med distanser på bredden och höjden, spände ihop och täckte över lätt med kartong. Vad tror ni, borde det fungera eller ser ni några problem?
Klicka här för att svara