2 517 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Torka ut vattenfyllda lecablock?
Jag håller på att dränera mitt hus. På grund av den tidigare otillräckliga dräneringen/fuktspärren så har flera lecablock så mycket vätska i sig att det börjar droppa ut när man öppnar den gamla kallasfalten. De lecablock som användes på husgrunden är tillverkade med spår och håligheter, nästan som håltegel, och där har vatten ansamlats under åren.
Hur ska jag fortsätta med dräneringen tycker ni? Det är ju höst nu och det går inte att låta väggen stå och lufta sig under 1 meter snö när det väl blir vinter. Jag funderade på att ställa en helt vanlig fläkt vid väggen som då skulle blåsa bort ytfukten och dra ut fukten inifrån. Fläkten behöver ju då skyddas från regn och rusk. Eller så kör jag helt enkelt på - lägger på platonmatta och hoppas att fukten kan dränera ut sig själv mot luftspalten. Problemet är bara ett block som sitter alldeles på gaveln och som skulle behöva skyddas med ett membran. Det har redan torkat i några dagar och jag har borrat några extra djupa hål som ska leda ut vattnet, men det går inte så fort framåt. Kanske ska man lägga membranet lite lägre där så att blocket kan luftas?
Hur ska jag fortsätta med dräneringen tycker ni? Det är ju höst nu och det går inte att låta väggen stå och lufta sig under 1 meter snö när det väl blir vinter. Jag funderade på att ställa en helt vanlig fläkt vid väggen som då skulle blåsa bort ytfukten och dra ut fukten inifrån. Fläkten behöver ju då skyddas från regn och rusk. Eller så kör jag helt enkelt på - lägger på platonmatta och hoppas att fukten kan dränera ut sig själv mot luftspalten. Problemet är bara ett block som sitter alldeles på gaveln och som skulle behöva skyddas med ett membran. Det har redan torkat i några dagar och jag har borrat några extra djupa hål som ska leda ut vattnet, men det går inte så fort framåt. Kanske ska man lägga membranet lite lägre där så att blocket kan luftas?
Väggen måste torka upp, annars bygger du in vätan, det kan stå öppet i vinter och torka, går att ställa reglar på sned högt upp mot grunden och en billig press som fästes i grunden och hänger ned. Min stod öppen över vinter/vår och torkade ur
Okej, känns lite osäkert bara eftersom den sidan av huset står längst ned i en sluttning, så med snösmältningen kommer det att rinna ohemula mängder vatten ner i diket och bara fukta ner väggen ytterligare.J jonaserik skrev:
Eftersom det finns ett stort stenblock inmurat i väggen just vid problemhörnet så kan jag inte komma ned på önskat djup med dränrören, utan måste lägga skyddsmembran och platonmatta innan jag lägger dränrören. Annars hade jag kunnat lägga dränrören och sedan fixat med väggens skydd när väggen hade torkat ut. Men jag kan ju förstås dränera som vanligt och sedan gräva upp det hörnet för att lufta extra i vår.
Av diverse skäl kan det här inte bli en skolboksdränering utan kommer att inkludera en massa ad hoc-lösningar. Men som grävmaskinisten sa "Det kan ju inte bli sämre i alla fall".
Av diverse skäl kan det här inte bli en skolboksdränering utan kommer att inkludera en massa ad hoc-lösningar. Men som grävmaskinisten sa "Det kan ju inte bli sämre i alla fall".
Klicka här för att svara