Kanske en töntig fråga men detta är min första kamp mot en stubbe.

Funderar på att köpa en lite större yxa och gå loss.

Har sett att man kan hyra en stubbfräs, men det verkar lite overkill för en så liten stubbe.

Det är ett fruktträd, delvis ganska hårt trä och delvis lite sprödare.

Ni som har erfarenhet, vad är bästa sättet?

Jag gillar verktyg så jag köper gärna något nytt.

Tack för ordet!

• En gammal trädstubbe i en gräsmatta, omgiven av växter, med en förlängningssladd som syns på marken i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stubbe av ett fruktträd i en gräsmatta, en fot i svarta skor och jeans syns bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
Gräva fram rötterna och såga av dom med tigersåg när man inte ids gräva mer. Bryt lös med långt järnspett.

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
C
Saltpeter Saltpeter skrev:
Perfekt tillfälle då, tycker det slutar med att man plockat fram halva trädgårdsförrådet varje gång man gett sig på en stubbe. Olika spadar, hacka, yxa, spett, såg, osv. 😆

• Gilla
Saltpeter
  • Laddar…
Jag har testat allt möjligt på ett 20-tal stubbar. Den grundläggande metoden som fungerar bäst för mig är iaf att gräva runt stubben så att man kommer åt rötterna bra under marknivå. Efter det så har jag antingen kört med motorsåg eller sågat för hand. Kedjan slits men gräver man bort ordentligt och sopar bort så mycket jord som möjligt så går det ganska bra.
Tigersåg med grovt tandat blad är ett alternativ.

Yxa funkar men är jobbig att använda, frustrerande.

Stor och liten slägga är också bra att ha för att "knäcka" sågsnitt.

Om du vill köpa leksaker så är motorsåg kul men köp skyddskläder samt bra tillbehör för att kunna slipa kedjan. Motorsågen ska spotta ur sig flis snarare än fint damm.

• Gilla
Saltpeter
  • Laddar…
Såga bort så mycket du kan. Sätt sen en ring, typ oljefat utan botten, runt och elda bort den. Borra först lite långa hål rakt ner och fyll med bränsle. Grilla korv och knäpp ett par kalla!

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Saltpeter Saltpeter skrev:
Kanske en töntig fråga men detta är min första kamp mot en stubbe.

Funderar på att köpa en lite större yxa och gå loss.

Har sett att man kan hyra en stubbfräs, men det verkar lite overkill för en så liten stubbe.

Det är ett fruktträd, delvis ganska hårt trä och delvis lite sprödare.

Ni som har erfarenhet, vad är bästa sättet?

Tack för ordet!
Fräs, traktor, syra, gräva, termiter, dynamit, strålkanon, laser, handgranat... det är enkelt om man har utrustningen, men att göra en brasa av den där torra stumpen är ju absolut bästa förslaget. Borra ner och häll paraffin (ljus) eller diesel för att få fart på't. Det kommer att ta ett bra tag. Kanske måste ske i omgångar?

• Gilla
Saltpeter och 1 till
  • Laddar…
K
Vilka verktyg tycker du att du saknar i ditt garage? Mest troligt är det precis dom som du behöver…

• Gilla
  • Haha
Saltpeter och 2 till
  • Laddar…
Jag tog ner en rönn och tänkte elda stubben.
Det brann nog 4-5h sen kom grannen och var livrädd att det skulle brinna under marken och tända eld på uthusen....

Jaja det var ju bara att släcka så det det blev lugnt.
Pratade med en brandman och frågade om det här, men det var ingen fara då det inte var barrträd, det var ett ensamt träd som står på 15cm matjord och sen är det typ lera under (heter säkert nåt annat, men hårt ljust material)

Så nu har jag en halft uppeldad stubbe som står väldigt dumt till 😄 var nästan bättre med trädet för det såg man iaf

• Gilla
  • Haha
Saltpeter och 2 till
  • Laddar…
Hej och tack ! Det blev en begagnad tigersåg på blocket samt ett spett som grannen var snäll nog att låna ut. Först lite grävjobb förstås.

Det hela gick rätt så lätt, hade nog inbillat mig att det skulle bli ett hästjobb. Antar att det är rätt stor skillnad på färsk stor stubbe och liten torr stubbe.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.