Hej! Jag har en VVB Nibette 5 som jag måste tömma inför vintern så att den inte går sönder vid frost. Jag har läst instruktionen och sökt här i forumet men fattar ändå inte riktigt vad jag har i min anläggning.
Är det jag ringat in på bilden en avtappningsventil eller en säkerhetsventil?
Hur gör jag för att tömma beredaren?

• Rörinstallation bakom diskmaskin markerad med rött, hopkopplade vattenledningar och slangar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En tömning måste ju vara i botten så finns det ingen plugg där ser jag inget bättre alternativ än att skruva lös den helt och hälla ut vattnet.

Tack, det är där jag landat också men hade önskat att nån trollkarl haft en annan lösning för när det är gjort kan jag inte ha på vattnet alls
… om jag inte sätter en ändplugg på kallvattenröret i och för sig …

Rickard.
N nymin skrev:
Tack, det är där jag landat också men hade önskat att nån trollkarl haft en annan lösning för när det är gjort kan jag inte ha på vattnet alls
… om jag inte sätter en ändplugg på kallvattenröret i och för sig …
Risker beredaren frysa tänker jag kallvattenröret också gör det men en lämplig plugg efter T-röret måste väl vara en bra lösning.

Redigerat:
Ja precis, jag tänkte mer för att kunna få vatten utan ha vvb-n monterad nu innan frost.
Men en sak jag undrar över är att den här beredaren inte har någon avtappning i botten utan det ska göras där säkerhetsventilen sitter enligt instruktionen. Och så ska man öppna varmvatten kranen för att få ut vattnet …
Så den kanske inte alls kan vara stående om den ska kunna tömmas utan att monteras bort helt.

• Teknisk ritning av vattenberedare med måttangivelser och instruktioner för tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.