Hej! Jag har en VVB Nibette 5 som jag måste tömma inför vintern så att den inte går sönder vid frost. Jag har läst instruktionen och sökt här i forumet men fattar ändå inte riktigt vad jag har i min anläggning.
Är det jag ringat in på bilden en avtappningsventil eller en säkerhetsventil?
Hur gör jag för att tömma beredaren?
Är det jag ringat in på bilden en avtappningsventil eller en säkerhetsventil?
Hur gör jag för att tömma beredaren?
Risker beredaren frysa tänker jag kallvattenröret också gör det men en lämplig plugg efter T-röret måste väl vara en bra lösning.N nymin skrev:
Redigerat:
Ja precis, jag tänkte mer för att kunna få vatten utan ha vvb-n monterad nu innan frost.
Men en sak jag undrar över är att den här beredaren inte har någon avtappning i botten utan det ska göras där säkerhetsventilen sitter enligt instruktionen. Och så ska man öppna varmvatten kranen för att få ut vattnet …
Så den kanske inte alls kan vara stående om den ska kunna tömmas utan att monteras bort helt.
Men en sak jag undrar över är att den här beredaren inte har någon avtappning i botten utan det ska göras där säkerhetsventilen sitter enligt instruktionen. Och så ska man öppna varmvatten kranen för att få ut vattnet …
Så den kanske inte alls kan vara stående om den ska kunna tömmas utan att monteras bort helt.
Klicka här för att svara