Byggahus.se
Jag har ett protokoll från en mätning av luftflödet i mitt hus, den hänger samman med 2-årsbesiktningen. Det har släpat efter en del men nu vill entreprenören göra en justering. Vi upplever idag inga bekymmer (mer än att ftx-aggregatet susar men det är väl standard)
Firman vill bygga om och flytta ner aggregatet på golvet vilket skulle stjäla rätt mycket golvyta i den skrubb där den idag finns (väggmonterad). De har gjort denna ombyggnad hos en av våra grannar som inte märkte nån skillnad i ljud eller inomhusklimat.

Min fråga: är detta ok siffror? Mig säger de inget alls. Rum 203 och 204 har ju lägre siffror än beräknat men än har vi ju inte kvävts till döds direkt.
 
  • Protokoll över mätning av luftflöden i olika rum med jämförelse av beräknade och uppmätta värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Lite svår läst protokoll.
En gissning på kolumnerna under "Tilluft - Luftflöde" är att "Typ" är k-faktor för donet och "pi pa" är uppmätt tryck.
Vad sitter det för tilluftsdon? (bild?)
Det ser ut som att det är för lite tilluftsflöde i två rum 203/204, det åtgärdar man genom att injustera om luftflödet inte flytta aggregatet.

En gissning är att värdena i kolumnen "Typ" under "Frånluft - Luftflöde" skulle kunna vara ljudnivån i rummen, max är 30dB[A] vilket man ligger under i alla rum utom Klk som inte är ett rum man vistats i.
Enda anledningen jag kan tänka mig att dem vill flytta aggregatet vore om det var för hög ljudnivå någonstans.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Lite svår läst protokoll.
En gissning på kolumnerna under "Tilluft - Luftflöde" är att "Typ" är k-faktor för donet och "pi pa" är uppmätt tryck.
Vad sitter det för tilluftsdon? (bild?)
Det ser ut som att det är för lite tilluftsflöde i två rum 203/204, det åtgärdar man genom att injustera om luftflödet inte flytta aggregatet.

En gissning är att värdena i kolumnen "Typ" under "Frånluft - Luftflöde" skulle kunna vara ljudnivån i rummen, max är 30dB[A] vilket man ligger under i alla rum utom Klk som inte är ett rum man vistats i.
Enda anledningen jag kan tänka mig att dem vill flytta aggregatet vore om det var för hög ljudnivå någonstans.
Tack för svar, jag skall ta foto på tilluftsdonen när jag kommer hem
 
Kan det vara så att ni får vibrationer ut i stommen på huset och att man vill ställa det på gummikuddar på golvet av den anledningen?

Jag vet inte hur protokollen brukar se ut men det verkar saknas uppmätta flöden för frånluften. Kan det vara något där som spökar?
 
J Jerfed skrev:
Kan det vara så att ni får vibrationer ut i stommen på huset och att man vill ställa det på gummikuddar på golvet av den anledningen?

Jag vet inte hur protokollen brukar se ut men det verkar saknas uppmätta flöden för frånluften. Kan det vara något där som spökar?
Vi märker inga vibrationer direkt, susar gör det men efter 2.5 år så är vi rätt vana vid det. Vi har något mer protokoll eller liknande som jag skall kolla igenom.
 
Det fattas ca 20 % på totalflödet.
Men nästan 40% på två deluftflöden.
Sen går aggregatet på 60% tilluft.
En gissning här är att man kan inte höja flödet utan att ljudet sticker. Därför vill man sänka aggregatet för att få in ljuddämpare så de får ut rätt värden med rätt decibel tal.

Sen kan man ju ha synpunkter på injusteringen för den är inte i närheten av att vara gjord enligt proportionalitetsmetoden.

Fråga om det är så som jag skriver, och är det det ,får de lägga ljuddämparna på vinden? Om det nu finns vind? Annars riva upp och lägga i mellanbjälklaget. ( Om drt inte är betongbjälklag...)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.