Hej alla kunniga!
Jag har en lite fundering, då o då så har nivån i vattenlåset på en av våra toalettstolar sjunkit så pass att avloppsdoften sprider sina goa arom :-)

Och dte är inte under en längre tid, att det dunstar helt enkelt som när man exempelvis är borta en längre tid - utan helt plötsligt en morgon när man nyvaket vacklar upp ur sängen och knallar in på toaletten och "väcks" bryskt till liv av go-doften som spridits där :-)

Det är alltid just en viss toalettstol som drabbas, aldrig "den andra" (av två i huset - i princip vägg-i-vägg med varandra). och inget mönster kan skönjas utan det kan hända när som helst på dygnet, vilken årstid som helst, etc...

Ibland ser man att vattenytan "gungar till" liksom, nu brukar jag inte och stå och sär-skåda vattenytan där men jag har noterat detta vid något tillfälle. Är det någon ledning "ute på gatan" som är underdimensionerad kanske?

Huset är en friliggande villa, nyligt byggd men på gatan finns det ett 15-tal till villor som alla byggdes ca 20 tidigare - ligger vi "sist i det lokala avloppsnätet" på gatan kanske? Blir det så här då?

Nu är vi inte speciellt störda av detta, det händer relativt sällan - det kan gå flera månader mellan gångerna. Men lustigt nog var det så även i förra huset vi bodde i, en av toalettstolarna drabbades av detta ungefär lika ofta/sällan...

Man blir ju som lite nyfiken i alla fall :-)

Cheers!
/Rikard

Det är luftningen det är fel på (tror jag). Är toaletten nyare än huset? I så fall kan man ha glömt luftningen. Sätt då in en vakumventil. När det spolas på en annan toalett skapas ett vakum i avloppet som drar ut vattnet ur denna toalett.

Japp! så är det.

Hmm, ok - dock är hela huset byggt för ca fem år sen. Dvs en nyproduktion i lösvirke, dock så har jag en känsla av att tömningen av vattenlåset inte utlöses av att att man använder den andra toaletten hos oss... Samma när man ser vattennivån i låset "gunga till", det är aldrig samband med att vi spolar i den andra toalettstolen hos oss...

Och det finns en avluftningsventil uppe på kallvindan, men den kanske är felinstallerad...

/Rikard

Det är väldigt lömskt att reda ut orsakerna. Det kan lika gärna vara grannen som spolar! En vakuumventil släpper dessutom bara in luft, i vissa fall behöver det släppas ut. Därför är en riktig avluftning på taket att föredra!

Mmm, jag har börjat fundera om det är så att det är när grannen spolar som detta händer... Det kan inte vara så att avloppsledningen "på gatan" börjar vara trång/i behov av rengöring/utbyte...?

/Rikard

rikard454 skrev:
Samma när man ser vattennivån i låset "gunga till", det är aldrig samband med att vi spolar i den andra toalettstolen hos oss...
Att det "gungar till" en aningen ibland kan nog vara rätt normalt och exempelvis orsakas av tryckförändringar när någon öppnar eller stänger ytterdörren.

Det beror helt klart på problem med avluftningen.

Det kan vara så att vacuumventilen på vinden är trasig, eller frusen (den skall sitta i uppvärmt utrymme). Det blir kondens i ventilen som kan frysa.

Det kan också vara så att du har stopp på gång i ledningar i huset, så att vacuumventilen inte lägre står i kontakt med toans avloppsrör.

Jag funderade också på detta med ett begynnade stopp så att luftningen inte fungerar fullt ut.
Har problemet funnits ända sedan huset var nytt?
Skulle oberoende av det sätta in en takgenomföring och släppa upp röret den vägen utan vacumventil om det går att göra.

Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Edit:

Var inget... Det är vakuumventilen garanterat.

En riktig luftare genom tak som AndersS säger...

En annan möjlighet skulle kunna vara om wc är monterad med en excentrisk wc-stos fast symtomet då brukar vara att vattenlåset töms direkt vid spolning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.