Byggahus.se
vad tror ni....?? huset vi har köpt innehåller ett badrum och en toalett med tvättstuga...
Vi pratar hemma att göra om tvättstugan till "bara tvättstuga" för den har ingång från kök och det är bättre att tvätt stuga just bara är till för att tvätta i...
Detta medför att vi ska göra om det befintliga badrummet till två mindre.. för det är bra med två toaletter och för att det rum som är badrum idag har ingång från två håll...
Min man tycker det är viktigare met ett badrum som är stort och att tvätstugan ska vara kvar i det läge den är i....
Jag vet i stora badrummet får man byta fönstret för det är stort och väggen där man delar det kommer mitt i....
( Jag tyckte vi skulle dela rummet på andra hållet... och flytta dörren på insidan för det är billigare och enklare... och man slipper fasad byte.....och vi ska ändå tapetsera om .....)
vad tror ni är det bättre med två mindre badrum eller en stor?? värdemässigt och praktiska synpunkter...??
 
Ett stort badrum är aldrig fel, och två toaletter är näst intill ovärderligt.

Att bara flytta en dörr är inte så bara, att göra om i fasaden är inte heller så bara. Men inget är omöjligt. Personligen hade jag dock gärna haft toalett nummer två nån annanstans än bredvid den större just för att gästerna skall se den större toaletten som privat.
 
Det går inte att avdela tvättstugan i två delar en som tvättstuga och en som toalett kanske med entre från något annat håll än från köket?
 
Två toaletter är ovärdeligt. Fundera bara på ett ev barn med magsjuka....
 
Marknadsvärdet av ökat eller minskat antal badrum och toa beror på målgruppen. Talar vi om hus för familjer med ett par, tre barn kan man anta att spekulanter efterfrågar hellre tre badrum än en separat tvättstuga. Om ni köpt ett hus för mindre hushåll, typ två inkomster och barnen utflugna, värderar köparna ofta bekvämlighet och hög komfort, lite lyx av typen hellre ett jättestort badrum än två små.

Utan att ha sett er planlösning ifrågasätter jag värdet av direkt förbindelse mellan kök och tvättstuga. Tvätten bör hellre hamna i närheten av husets sovrum och klädförvaring. Om tvättstuge-toan har ingång från både kök och sovrum (eller entré) skulle jag välja att bygga igen köksdörren för att på så vis få en mer fuktionell planlösning inne i hygienrummet. Då kommer det att möta framtiden bättre rustat för dubbel funktion.

På beskrivningen låter detta som ett hus från miljonprogrammet. Innan man "förädlar" våtrum i så pass gamla hus bör man försäkra sig om att tätskikten håller där ni exempelvis installerar en ny dusch. Tvättmaskinen bör stå i ett rum med rejäl golvbrunn. Personligen anser jag att fönster i badrum bidrar till fuktskador genom att användarna ibland "åtgärdar" dålig ventilation genom att bara öppna fönstret just när de ska borsta tänderna...

Med detta vill jag bara få sagt att badrumsrenovering är dyra och långsiktiga. Även om det inte syns för en husköpare är det bättre att satsa på underliggande kvalitet än ytligt pynt och lull.
 
Håller med billy_baver gällande detta med kök -tvättstuga nära varandra.
Vi hade så tidigare ( radhus från 1971 )innan vi byggde om , Ingång från köket till tvättstugan. Inte bra. Man ska gå med ren tvätt igenom köket, dessutom åkte dörren alltid upp så när man ex. hade gäster så såg man rakt in i en tvättstuga. Och där vet vi väl alla hur det kan se ut med högar av tvätt som ska strykas etc.;)
Vi flyttade ner tvättstugan till källarplanet och det är det bästa ( nästan ) vi har gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.