Byggahus.se
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir en bärs på kontoret innan man hämtar kidsen på fritids tror jag
ser inget orimligt i det, låter helt ok.

Det jag har problem med är de som säger att dom skall gå ut och ta en öl…. Och går ut och tar EN öl.
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
F
K Krille4 skrev:
Du behöver inte oroa dig - har du slut på argument kan du sluta skriva istället för att gå till pinsamma personangrepp.

Ha en trevlig helg!

/Krille
stinker ju jante över varje inlägg du får ur dig i den här frågan.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jaha - men varför betalade ni då om ni visste att ingen behövde platsen?

/Krille
100% säkra var vi inte. Så därför betalade vi.
Hur länge tycker du man kan vara ledig frön förskola utan att säga upp platsen ?
 
F fsn skrev:
stinker ju jante över varje inlägg du får ur dig i den här frågan.
Jag tror du borde läsa på vad jante betyder..... Jag har inte varit arbetslös en dag på 25 år och betalar hög skatt - jag ser inget jante i att jag är mot att någon myglar till sig 100 000 av våra skattepengar.

Jag kunde mycket väl ha gjort samma sak men valde att inte göra det eftersom min känsla för moral och etik säger att skattepengar inte ska finansiera mitt husbygge.

/Krille
 
  • Gilla
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
100% säkra var vi inte. Så därför betalade vi.
Hur länge tycker du man kan vara ledig frön förskola utan att säga upp platsen ?
Varierar säkert utifrån förskolans situation och kö - bäst är väl att prata med förskolan. Sen betalar man bara ca 10% av vad en plats faktiskt kostar och resten betalas via skatt. Så man får också själv känna hur länge det känns ok.

/Krille
 
F
K Krille4 skrev:
Jag tror du borde läsa på vad jante betyder..... Jag har inte varit arbetslös en dag på 25 år och betalar hög skatt - jag ser inget jante i att jag är mot att någon myglar till sig 100 000 av våra skattepengar.

Jag kunde mycket väl ha gjort samma sak men valde att inte göra det eftersom min känsla för moral och etik säger att skattepengar inte ska finansiera mitt husbygge.

/Krille
bra för dig, jag bryr mig inte nämnvärt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag vet inte...jag kan nog föredra att betala barntillsyn åt nån som bygger, än mycket annan skit man eldar skattepengar på, inget nämnt, inget glömt...
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Ett barn hit eller dit kostar inget extra för dagiset. Det är småpengar i sammanhanget
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
Vad är det man vill ha sagt utan att säga när man kallar förskola för dagis? För ingen som har omyndiga barn kan väl ha missat vad det heter?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vad är det man vill ha sagt utan att säga när man kallar förskola för dagis? För ingen som har omyndiga barn kan väl ha missat vad det heter?
Dagis är slang för förskola, precis som lumpen för militärtjänst och plugget gör skola. Inget av uttrycken har en direkt koppling till det ord man ersätter och för de allra flesta ingen som helst värdering eller förminskning.
 
  • Gilla
videopac och 10 till
  • Laddar…
Mja, det är nog så att "dagis" är en vardaglig kortform av daghem, ett begrepp som jag har för mig härstammar från slutet 40-tal-ca 1950. Ett ställe på dagen för barn vars båda föräldrar arbetar; vi talar historia...förskola var just vad det låter som, något som förberedde för skolan i ett år från 6 års ålder. Förskolan kallades vardagligt "lekis".
Undertecknad började lekis hösten 1977, när saker bytte namn har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det är nog så att "dagis" är en vardaglig kortform av daghem, ett begrepp som jag har för mig härstammar från slutet 40-tal-ca 1950. Ett ställe på dagen för barn vars båda föräldrar arbetar; vi talar historia...förskola var just vad det låter som, något som förberedde för skolan i ett år från 6 års ålder. Förskolan kallades vardagligt "lekis".
Undertecknad började lekis hösten 1977, när saker bytte namn har jag ingen aning om.
Där ser man. Själv började jag hos byns dagmamma sent åttiotal. Hon rökte under fläkten och bjöd på kräm eller nyponsoppa med glass och kardemummaskorpor till middag. Inte alltid dock, ibland var det pölsa.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det är nog så att "dagis" är en vardaglig kortform av daghem, ett begrepp som jag har för mig härstammar från slutet 40-tal-ca 1950. Ett ställe på dagen för barn vars båda föräldrar arbetar; vi talar historia...förskola var just vad det låter som, något som förberedde för skolan i ett år från 6 års ålder. Förskolan kallades vardagligt "lekis".
Undertecknad började lekis hösten 1977, när saker bytte namn har jag ingen aning om.
Tror du blandar ihop förskola (daghem/dagis/föris) med förskoleklass(lekskola/lekis/nollan).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
richardtenggren
Personalen på vårt dagis anser att det många gånger är lättare för barnen att säga just dagis, än förskola, så det är okej där i alla fall.
Jag lägger då ingen värderingen i ordet dagis.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Aaah, metadiskussion, improduktivitetens moder.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.