Hej!
Jag har köpt en ny tvättställsblandare och skulle vilja försöka byta detta på egen hand trots att jag inte är så värst händig.
Jag har tittat ”under huven” och det verkar tyvärr inte som jag har någon kulventil monterad så det blir att stänga av huvudvattnet om jag fattat rätt
Överallt när jag googlar står det att man ska passa på att montera kulventil om man saknar det och då tycker jag genast att det känns svårt. Det är ganska gamla kopplingar gissar jag. Är det ens görbart? Vad för material behöver jag fixa? Vad behöver jag tänka på?
Eller ska jag strunta i kulventil och montera tvättställsblandaren som den är?

Skickar med lite bilder på hur det ser ut, är lite svårt att komma åt.

All hjälp mottages tacksamt!

Gammaldags rör och kopplingar med flexibla metallslangar under ett tvättställ, saknar kulventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar under handfat med metallslangar och gamla anslutningar, ingen kulventil synlig.
Skapa konto
Under ett tvättställ visas gamla VVS-kopplingar och armerade slangar utan synlig kulventil, på vit kakelvägg.
Skapa konto
Installationsinstruktion för tvättställsblandare med nedåtgående kopplingar och måttangivelser, inklusive varningar för montering.
Skapa konto

Jag såg nu på en av bilderna att det är 12, så det blir egentligen precis det som är i länken

För att förklara då, så tar du bort den övre muttern på båda, den gula och den silvriga/kromade och tar bort blandaren, sen sätter du dubbelmuttern på dom gängorna, sedan kulventilen på det, med 12-sidan mot dubbelmuttern.
På den andra änden sätter du nya kranen, se till att den är tryckt i botten, sen skruvar du muttern för hand tills det tar stopp, sedan 1/¼ varv, du kan rita med en tusch för att hålla koll.

Kanske att du vill ha den högra kulventilen som en 90 graders istället? Om det är lite trångt upptill på den

• Gilla
Humlan87
  • Laddar…
Åh det låter ju ändå som jag skulle kunna kan klara av detta. Får bli en tripp till järnaffären i veckan då. Stort tack för hjälpen! 👍

Absolut, kan du vrida en skiftnyckel så löser du detta. Se till att allt är Vatette (märket) bara, eftersom det är det du har nu, så allt passar ihop, om du inte ska beställa från länkarna 👍

• Gilla
Humlan87
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Absolut, kan du vrida en skiftnyckel så löser du detta. Se till att allt är Vatette (märket) bara, eftersom det är det du har nu, så allt passar ihop, om du inte ska beställa från länkarna 👍
Ok ja det kanske blir att beställa från länkarna för att vara på den säkra sidan. 😊

• Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.