Byggahus.se

Tips på vilket material att laga hål i vägg. (bild)

1. Christian Dompert
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag funderar på vilket material som kan vara bäst. Jag renoverer ett rum i vår sekelskifts lght.
    Har dragit ut spikar som höll fast en list där det satt ett spänntak vilket medför att det blir en del stora hål i väggen.
    Det ni ser på bilden är tegel bakom och framför är det någon betong puts som bitvis var ritigt dålig och lös. Vad ska jag använda för att laga det på bästa sätt? Gipsbruk,kalkbruk , husfix ?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Foto 2015-01-11 13 19 02.jpg

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Husfix.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Gipsputs, varken sjunker eller spricker.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har också en sådan här uppgift jag lovat bort mig på.

Så tråden intresserar mig. :)

Jag har tänkt husfix, som jag redan har en liten kartong av stående i garaget.
    Men när jag reparerat klart så ska jag sen borra och plugga och sätta upp en sak i det reparerade, borde jag göra något för att armera ihop befintlig puts/lättbetong (vad det nu är?) med kakan av husfix?

5. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Gipsputs tycker jag ger bättre resultat än husfix

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    På vilket sätt bättre?
    Finare yta, fäster bättre, ... eller ... annat?

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Gipsputs alla dagar i veckan! (Om inte veckan bjuder på en yttervägg som kan dra fukt...)

8. O
    Medlem Nivå 12
    Gipsputs absolut.........

9. O
    Tycker inte gipsputs sjunker/sätter sig på samma sätt som husfix och att ytan blir snyggare. Om du har liknande hål som ts och ska hänga upp saker sen i lagningen så kommer du väl ändå dra pluggen in i teglet bakom

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja i mitt fall är det sönderborrat skitmaterial djupare än vad någon (normal) plugg når.
    Så här kommer det tveklöst bli att fästa i själva reparationsmaterialet efteråt.

Jag måste erkänna att jag bara kollade som hastigast på problemet när jag lovade att fixa det, så jag är inte säker på om det är väldigt tjock puts eller om det är lättbetong jag har att göra med.

11. O
    Bodde i en lgh ett tag som var från 50/60talet (tror jag). Sämre väggar än där har jag aldrig stött på. Hade en hatthylla som hela tiden lossnade från väggen,,kass lättbetong som bara smulade sönder. Slutade med ca 30cm i diameter lagning med husfix. Hackade en del inåt också för att få det att fästa. Det var innan jag blivit bekant med gipsputs så kan inte uttala mig om det hade funkat bättre/sämre i det fallet. Fick dock aldrig ytan så snygg o jämn som jag i senare fall fått med gipsputs.

Kolla om du inte kan använda spikplugg/fasadplugg. Finns ju upp till 18cm som standard på bauhaus lösviktsavd med skruv

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror att detta är ett 40-50-tals hus.
    Det kommer orange tegel ur borrhål i diverse väggar, men dom har kanske lättbetong (hette det skumbetong en gång i tiden?) på vissa ställen.

Jaja, jag ska kanske inte kapa TS tråd alltför mycket. :surprised: TS har ju tegel ganska nära bakom som det syns på bilden.
    Så vi har nog lite olika slags problem.

• Laddar…
  13. Christian Dompert
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla bra svar. Jag har också förstått att gipsbruk inte sjunker in men fäster det lika bra i det gamla materialet i väggen?

14. O
    Medlem Nivå 12
    Eftersom du har en gammal lös kalkputs så kommer gipsbruket att sitta bättre än cementhaltig husfix.

Du får försöka att försiktigt rensa bort löst sittande gammal puts eftersom du är nära stuckaturerna. Dammsug så att du får bort allt löst och förvattna gärna med en blomspruta så att du fuktar upp det gamla teglet och kalkputsen.

Själv brukar jag ibland blanda upp en tunnare gröt som jag penslar på innan där jag vill grunda för att få till det bättre, det är också bra om du har tunna sprickor att fylla.
    Sen är det bara att köra och om du passar på precis innan gipsen börjar bränna/stelna kan man ofta skrapa av det som blivit för mycket. Du kan sedan sandpappra med ett grovt papper om du fått för mycket och måste ta ner nivån.

15. Christian Dompert
    Medlem Nivå 2
    @oceanis tack mkt utförligt. Jag känner mig mkt säkrare att det är det bästa sättet.