Sittställning
Tjenna,

Ska lägga om ett gammalt betongrör som ligger i backen. Röret idag leder bord vårt avlopp tillsammans med dagvatten och dränering.

Jag har kikat på dessa, men hört att dom är ömtåliga? Det ska ligga några meter ner.
https://www.byggmax.se/markavloppsrör-p31110

Är det värt att satsa på PP rör ?

C
Det är sådana rör du använder för markavlopp, ja.
De är inte ömtåliga, var har du hört det?
Många väljer PP-varianten idag av inte minst miljöskäl. De har i övrigt väldigt snarlika egenskaper.

Sittställning
C cpalm skrev:
Det är sådana rör du använder för markavlopp, ja.
De är inte ömtåliga, var har du hört det?
Många väljer PP-varianten idag av inte minst miljöskäl. De har i övrigt väldigt snarlika egenskaper.
pp rören är något dyrare än pvc, men jag ville inte vara dumsnål :p

Såg att pp är tåligare när jag googla runt men hur mycket spelar roll är jag osäker på

J
Avloppsrör av plast, 110 mm diameter, klass SN8, med muff, längd 6 m, rött, visas med produktinformation från markgrossen.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Sittställning Sittställning skrev:
Såg att pp är tåligare när jag googla runt men hur mycket spelar roll är jag osäker på
Det har nog framför allt betydelse vid storbyggen där det kan tänkas att de hanteras ovarsamt.

Du kan stå och hoppa på rören utan att de spricker. Båda har normalt samma SN8-klassning och kan förläggas ned till 6m djup och i områden med tung trafik. Om man skall grotta ner sig lite i tåligheten har jag förstått att PP är lite mer elastiskt vilket inte minst kan vara en fördel vid förläggning i riktigt låga vintertemperaturer där PVC skall hanteras med viss försiktighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.