Personalen i en större fastighet tycker det är kallt. Cirkulationspumpen har nyss blivit bytt och misstänker att den har med saken att göra. Som jag ser det begär shunten max värme men det verkar inte räcka. Pumpen stod helt i autoläge och snurrade i princip inte alls…jag ställde den på konstanttempsläge och börvärde 55gr då snurrade den igång direkt. Säkert inte rätt sätt att göra det på men hoppas på skillnad i morgon. Verkar vara en rätt avancerad pump

• Industriell utrustning med röranslutningar, fjädrar och en röd säkerhetsspärr mot vit texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand vidrör en GRUNDFOS pump med digitala displaypaneler i ett maskinrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett TA-ställdon och säkert en TA-ventil under, den står i max läge, har ni fjärvärme så är det på den reglercentralen som kurvan ska höjas ett par grader. Har du manualen för pumpen, många olika drifter på den.

J jonaserik skrev:
Ett TA-ställdon och säkert en TA-ventil under, den står i max läge, har ni fjärvärme så är det på den reglercentralen som kurvan ska höjas ett par grader. Har du manualen för pumpen, många olika drifter på den.
Ja ok. Får kika på det i morgon. Vet inte riktigt hur det funkar men den här stora pumpen verkar pumpa bort vattnet till flera shuntgrupper som sitter på ett annat ställe med fler cirkpumpar ut till dom olika värmesystemen. Och samtliga begär max värme. Jag grejade med annat en stund efter jag ändrade pumpen men efter ca 30 min hade termometrarna vid shuntarna ökat flera grader. Så det borde vara skillnad i morgon...men det låter ju iofs inte logiskt att tempen skall stiga för att jag ökar farten på pumpen heller

Då är det en matarpump för kulvert och den ska driva flödet med konstant temp och returen ska inte sjunka så mycket, Det sitter en baypass i andra änden som säkerställer att kulverten håller värmen på rätt hög nivå. Se efter vad tempen är före pumpen och vad som kommer tillbaka. Leveransen i kulverten ska vara ca 10 grader och kan vara lite högre med. Då kan övriga shuntar reglera för rätt temp ut till objekten. Men det gäller då att det finns kraft i pumpen för att hålla flödet. Därför så är det varieraande fart på pumpen, om shuntar stänger till så går pumpen ner på varv, för att flödet är för stort, tryckreglering. Tror säkert att det finns en minfart att ställa in. För lite fart gör att dom längst bort inte får det värmeflöde som behov, om den sänker sig för mycket.

J jonaserik skrev:
Då är det en matarpump för kulvert och den ska driva flödet med konstant temp och returen ska inte sjunka så mycket, Det sitter en baypass i andra änden som säkerställer att kulverten håller värmen på rätt hög nivå. Se efter vad tempen är före pumpen och vad som kommer tillbaka. Leveransen i kulverten ska vara ca 10 grader och kan vara lite högre med. Då kan övriga shuntar reglera för rätt temp ut till objekten. Men det gäller då att det finns kraft i pumpen för att hålla flödet. Därför så är det varieraande fart på pumpen, om shuntar stänger till så går pumpen ner på varv, för att flödet är för stort, tryckreglering. Tror säkert att det finns en minfart att ställa in. För lite fart gör att dom längst bort inte får det värmeflöde som behov, om den sänker sig för mycket.
Bra info. Men det borde inte vara fööör varmt i morgon väl? Shuntarna backar väl av när målet är nått?

Nej inte för varmt tror jag, Shuntarna ute i anläggningen lever sitt eget liv och äter🙂 av den värme som dom matas med.

J jonaserik skrev:
Nej inte för varmt tror jag, Shuntarna ute i anläggningen lever sitt eget liv och äter🙂 av den värme som dom matas med.
Natten har gått...nej det blev inte för varmt. Framledningstemp är 4 gr högre men shuntarna kallar fortfarande på max värme. Kan inte hitta något där fjärrvärmen kommer in som går att justera...bara motorstyrda ventiler. Sen är det ju en ventilationsanläggning med värmebatteri inblandad oxå....suck

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.