Hej på er,

Vill dela med mig det sätt jag löst temperatursänkning nattetid på mitt värmesystem. Jag kör golvvärme, men tipset borde funka alla vattenburna värmesystem. Ni som kör golvvärme i betongplatta bör dock eventuellt inte köra med nattsäkning p.g.a. värmetrögheten i betongplattan.

Från t.ex. Wirsbo finns ju rumsreglering att köpa med en knapp där man kan sänka temperaturen ca 3 grader (tror jag det var) genom att ställa om knappen. Men vem har tid/ork/lust att springa och peta på dessa knappar varje dag?  :o

I stället kopplade jag cirkulationspumpen till en vanlig dygnstimer (en sån där man brukar ha till motorvärmare, etc, kostar 50-80 kr på Biltema eller macken). Eftersom cirkulationspumpar inte bör stå still en längre tid så låter jag den gå 0,5-1 timme varje morgon på sommaren. Nu på hösten låter jag pumpen gå 04:00-11:00 samt 15:00-23:00. Totalt 15 timmar per dygn. På detta sätt sjunker inomhustemperaturen de timmar pumpen inte går. De fördelar jag ser med förfarandet är:

1. Medeltemperaturen per dygn inomhus sjunker och därmed också vedförbrukningen.
2. Bättre skiktning i acctankarna (2m2) eftersom ingen cirkulation sker under ett antal timmar varje dygn = Bättre energiutnyttjande.
3. Mkt billigare lösning än att köpa ngn dyr styr/regler utrustning som gör samma sak.

På vintern har jag cirkulationspumpen på typ 03:00-11:00 samt 14:00-24:00. Har kört så här i ett år nu och jag tycker det funkar kalasbra!  :)

Sedan finns det andra problem med golvvärme om man, som jag, har ett extremt dåligt isolerat hus  :'( och trägolv, men det är en annan historia och påverkar inte ovanstående förfarande.  8-)

Håller med, men tanken med knapparna är inte att man ska pilla på dom i alla rum 4 ggr / dygn. Det finns en styringång på termostaterna för nattsänkning. Som man kan styra med tex en timer. Knappen styr om just det rummet ska bry sig om nattsänkningssignalen.

Jag vet att det har diskuterats tidigare men är det inget som räknat på hur mycket man sparar? Besparingen för nattsänkning kanske inte är så stor om man varje dygn ska upp till normal rumstemperatur igen? Det går ju åt mer energi att höja temperaturen i ett svalt hus där kanske även inredning och väggar hunnit sjunka i temperatur. Det borde ju iofs också bero på hur isoleringen av huset är.

Någon som har klara besked eller kvalificerade gissningar?

Ju sämre isolering desto mer nytta gör det. Själv kör jag dagsänkning på vardagarna när ingen är hemma. Vår och höst fixar solen ofta återgången till normal temperatur. Då märker man verkligen skillnad på vedåtgång.

Majgårdarna
Kasch skrev:
Någon som har klara besked eller kvalificerade gissningar?
Jag kör natt sänkning och märker skillnad.
Värmen i ack räcker längre

jag tycker åxå att dagsänknigen borde vara bättre, på dagen hjälper ju solen till mer eller mindre, däremot ger nog inte månen något större tillskott så då kan man köra normaltemp...

eller åxå som jag har nu, en termostat som styr till o frånslag av cirkpump till rad. det är en typ som "väntar och känner efter lite" innan den pytsar ut värme med viss periodicitet. den sitter i vardagsrummet som är mot söder. när jag mätt tempen i köket mot norr så brukar kökstempen variera 2 grader. så jag tycker det funkar bra! tyvärr ligger ett värmerör och gnider så jag har blivit tvungen att sätta en timer som kör pumpen hela natten för att inte bli väckt av "knackanden". sen så räcker inte värmen till riktigt när det blir -30- -40° så då kör jag pumpen konstant, men det beror mer på att elpannans effekt är för liten till huset. detta ska dock åtgärdas mha vedpanna och 2-rörssystem.

Jag kör natt sänkning och märker skillnad.
OK då så, har "kört in" systemet ett tag och ägnade kvällen åt att testa att ställa in sänkning må-fre 24-04 och 08-15, lö-sö 24-04. Vi har utegivare och styrning (Danfoss ECL Comfort 100M), dock ingen innegivare, så vi får väl se hur väl det funkar med radiatortermostaterna.

Suverän idè med en timer för att motionera c-pumpen! Borde funka med veckour eller liknande. Tidigare hade vi elpannan stående i vardagsrummet! (i en sommarstuga) Den motionerade pumpen någon gång / vecka eller fjorton dagar och kanske en minut varje gång. Så någon timme/dag behövs egentligen inte av den anledningen. Men för nattsänkningsiden så passar det ju perfekt.

Jag vet att det har diskuterats tidigare men är det inget som räknat på hur mycket man sparar? Besparingen för nattsänkning kanske inte är så stor om man varje dygn ska upp till normal rumstemperatur igen?
Drivkraften för all värmeöverföring är temperaturskillnad. Om man sänker medeltemperaturen i huset med två grader under eldningssäsongen minskar energibehovet.

Ex. Det är i januari i snitt -5 grader kallt ute. Olle har 20 grader i sitt hus utan nattsänkning, Pelle har 20 grader med nattsänkning. Säg att Pelles snitttemperatur på ett dygn i januari är 18,5 grader. Antag att husen är identiska och värmeförlusterna därmed lika stora. Skillnaden blir då:

Olles energibehov = K x (20- (-5))= 25 K där K är energiförlust per grad.
Pelles energibehov = K x (18,5 - (-5)) = 23,5 K

Skillnaden i procent = 1,5K/25K= 6%

Visst går det åt en del energi att värma huset igen när det har blivit några grader kallare, men det "läcker" i alla fall mindre energi under uppvärmningen än vad det jämnvarma huset gör. Eventuell extra värmeförlust kan komma om man har en dålig temperaturreglerin av huset. Vid överslängar, dvs. att värmen går högre än börvärdet tappar man. Därför skall man satsa på bra reglerutrustning.

Natt sänkning funkar bässt om man har högtempsystem & har en värmekälla som kan ge mycket hög effekt.
i annat fall kan en nattsänkning öka värmekostnaden!

Nattsänkning eller rättare sagt sänkning när man inte är i huset sparar alltid pengar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.