Skall bygga en hylla modell enligt den enkla skissen.. Tanken är att inga extra stag skall monteras utan att den skall monteras direkt på väggen..

Gissar att jag nog måste montera den i sektioner och sedan måla den då den sitter på väggen...

Har tänkt plugga alt skruva ihop styckena..

Har tänkt mig en tjocklek om cirka 22 mm vilket MDF ju som bekant finns i.. men frågan är om annat material är bättre?

Sen är frågan hur man skall fästa det på väggen.. Kan eventuellt plugga med långa plugg in i reglarna som sitter 60 cc och sedan in i hyllplanen.. Annars är ju någon form av beslag önskvärt... Hyllan kommer mäta cirka 180 cm hög och 120 cm bred...

Har tillgång till gerkap, bordssåg, cirkelsåg och skruvdragare.. Ingen kexmaskin eller domino dock... En tanke var att gera ihop men jag vet inte riktigt om jag vinner något på det och det blir svårare då jag saknar kexmaskinen...

Alla tips och idér tas tacksamt emot!!

• hylla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du tänkt dig för djup på hyllan?

CCPusher skrev:
Vad har du tänkt dig för djup på hyllan?
Vet inte riktigt än men runt 20 cm skulle jag tro...

Beslag av denna typ http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60350900 har jag använt för att dolt hänga upp en ljusram + hylla i badrummet. Det kräver dock lite tjockare material än du tänkt dig. Kanske finns det några mindre varianter som är användbara.

Generellt måste en hylla av denna typ vara rätt besvärlig - den är ju inte självbärande.

Nyckelhålsbeslag i alla vertikala delar kanske kan funka?

Blir det designmässigt fel att fästa hyllplanen på ett stort bakstycke målat i rätt färg?
/B

MathiasS skrev:
Beslag av denna typ [länk] har jag använt för att dolt hänga upp en ljusram + hylla i badrummet. Det kräver dock lite tjockare material än du tänkt dig. Kanske finns det några mindre varianter som är användbara.

Generellt måste en hylla av denna typ vara rätt besvärlig - den är ju inte självbärande.

Nyckelhålsbeslag i alla vertikala delar kanske kan funka?
Hur man än gör så kommer inte de vertikala delarna att hålla för någon nämvärd kraft (med tapp och epoxy och hårdträ skulle de hålla en hel del, men knappast ett hyllsystem. Utan Domino ingen tapp, och mdf är klent, så här gäller det nog snarare att göra en enkel montering av de vertikala mot hyllplanen, än något där de vertikala delarna tar emot lasten istället för de horisontella. Måste nog bli de horisontella som monteras för att klara lasten.

--- Mats ---

Hade också funderat kring just nyckelhålsbeslag eller liknande i de vertikala delarna och sedan fästa dessa i reglarna men det kaske blir för klent som sagt..

Om du har cc 60 mellan reglarna i väggen så fäst nyckelhålsbeslag på samma avstånd på varje hyllplan det blir 15 st totalt 3 på varje hyllplan
fast då är man låst till själva placering på väggen.

och själva hyllan får du nog montera vart efter som du hänger upp den på väggen.

Åk till ikea (eller theofils) och köp deras monterings skruvar som annvänds
när man skruvar ihopp bokhyllor etc
http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4010&menuitemid=4010

Och några träpluggar för lite stabilitet

Det går ju även att använda mera dolda monterings beslag men
bökigare att bygga
http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4005&menuitemid=4005

Men jag skulle inte bygga i mdf.

lycka till

Mvh Pär H

Redigerat:
Helst vill jag dölja upphägningen så mycket som möjligt. Frågan är vilka beslag som är minst synliga men ändå förhållandevis okej att bygga med..? Det får som sagt bli så att hyllan byggs efterhand på väggen.. Sen kan man ju förstärka med vinkeljärn på de horisontella planen också. Dessa skulle då täckas av det som ställs på hyllplanen...

Vilket material ka man välja då? Behöver absolut inte vara 22 mm utan kan vara både tjockare eller tunnare. Allt ska sedan målas vitt så utseendet på trät är av ringa betydelse...

Jag trodde att det skulle finnas nyckelhålsbeslag som inte bygger så mycket på höjden men det verkar svårt theofils har det ej på hamsidan

Men du kan sätta nyckelhålsbeslagen på gavlarna och detta i mitten på hyllorna http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60350900
Samma som mathias länkade till

Limmträskivor finns ju i olika brädder

Mvh Pär H

Nej jag hittar inte heller några som är dolda... Sen tror jag att vanliga vinkeljärn funkar lika bra men betydligt enklare att montera än stängerna som jag gissar också måste fräsas in en bit för att dölja fästet?

Jag tolkade det som om du ville ha dold montering fel av mig
billigast och enklast är ju att använda små möbelvinklar.
Dom kan man sätta så att delen som sitter i väggen döljs av hyllplanen

Men det övre högra och nedre vänstra hyllplanen behöver något störe.
Och det finns massor av fina konsoler. Montera det ovanpå, så hylplanet hänger så funker det även som bokstöd

Dolda nyckelhål finns men dom bygger på höjden.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Jag tolkade det som om du ville ha dold montering fel av mig
billigast och enklast är ju att använda små möbelvinklar.
Dom kan man sätta så att delen som sitter i väggen döljs av hyllplanen

Men det övre högra och nedre vänstra hyllplanen behöver något störe.
Och det finns massor av fina konsoler. Montera det ovanpå, så hylplanet hänger så funker det även som bokstöd

Dolda nyckelhål finns men dom bygger på höjden.

Mvh Pär H
Vill ha så dold upphängning som möjligt utan att det blir löjligt mycket jobb ;)

Frågan är om möbelvinklarna räcker för tyngden men det funkar kanske? Vill helst inte ha några synliga konsoler utan själva tanken med hyllan är att den snarare skall se ut att komma ut från väggen vid en första anblick åtmisntone..

Limma upp den?

Guzzi skrev:
Limma upp den?

Dels tror jag inte lim skulle räcka men sedan vore det bra om det gick att montera ner hyllan vid tex en flytt.. Bättre med några hål som kan spacklas än att behöva bredspackla hela väggen vilket jag redan gjort...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.