Har kollat runt lite och fastnat för två alternativ. Jula har detta paket just nu som lockar lite men jag har ingen aning om Metabo som märke eller hur det står sig jämfört med Bosch/Makita som jag först var inne på.

Paketet:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...gersagar/kap-och-gersag-sagbord-008175/#tab04

Rätt schysst med både bord och såg för 3000, men är det lite för billigt för att vara sant? Recensionerna verkar helt okej dock, någon här som testat? :)

Har annars kollat på Bosch PCM 8S men då hamnar man lite över 3000 om man ska ha ett bord också men om det är så att jag får en bättre såg som håller längre så tar jag absolut det alla dagar i veckan och kompletterar med ett bord senare. Lägger man till en femhundring så får man istället en GCM 800 SJ som jag också kikat lite på.

Vad ska den användas till då? Ingenting extremt utan allmänt "hemmafix" med vanliga dimensioner. Ska bygga en altan, kapa lite panel, foderbräder och såna typer av grejer.

Redigerat:
Det är en beprövad maskin som många är nöjda med så det är ett tryggt val.

Jag har en Bosch GCM8SJL med bord som jag är nöjd med.

För hobbybruk är det absolut tillräckligt, om man inte ska göra extrem precisionsarbete, men då är man mer inne på Festool och lite andra maskiner.

Metabon är en bra byggsåg, det är bara att köpa. Den hör nog till kategorin "mest såg för pengarna" på marknaden.

• Gilla
F_man och 4 till
  • Laddar…
Har förra modellen KGS216 sedan 4 år tillbaka. Har varit med om altanbygge, panelbyte, lister & golv inomhus m.m. Har funkat bra bara man väljer rätt klinga för jobbet. Har väl egentligen bara två saker att gnälla på. Lasern blir täckt av skit från sågningen och dammupptagningen är kass, oavsett dammsugare.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Skulle ni säga att den gröna Bosch-sågen är bättre på något vis än den från Metabo?

Eller betalar man bara en del mer för själva märket där? Tänker att den sågen plus ett enklare bord lär hamna på typ 3500 eller något så det är ju inte jättestor skillnad men en extra femhundring är ju onödigt om jag inte har någon nytta av den :)

Annars låter det ju som det är rätt bra grejer och stort plus med tillhörande bord.

Den gröna Bosch sågen är med största sannolikhet sämre på allt. Metabo ligger väldigt nära blå bosch i prestanda på det mesta

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Den gröna Bosch sågen är med största sannolikhet sämre på allt. Metabo ligger väldigt nära blå bosch i prestanda på det mesta
Jaha där ser man.:D Tur jag skrev här innan jag gick och köpte något som jag trodde var bättre, mest på grund av att det var ett märke jag kände igen antar jag.

Jag åkte till butiken i Karlstad och tänkte haffa den sista. Fanns en kvar enligt lagerstatus på webben.

Efter mycket mumlande och suckande från två ointresserade säljare kom dom fram till att det nog inte fanns någon kvar trots allt. Och att nästa leverans inte kommer förrän i mitten på mars. Lagom tills dess att erbjudandet gått ut :ok:

S Sargen skrev:
Jag åkte till butiken i Karlstad och tänkte haffa den sista. Fanns en kvar enligt lagerstatus på webben.

Efter mycket mumlande och suckande från två ointresserade säljare kom dom fram till att det nog inte fanns någon kvar trots allt. Och att nästa leverans inte kommer förrän i mitten på mars. Lagom tills dess att erbjudandet gått ut :ok:
Såg precis det där lilla problemet med lagerstatus.. typiskt. Det är slut här i stan med och i närliggande städer.

Får försöka leta efter något liknande någon annanstans. :confused:

Såg nu att man får samma såg + bord för 1195 + 1390 (=2585kr) på Bauhaus.

Edit. Nej, det där var lögn. Jag läste fel. Jävla modellnummer att vara förvirrande, haha!

• Gilla
berisen
  • Laddar…
@Sargen Samma grejer finns på NetOnNet för ett par hundra extra om jag nu inte kollar på fel såg. :)

Kundvagnsida som visar två produkter, Metabo KSU 251 och KGS216M, med priser och lagerstatus "i lager".

Haha såg precis ditt inlägg om Bauhaus. Ännu bättre! Tack för tips!

berisen berisen skrev:
@Sargen Samma grejer finns på NetOnNet för ett par hundra extra om jag nu inte kollar på fel såg. :)

[bild]

Haha såg precis ditt inlägg om Bauhaus. Ännu bättre! Tack för tips!
Naj, jag hade läst fel! Sorry.

S Sargen skrev:
Naj, jag hade läst fel! Sorry.
Ah ja jag letade och letade men fick inte priset att stämma. Men dåsa, då var jag inte blind.. :D

Det känns fortfarande som ett rätt bra paketpris med 3280 på Netonnet så det kanske blir ett sånt till slut då om nu ingen tipsar om något betydligt bättre för samma pengar :)

Det är 3280 på Bauhaus och med prisgaranti mot jula får du väl ner det lite? Fast det kanske inte går med paket iofs

På Bauhaus följer det väl med en extra klinga med sågen? Så jag tror inte att prisgarantin gäller då det är olika paketeringar. Eller ser jag fel på Bauhaus?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.