Har ett hus byggt på 40talet. Trappan upp till övervåningen, 17 steg. Har min sambo en vision om att få den trären och betsa den mörk. Är det möjligt att på något sätt få bort den gamla färgen?

Ganska tjock gamla färg. Slipa är väl ett sätt men vet ej om jag kommer åt allt!

Tacksam för tips!

Oof. Detta är alltid lite tveksamt.

Få bort färgen går absolut, men var beredd på mycket slit. Den där färgen sitter oftast som berget. Kan vara värt att prova färgborttagningsmedel, jag har inte provat själv men det verkar vara 50/50 mellan de som är jättenöjda och de som tycker det knappt gjorde skillnad. Annars är det varmluftspistol och skrapa, sedan slipning som gäller.

Vad gäller just betsning däremot är jag mindre säker om det blir som ni tänkt. En trappa som varit målad är svårt att få verkligen helt, HELT trären och risken är hög att betsen då sätter sig ojämnt med ett flammigt resultat. Men med enorma mängder slipning och stor noggrannhet ska det i teorin gå. Någon rätt så genomskinlig golvlasyr kanske är ett alternativ annars?

En släkting till mig hade en trappa i ungefär samma storlek och lade ca 50 timmar på den som referens. Någon gammal plastfärg som hon till sist gav upp och slipade bort det värsta med vinkelslip med lamellskiva (eller vad den heter, den som är slippapper). Blev dock snyggt i slutet, men då betsade de inte utan klarlackade.

• Gilla
Pauk
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Oof. Detta är alltid lite tveksamt.

Få bort färgen går absolut, men var beredd på mycket slit. Den där färgen sitter oftast som berget. Kan vara värt att prova färgborttagningsmedel, jag har inte provat själv men det verkar vara 50/50 mellan de som är jättenöjda och de som tycker det knappt gjorde skillnad. Annars är det varmluftspistol och skrapa, sedan slipning som gäller.

Vad gäller just betsning däremot är jag mindre säker om det blir som ni tänkt. En trappa som varit målad är svårt att få verkligen helt, HELT trären och risken är hög att betsen då sätter sig ojämnt med ett flammigt resultat. Men med enorma mängder slipning och stor noggrannhet ska det i teorin gå. Någon rätt så genomskinlig golvlasyr kanske är ett alternativ annars?

En släkting till mig hade en trappa i ungefär samma storlek och lade ca 50 timmar på den som referens. Någon gammal plastfärg som hon till sist gav upp och slipade bort det värsta med vinkelslip med lamellskiva (eller vad den heter, den som är slippapper). Blev dock snyggt i slutet, men då betsade de inte utan klarlackade.
Tack för svar, tips och referens!
Jag har aldrig provat färgborttagningsmedel men tänkt ändå den tanken att testa om det funkar.
Varmluftpistol har jag också hört kan fungera, så de ska jag ge ett försök.
Finns bra lamellskivor att slipa med faktiskt! Slipade en timmervägg i vardagsrummet, men man får räkna med att bli ordentligt slut i armarna efter de:)
Gropar mm är de perfekt.

Nä alltså är lite skeptisk till att jag kommer få bort exakt allt.
För får man inte helt trärent så blir inte resultatet bra med bets.
Får nog överväga andra alternativ att lägga på trappan.
Försöker övertala min sambo att vi slipar upp ytan och målar igen :) jag förstår att 50 timmar går åt till ett sådant projekt. Nå bara köra på.

Använd en lackfräs.

• Gilla
Pauk
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Använd en lackfräs.
Okej, tack. Kände inte till en sån fräs. Får nog investera i en sån maskin. Säkert effektiv!

M Mierola skrev:
Hade aldrig hört talas om den maskinen heller, men kan tipsa om denna tråden: [länk]
Tack så jättemycket för den tråden! Mycket bra info om lackfräsen. Blev ännu mer övertygad om att kanske göra den investeringen. Ingen billig maskin men säkert väl värd pengarna!

P Pauk skrev:
Tack så jättemycket för den tråden! Mycket bra info om lackfräsen. Blev ännu mer övertygad om att kanske göra den investeringen. Ingen billig maskin men säkert väl
P Pauk skrev:
Har ett hus byggt på 40talet. Trappan upp till övervåningen, 17 steg. Har min sambo en vision om att få den trären och betsa den mörk. Är det möjligt att på något sätt få bort den gamla färgen?

Ganska tjock gamla färg. Slipa är väl ett sätt men vet ej om jag kommer åt allt!

Tacksam
P Pauk skrev:

Tacksam för tips!
Min sambo har fått exakt samma vision.. så är väldigt nyfiken på hur det gick om du har några tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.