Hej

Jag bygger ett parhus med källare
Jag har börjat inse att jag vill kunna långtidsmonitorera fukt o rel-luftfuktighet på flera ställen.

Långtidsmonitorera betyder för mig
  • sensorer
    • behöver ingen display, kommer sitta på ställen jag ej kommer åt
    • vill ha en avläsning säg var 6:e timme (varje avläsning har rel luftfuktig o gärna temp)
    • skickar data (helst via trådbundet, då flera kommer sitta på ställen där wifi o andra trådlåsa har svårt att ta sig genom) till mottagere/cloud/homeassistent där mätvärderna lagras o trackas (ex graf som visar utveckling över tid …etc)
    • om batterdrivna, >=10 år, men hellre att de kan vara nätdrivna
    • är IP klassade o själva sensorerna håller >=10 år även i hög luftfuktighet
  • mottagare
    • mottagare av sensordata skall kunna visa grafer alt exportera data till andra system alt connecta/exportera till andra system (ex homeassistant)

Platser jag vill kunna monitorera (de i bold viktigast)

P1: mellan parhusväggar
  • resp parhusväg är 150mm betong och mellan dem är 5cm luftspalt, jag vill monitorera rel luftfuktighet (o temp) i luftspalt
  • tänker en sensor som monterar på ena betongäggen och där data&ström kabel dras genom väggen

P2: under bottenplatta
  • bottenplatta är 150mm betong, under bottenplatta är 500mm hasopor
  • jag vill ha en sensor direkt under plattan
  • tänker en sensor som monterar ligger under plattan och där data&ström kabel dras genom plattan

P3: källarbetongväggar
  • vore toppen om kunde borra ett litet hål säg 30mm in – stoppa in betong-fuktighets-mätar-sensor, o sedan gjuta igen hål
  • tänker då gör detta både från utsida o insida o får bra tracking av fuktighet i betongvägg
P4:källargolv – mellan platta o platonmatta
  • källargolv är bottenplatta + platonmatta + övergolv
  • jag vill ha sensor mellan botteplatta o platonmatta
  • här kommer wifi/trådlösa protokoll åt

P5: mellan innervägg o yttervägg
  • innervägg är 2x gips, yttervägg är betong/lättbetong med 50mm luftspalt med minerallull
  • vill ha sensor mellan innervägg o yttervägg

P6: badrum
  • vore toppen att kunna montera fuktighetsensorer bakom/under tätskikt

P7: alla rum - under övergolv
  • vore toppen att kunna montera fuktighetsensorer under övergolv

Jag söker rekommendationer o tips på bra produkter för ovan
Är troligen olika produkter för de olika platserna.

/Amdreas

Har egentligen inte några kvalitativa tips på utrustning, men några tankar.

Det verkar vara en oerhört omfattande palett av mätning som du vill åstadkomma, och när det gäller fuktmätning i olika material så kraver det god förmåga av hantera mätresultaten.
Men du kanske är väl insatt i ämnet, och då finns det ju hopp om att få ut någonting av det.
Fuktmätning på en kvalitativ nivå kräver dock utrustning som är kostnadsdrivande, så min gissning är att det kommer att behövas en rejäl mängd pengar.
Jag tänker bara på den portabla utrustning som vi använder vi olika besiktningsarbeten i våra projekt.
Den löser inte alla dina mätningar, men kostar ändå över 50kkr.

En annan sak jag tänker på är att du absolut inte får bygga in givarna så att du inte kan byta ut dom.
Det kommer att bli problem över tid, och du måste på ett enkelt sätt kunna byta ut givarna.

Personligen tänker jag att du "skjuter rejält över målet", om du inte har stenkoll på fuktighetsmätning över tid, och tolkning av resultat.
Att ha en sensor direkt under en betongplatta ställer jag mig frågande till, vad ska man få ut av det i praktiken?
Du, eller någon annan kanske har ett bra svar på det, men det känns som en komlicerad och svårhanterlig lösning som du försöker att åstadkomma.

Lycka till i alla fall, det blir intressant att se utvecklingen, så du får gärna skriva om din lösning vartefter den växer fram.

Köp ZigBee-sensorer och koppla in dem på nätagg.

pacman42 pacman42 skrev:
Köp ZigBee-sensorer och koppla in dem på nätagg.
Finns det några som teoretisk sett skulle fungera för TS ändamål?
Tänker mest på hur dom ska monteras (under en betongplatts, platonmatta, mm).
Sedan är min erfarenhet att dom inte är speciellt noggranna.
Temperaturgivare är en helt annan sak, men fuktsensorer har jag inte hittat några som är riktigt bra.

Hej

tack för svar o konstruktiv feedback

Allmän svar o mer info
Jag är en glad lekman som just ny bygger mitt tredje hus, jag lär mig för varje.

Ang min kompetens - intresserad lekman som löpande lär sig mer, en del saker jag snöar in på inser jag lite senare är overkill/snett men finns också många där jag är mkt glad att jag aktivt är med i o fångar upp risker, fel eller betalar en rel låg summa extra för högra kvalité/livslängd.

Överlag värdersätter jag hög kvalite i grundkonstruktion och försöka ha proaktivt (i spec, k-ritning, bygge, efter inflytt) koll på risker då jag vill bygga/bo hållbart o långsiktigt. Jag tänker att XXkr mer i konstruktion/minska-risker är värt mkt 10-25 år senare - det är en personlig preferens - ej säker på att den går att räkna hem :)

När det gäller fuktmätning i olika material så kraver det god förmåga av hantera mätresultaten.
Men du kanske är väl insatt i ämnet, och då finns det ju hopp om att få ut någonting av det.

Jag är fullt medveten om att när jag väl har fuktmätare på plats behöver jag hjälp och lära mig tolka/använda det till ngt vettigt. Jag tänker att jag först o främst (för rimlig peng) vill medans bygget pågår och då det är lätt montera in fuktmätare - montera in dem. Sen lära mig tolka o förstå mätvärden bättre (alt ibland checka in med expert o kolla "hej, här jag har div mätare o långtidsvärden, är det ngt i detta som du ser som risk eller skall jag sova lugnt i 5-10 år o sen höras igen"

ang mäta under platta - jag håller med - har svårt att motivera vad denna ger, stryker bort denna

En annan sak jag tänker på är att du absolut inte får bygga in givarna så att du inte kan byta ut dom.
Det kommer att bli problem över tid, och du måste på ett enkelt sätt kunna byta ut givarna.

jag håller med, så långt möjligt
- ex: givare mellan parhus väggar, här kan jag ha ett genomföringsrör (säg 20mm) o kan då dra ut o byta givare
- givare mellan källarplatta oh platonmatta - har ej funderat ut hur kan byta, men tänker om den lever 5-10 år så har jag fått värdefull data första 5-10 pen o sedan troligen år 15-20 kanske byter golv o då passar på med nya mätare

de mätare o givare jag lyckats googla mig fram till är dessa
- https://www.nordtec.se/produkt/mats...2-fuktlogger-for-extern-givare/#tekniska-data
- https://www.nordtec.se/produkt/mati...rgivare-for-testo-saveris-2-h2/#tekniska-data
- https://www.nordtec.se/produkt/tillbehor/teflonfilter-till-fuktgivare-12-mm/

med ovan säg 3st exemplar tänker jag
- jag kan ha givare mellan parhusväggar
- jag kan ha givare mellan platta o platonmatta
- jag kan ha givare mellan yttervägg<>innervägg

jag har också hittat dessa som jag tänker kanske är mätarna för hålla koll bakom badrum tätskikt
https://www.fuktsensorn.se/store/Fuktsensorer-12-pack-p173986375

mätare för själva betongen (källaryttervägg) har jag droppat, där tänker jag att om jag vill veta det behöver jag ringa expert

Igen tack för svar o konstruktiv feedback!

/Andreas

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.