Jag har en enkel antennförstärkare till TVn, tror det är en Hama, ungefär (eller precis) enligt bilden. Problemet är att den börjar krångla mer och mer. Ofta fungerar den bra en stund, sen blir mottagningen sämre och jag måste snurra lite på utgående kontakten, då fungerar det bra några minuter innan det börjar krångla igen. Det här gäller alltså SVT markbundna signal (DVB2?). TV4 krånglar aldrig av någon anledning.
Jag gissar att nånting i den börjar bli slitet, och när jag tänker efter har jag nog avverkat en eller två såna tidigare. Den blir för övrigt väldigt varm.
Hur som helst, vet någon om det finns en bättre ersättare? Jag förstår att det vore bättre att förstärka signalen direkt vid antennen (som sitter ute på fasaden), men jag har ingen el där ute. Antennsladden kommer in via en sån där platt sladd som man klämmer i fönstret.
Hur som helst, har någon bra erfarenhet av en annan inomhusförstärkare?
Jag gissar att nånting i den börjar bli slitet, och när jag tänker efter har jag nog avverkat en eller två såna tidigare. Den blir för övrigt väldigt varm.
Hur som helst, vet någon om det finns en bättre ersättare? Jag förstår att det vore bättre att förstärka signalen direkt vid antennen (som sitter ute på fasaden), men jag har ingen el där ute. Antennsladden kommer in via en sån där platt sladd som man klämmer i fönstret.
Hur som helst, har någon bra erfarenhet av en annan inomhusförstärkare?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Införskaffa en mastförstärkare som monteras vid antennen. Denna drivs sedan av en nätdel vid tex tv:n som skickar 12/24V i koaxialkabeln.
Byt även ut den platta kabeln vid fönstret. Nedrans otyg.
https://www.elgiganten.se/product/t...56-forstarkare-3-i-1-fm-vhf-dab-uhf/TRI340856
https://www.elgiganten.se/product/t...behor/triax-ifp-124-psu-2-out-24v200ma/229200
Byt även ut den platta kabeln vid fönstret. Nedrans otyg.
https://www.elgiganten.se/product/t...56-forstarkare-3-i-1-fm-vhf-dab-uhf/TRI340856
https://www.elgiganten.se/product/t...behor/triax-ifp-124-psu-2-out-24v200ma/229200
[SKPG]Zamora skrev:
Annars om man vill komma nära antennen så finns det kabelmonterade antennförstärkare med F-kontakter inte mycket större än en F-skarv. Tyvärr står det Ingeborg 4G/LTE filter.
https://www.satpro.se/products/productview.aspx?pid=2620
Filter
https://www.digitaltvexperten.se/22...Jizx6GiUKSKvZu0rr6FUZMCYCKDwBSJxoCrykQAvD_BwE
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Har använt antennförstärkare av den typ du har. På min står det Biltema men det är exakt samma produkt. Ingen högre kvalitet direkt.
Jag har skrotat min och skaffat en bättre antenn istället.
En riktigt bra antenntyp är en logperiodisk antenn (om man inte har alltför långt till sändaren).
Skall du satsa på en antennförstärkare är Televes ett märke som är proffs på såväl antenner som förstärkare.
Även kvaliteten antennkabeln från antennen är väldigt viktigt.
Jag har skrotat min och skaffat en bättre antenn istället.
En riktigt bra antenntyp är en logperiodisk antenn (om man inte har alltför långt till sändaren).
Skall du satsa på en antennförstärkare är Televes ett märke som är proffs på såväl antenner som förstärkare.
Även kvaliteten antennkabeln från antennen är väldigt viktigt.
Ja jag kom på till slut att det följde med en antennförstärkare med vår Televes-antenn, men jag kopplade aldrig in den eftersom vi redan hade en.
Hur som helst, nu har jag bytt till den förstärkaren (fortfarande inomhus, direkt efter den platta klämkabeln) och det fungerar lika dåligt. Men sen kom jag på vad det var.
Det är kopplingen precis innan den platta klämkabeln som spökar... alltså direkt utanför fönstret. Tror att det är dålig kontakt där. Jag har testat att pressa ihop kontakten lite och får då stark och klar signal, men det är nog fortfarande dålig kontakt för det kommer och går. Kanske metallytorna behöver rengöras. Lite 5-56 kanske löser problemet.
Hur som helst, nu har jag bytt till den förstärkaren (fortfarande inomhus, direkt efter den platta klämkabeln) och det fungerar lika dåligt. Men sen kom jag på vad det var.
Det är kopplingen precis innan den platta klämkabeln som spökar... alltså direkt utanför fönstret. Tror att det är dålig kontakt där. Jag har testat att pressa ihop kontakten lite och får då stark och klar signal, men det är nog fortfarande dålig kontakt för det kommer och går. Kanske metallytorna behöver rengöras. Lite 5-56 kanske löser problemet.
5-56 löser inget i elkopplingar. Byt kontaktdon.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
L lubbe75 skrev:Ja jag kom på till slut att det följde med en antennförstärkare med vår Televes-antenn, men jag kopplade aldrig in den eftersom vi redan hade en.
Skarvar är alltid av ondo. Bäst är definitivt att dra kabeln utan skarvar. Likaså att använda UV-beständig kabel utomhus.L lubbe75 skrev:Ja jag kom på till slut att det följde med en antennförstärkare med vår Televes-antenn, men jag kopplade aldrig in den eftersom vi redan hade en.
Skall du spreja någon skarv använd inte 5-56 utan elektronikrengöring.
Vad gäller skarvar använder jag alltid F-kontakter de gånger skarvning är oundviklig.
Se upp för dessa platta kablar. Jag har själv haft några stycken och de har efter några år gått sönder.L lubbe75 skrev:Ja jag kom på till slut att det följde med en antennförstärkare med vår Televes-antenn, men jag kopplade aldrig in den eftersom vi redan hade en.
Glapp eller kontaktfel gör det svårt att felsöka, en liten påverkan på grejorna ger plötsligt en bra bild, kort därefter kan signalen försvinna.
5-56 löser absolut inte problemet.
Testa med en ny platt genomföringskabel. Alt. ohmmät genomföringskabeln för kontroll.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips sökes - fogtvätt
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Vatten & Avlopp -
Tips på hur man snyggt döljer tvättpelare
Badrum -
Tips på hantverkare för att putsa hus i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkartips för sekelskifteshus sökes!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer