Byggahus.se
vedtony vedtony skrev:
Jag ansluter till den här intressanta tråden.
Tänkte om jag kunde få lite råd ifrån nån Viadrus kännare :)

Jag har en gammal(nåja) Viadrus U22 bredvid en bergvärmepump just nu. Som ganska nyinflyttad har jag inte använt vedpannan, den har med säkerhet inte använts på många år. . Så endel saker måste ses över innan eldning.

Jag började med att sota skorstenen, men upptäckte att de sista 4m består av ett insats-stålrör med en diameter på bara 10 cm. Totalt är pipan ca 9m, de första 5m är vanlig murad skorstenspipa.

Vad säger expertisen? Räcker pipans diameter till att börja med?
Jag skulle kontakta sotare och be hennom göra en tryckkontroll av skorstenen säger hen inget skulle jag utgå från att allt är ok.

Om din anläggning använts i nuvarande skick så finns det ingen anledning att tro något annat än att allt är ok.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle kontakta sotare och be hennom göra en tryckkontroll av skorstenen säger hen inget skulle jag utgå från att allt är ok.

Om din anläggning använts i nuvarande skick så finns det ingen anledning att tro något annat än att allt är ok.
Ja, det låter sunt. Blev bara lite osäker när man läser om vilka stora skorstenspipor folk har, men ändå gnäller på dåligt drag. Men det borde som sagt funka nu om det funkat förr, men är inte helt säker på när insatsröret sattes in heller.
Tack för input👍
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
vedtony vedtony skrev:
Ja, det låter sunt. Blev bara lite osäker när man läser om vilka stora skorstenspipor folk har, men ändå gnäller på dåligt drag. Men det borde som sagt funka nu om det funkat förr, men är inte helt säker på när insatsröret sattes in heller.
Tack för input👍
Troligtvis ett kondensrör från tiden de eldades olja. Jag skulle tatt bort röret. Då de lätt skapas turbulens mellan pipan och röret vilket stör draget.
 
  • Gilla
vedtony
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Troligtvis ett kondensrör från tiden de eldades olja. Jag skulle tatt bort röret. Då de lätt skapas turbulens mellan pipan och röret vilket stör draget.
Jag kan inte säga att jag vet vad jag pratar om här. Och det är säkert så att du har rätt men jag måste fråga en sak här.

Finns det inte en risk att man skadar skorstenen om man tar bort det röret?

Och är det inte onödigt och jobbigt arbete att göra om allt ändå har fungerat bra tidigare?
 
  • Gilla
vedtony
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan inte säga att jag vet vad jag pratar om här. Och det är säkert så att du har rätt men jag måste fråga en sak här.

Finns det inte en risk att man skadar skorstenen om man tar bort det röret?

Och är det inte onödigt och jobbigt arbete att göra om allt ändå har fungerat bra tidigare?
Ska du dra ur röret så kan de bli lite jobb runtomkring. Funka bra eller funka bättre är två val. Testa å elda först.
 
  • Gilla
vedtony och 1 till
  • Laddar…
En öppnad metallburk med locket delvis lossnat, står på ett betonggolv bredvid en kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tunna med ved, en annan tunna tom, på betonggolv, vid vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd, rostig metalltrumma på betonggolv, bredvid vedtrave.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ved i en kamin, tänd ej, framifrån, genom galler, suddig, närbild, mörk bakgrund, oskärpa på gallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen eldar jag som vanligt.
Smutsig maskindel med metallsplint, bult, anordningens inre mekanismer synliga. Teknisk, industriell miljö. Slitage och föroreningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart metallfat med träkol på ett betonggolv i en odefinierad lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och får det bästa grillkol som jag någonsin har använt. Min fråga är tror ni att detta kan skada min älskade VIADRU?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.