Byggahus.se
Ja, tyvärr lär du inte få byta för att den havererar. Jag har haft en, den bolmade både genom skorstenen och in i pannrummet med måttlig verkningsgrad och stort behov av passning. Jag bytte den mot en äldre men modernare panna som knappt ryker alls. Men visst, den keramikdelar som har begränsad livslängd och är beroende av el.
 
Nu är jag inte riktigt sams med den pannan, har en annan typ, men principen att elda är nästan lika för alla pannor. öppna rosett till max och sätt något emellan på luckan nere. Det går att variera öppning på den, genom att knuffa i längre i gapet som med mer öppet. I inlägg # 471 så visa att det finns ett spjäll, har du lika, rör det sig med spaken så har du tur. Men det första du ska skaffa är en analog rökgstermometer och borra ett hål i rökröret. Se bara till att spjället kan röra sig fritt. Du tänder upp med nedre luckan öppen och när det tar fyr, så stänger du den och har dom 2 cm som nu. Håll koll på termometern och stäng lite i taget till den visar något mellan220 - 240 C inte högre. Sen tar det nog kanske 10 -15 eldningar innan du hittar rätt. En fråga till, har du acktankar eller bara pannan.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Ja okej den där termostaten som är kopplad till kedjan är kanske inte så finurlig. Men har du något särskilt verktyg då för att med enbart den gängade skruven i dragluckan så rör ju sig luckan mellan väldigt lite luft till lite luft, om vi nu har samma skruv där, jag menar hur kör du vid upptändning t.ex.? Måste bli mycket skruvande. Skulle vilja ha något anhåll eller dylikt så det finns 3 lägen typ. Dragluckan 1) upptändning 2) normalt brinneri 3) när det börjat brinna ur och det blir lite vilofas så man vill minska tilluften. Typ så?
För mig räcker den skruven och jag tror kedjan är till för om man eldar stenkol eller Kocks.

När jag precis har tänt så har jag den nedre luckan helt öppen.

När jag ser att elden tar sig så stänger jag luckan och har dragluckan helt uppskruvad.

När jag ser att rökgas temperaturen börjar närma sig 350 grader så skruvar jag snabbt nästan helt igen dragluckan kollar och justera dragluckan så att rökgas temperaturen stabiliseras strax under 350 grader.

Sedan ställer jag timern i mobilen på en timme och gör något annat kul.

När timerna ringar går jag till pannan igen och kollar rökgas temperaturen om den sjunkit så skruvar jag upp skruven lite så att mer luft kommer in i pannan och ställer timern på en timme igen.

Denna procedur repetera jag tills veden i pannan är slut och rökgas temperaturen fortsätter falla trots att dragluckan är helt uppskruvad.

Och beroende på hur varmt vattnet i ackumulatortanken är så kastar jag eventuellt in så mycket ved så att rökgas temperaturen stabiliseras strax under 350 grader med dragluckan helt uppskruvad och ställer timern i mobilen på en timme igen. För att eventuellt upprepa detta steg tills allt vattnet i ackumulatortanken är varmt.
 
K Krabbeluring skrev:
Måste bli mycket skruvande. Skulle vilja ha något anhåll eller dylikt så det finns 3 lägen typ. Dragluckan 1) upptändning 2) normalt brinneri 3) när det börjat brinna ur och det blir lite vilofas så man vill minska tilluften. Typ så?
Jag kan inte säga att jag upplever att själva skruvandet är jobbigt eller tidsödande.

Det där med tre förbestämda lägen tror jag inte att man skulle kunna använda sig av (i så fall är det något som du får bygga själv.) därför att det är ju en självdragspanna och hur mycket du ska ha luckan dragluckan öppen beror på din skorsten.

Du kommer att lära dig det kommer att sitta i dina fingrar hur mycket du ska ha dragluckan öppen och skruven på dragluckan räcker gott och väl för att justera in rätt rökgas temperatur.
 
K Krabbeluring skrev:
Okej, skulle tro att rökgastemperaturen drar iväg åt helsike här för ofta känns det som det mesta går rätt ut i skorsten vid ilägg nr 2 (eller 3 om man räknar tändbrasan). Ska jag reglera annars med utspjället spaken med svarta kulan? Blir det inte lite pyreldning då? Eller annan manick du kan tipsa om?
Jag tycker du ska reglera temperaturen med dragluckan och om rökgastemperaturen drar iväg för mycket så kan man förstöra skorstenen.
 
K Krabbeluring skrev:
Med primären menar du snurrtallrikenupptill eller? Denna Viadrus har ett utspjäll baktill rökkanalen som justeras med en arm med svart kula, utdraget läge är spjället stängt då mycket det går. Eller är det något annat spjäll med mer finess du har? Ska jag strypa det tycker du?

Om du i framtiden orkar knäppa en bild på vilka lägen du har dragluckan på hade det varit schysst. I normalläge har jag typ 20 mm öppet nertill så att säga.
Ursäkta att jag svarar på en fråga som är riktad till någon annan.

Vilket läge som någon annan har sin draglucka ställd i har lite betydelse för dig eftersom att det är osannolikt att ni har exakt samma skorsten till era pannor.

Jag läste i någon text från företaget som sålde pannan till mig att dragregulatorn bak på pannan med fördel inte skulle används och att man skulle reglera rökgas temperaturen med dragluckan nere fram på pannan. Därför monterade jag aldrig dit min dragregulator där bak.

Lycka till och välkommen till

VIADRUS gänget​

 
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte riktigt sams med den pannan, har en annan typ, men principen att elda är nästan lika för alla pannor. öppna rosett till max och sätt något emellan på luckan nere. Det går att variera öppning på den, genom att knuffa i längre i gapet som med mer öppet. I inlägg # 471 så visa att det finns ett spjäll, har du lika, rör det sig med spaken så har du tur. Men det första du ska skaffa är en analog rökgstermometer och borra ett hål i rökröret. Se bara till att spjället kan röra sig fritt. Du tänder upp med nedre luckan öppen och när det tar fyr, så stänger du den och har dom 2 cm som nu. Håll koll på termometern och stäng lite i taget till den visar något mellan220 - 240 C inte högre. Sen tar det nog kanske 10 -15 eldningar innan du hittar rätt. En fråga till, har du acktankar eller bara pannan.
Tack för svar. Armen som styr utspjället på ritningen du hänvisade till fungerar ypperligt.

Jag ska genast beställa hem en rökgastermometer och experimentera, systemet är som sagt väldigt rudimentärt. Jag har 2 x 750 L ack.tankar. Tycker det går trögt att få de varma men samtidigt tappar jag varmvatten ur den ena och har stort hus.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vilken effekt har pannan. för klen så orkar den inte med riktigt att ladda två tankar samtidigt. Hur långt ner i temperatur tömmer du tankarna till, ju lägre temp att starta vid, ju svårare har pannan att ladda. Troligtvis laddas dom paralellt och betänk hur mycket kallt/svalt vatten det ska värma innan returen till pannan kommer upp och flödet över pannan ökar med returens temp. Tex om du har 40 C i tankarna, så är det i stil med att det finns ca 700 L kallt/svalt vatten som ska värmas till min 75 C. Flödet genom pannan blir inte många liter då och laddningen går inte fort. Jag har även 2X750 L men laddar en tank i taget och när den är full så laddas nr 2. Urladdningen är i serie. Tank 1 kan laddas för VV på sommaren utan tank 2
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ursäkta att jag svarar på en fråga som är riktad till någon annan.

Vilket läge som någon annan har sin draglucka ställd i har lite betydelse för dig eftersom att det är osannolikt att ni har exakt samma skorsten till era pannor.

Jag läste i någon text från företaget som sålde pannan till mig att dragregulatorn bak på pannan med fördel inte skulle används och att man skulle reglera rökgas temperaturen med dragluckan nere fram på pannan. Därför monterade jag aldrig dit min dragregulator där bak.

Lycka till och välkommen till

VIADRUS gänget​

J jonaserik skrev:
Vilken effekt har pannan. för klen så orkar den inte med riktigt att ladda två tankar samtidigt. Hur långt ner i temperatur tömmer du tankarna till, ju lägre temp att starta vid, ju svårare har pannan att ladda. Troligtvis laddas dom paralellt och betänk hur mycket kallt/svalt vatten det ska värma innan returen till pannan kommer upp och flödet över pannan ökar med returens temp. Tex om du har 40 C i tankarna, så är det i stil med att det finns ca 700 L kallt/svalt vatten som ska värmas till min 75 C. Flödet genom pannan blir inte många liter då och laddningen går inte fort. Jag har även 2X750 L men laddar en tank i taget och när den är full så laddas nr 2. Urladdningen är i serie. Tank 1 kan laddas för VV på sommaren utan tank 2
Det här är första eldningssäsongen med detta systemet som jag tagit över. Med tanke på de förra ägarna så kan vi anta att ingenting riktigt har skötts om, men eldats, det har det genom åren Det har rentav stått radiatorer och droppat liksom.

Pannan sattes in 2011. Två ack.tankar på 750 L vardera. Jag antar att det är 30 kW då den motsvarar den modellen på Lindquist heating som man får in halvmetersved i.

Jag tycker pannan verkar mata fram värme fort det dröjer inte mer än 20-30 minuter från kallt så tycker jag att jag börjar få igång tappvarmvattnet.

Jag skulle säga att jag eldat cirka 10 gånger från 20 grader och då har det tagit typ 2 dagars eldande att få upp värme i båda.

Men igår när de var 40 både uppe och nere så gick det naturligtvis fortare. Problemet blir att jag skjutsar igång värmen till radiatorerna och så går tempen ned fort, det känns som att jag inte lyckats elda ikapp så redan nu har det uppstått dagar när jag inte kan dra på värmen till radiatorerna för jag måste börja från "noll" igen.

Till saken hör väl mycket också att jag inte är hemmavid och frugan har fått stå för eldningen, hon är inte mycket för att justera och experimentera utan hon slår på laddomaten och börjar elda sen tänker hon inte mer på det än att hon är där och laddar i ny ved.

"...betänk hur mycket kallt/svalt vatten det ska värma innan returen till pannan kommer upp och flödet över pannan ökar med returens temp. Tex om du har 40 C i tankarna, så är det i stil med att det finns ca 700 L kallt/svalt vatten som ska värmas till min 75 C. Flödet genom pannan blir inte många liter då och laddningen går inte fort."

Är inte helt säker på att jag förstår detta rätt, ökar flödet om returvattnet har högre temp eller vad menas?

Eftersom jag är nybörjare är jag ju inte helt hundra på allt fungerar som tänkt heller. Men om vi säger att båda tankar är på 750 L vardera, jag har 30 kW-pannan, och jag går eldar en del i 2 dagar, men absolut inte konstant eldande, och så snor jag lite varmvatten då och då, först då kommer de upp i temp....
Då borde väl ändå laddomaten fungera som den ska eftersom tankarna blir varma så småningom? I övrigt kanske det mest är fel på eldtekniken och att jag har för bra skjuts i skorstenen eller något.
 
Det är en allmänt kass panna. Jag slängde ut min och uppgraderade till en äldre 30kW panna. Så nu behöver jag inte elda lika ofta.
Det som störde mig mest var att den gjärna puffade rök bakvägen om man la in mer än ett par pinnar om det fanns glöd i pannan. Första brasan funkade hyfsat om man tänder från toppen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en allmänt kass panna. Jag slängde ut min och uppgraderade till en äldre 30kW panna. Så nu behöver jag inte elda lika ofta.
Det som störde mig mest var att den gjärna puffade rök bakvägen om man la in mer än ett par pinnar om det fanns glöd i pannan. Första brasan funkade hyfsat om man tänder från toppen.
Jag är verkligen tacksam även för dina inlägg Daniel, men nu är det så att du upprepat dig i 3 kommentarer om hur värdelös denna panna är. Jag har precis tagit över ett stort hus och det är detta system jag får förhålla mig till, tills vidare. Ved har jag gott om. Det är som sagt 32 sidor i denna tråd med en del viadrushatare som gärna vill dela med sig hur mycket bättre andra pannor är, men även en stor hop med folk också som älskar sin panna och har hittat tekniker för att maximera effekten.

Några puffar bakvägen bjuder jag mest på från soffan, hittills gör denna panna inget mer än att sluka massa ved och vara jäkligt lätteldad.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Svar nej, som jag skrev så gäller det att få upp returen till pannan för att det ska bli fart på laddningen. Vad visar tempmätarna på laddomaten. från tank till laddomat, till panna från laddpmat och från det heta röret från pannan till laddomaten/tankar. Laddomaten har troligtvis en termostat på 72 C och då om det kommer 40 C från tankar så bör det vara ca 60 C in till panna. Är det nästan samma temp som från tankar till panna så sitter nog termostatstiftet fast, kärvat inget ovanligt. Den blir ingen inblandning av het och sval temp och pannan orkar inte lyfta tempen, summa blir att flödet inte riktigt orkar värma på tankarna med hett vatten, utan laddas med ljummet vatten. Under ett lock med en sexkant på sidan om laddomaten sitter termostaten. Hoppas att det går att stänga ventilerna som sitter på anslutningarna på laddomaten. Om ingen röt dom på många år kan dom sitta fast. Bäst är att använda en insexnyckel, det kan börja läcka vid den när man vrider på/av ventien, men finns lite bot för att inte behöva riva allt och byta något.
 
Du pratar nonsens. Laddomaten ser till att pannan är lagom varm hela tiden. Pannan laddar inte mer för att laddomaten får varmare vatten.
 
K Krabbeluring skrev:
Det här är första eldningssäsongen med detta systemet som jag tagit över. Med tanke på de förra ägarna så kan vi anta att ingenting riktigt har skötts om, men eldats, det har det genom åren Det har rentav stått radiatorer och droppat liksom.

Pannan sattes in 2011. Två ack.tankar på 750 L vardera. Jag antar att det är 30 kW då den motsvarar den modellen på Lindquist heating som man får in halvmetersved i.

Jag tycker pannan verkar mata fram värme fort det dröjer inte mer än 20-30 minuter från kallt så tycker jag att jag börjar få igång tappvarmvattnet.

Jag skulle säga att jag eldat cirka 10 gånger från 20 grader och då har det tagit typ 2 dagars eldande att få upp värme i båda.

Men igår när de var 40 både uppe och nere så gick det naturligtvis fortare. Problemet blir att jag skjutsar igång värmen till radiatorerna och så går tempen ned fort, det känns som att jag inte lyckats elda ikapp så redan nu har det uppstått dagar när jag inte kan dra på värmen till radiatorerna för jag måste börja från "noll" igen.

Till saken hör väl mycket också att jag inte är hemmavid och frugan har fått stå för eldningen, hon är inte mycket för att justera och experimentera utan hon slår på laddomaten och börjar elda sen tänker hon inte mer på det än att hon är där och laddar i ny ved.

"...betänk hur mycket kallt/svalt vatten det ska värma innan returen till pannan kommer upp och flödet över pannan ökar med returens temp. Tex om du har 40 C i tankarna, så är det i stil med att det finns ca 700 L kallt/svalt vatten som ska värmas till min 75 C. Flödet genom pannan blir inte många liter då och laddningen går inte fort."

Är inte helt säker på att jag förstår detta rätt, ökar flödet om returvattnet har högre temp eller vad menas?

Eftersom jag är nybörjare är jag ju inte helt hundra på allt fungerar som tänkt heller. Men om vi säger att båda tankar är på 750 L vardera, jag har 30 kW-pannan, och jag går eldar en del i 2 dagar, men absolut inte konstant eldande, och så snor jag lite varmvatten då och då, först då kommer de upp i temp....
Då borde väl ändå laddomaten fungera som den ska eftersom tankarna blir varma så småningom? I övrigt kanske det mest är fel på eldtekniken och att jag har för bra skjuts i skorstenen eller något.
Jag tycker allt verkar ok hos dig skaffa som sagt bara en rökgas termometer.
Närbild av metallgenstand, möjligen en maskindel, med diffus bakgrund och fokus på textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig, svart gjutjärnskamin märkt "VIADRUS" i ett industriellt eller källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriella rör och ventiler med tryckmätare i äldre anläggning. Slitna ytor, grov textur, grönt och grått dominerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag en tank på 4 kubik till min panna och tycker att om dina tankar är kopplade så att båda värms (och töms) samtidigt så finns det ingen anledning att någonsin ändra på det. Det varma vattnet kommer ändå alltid att hamna uppe (där det behövs) i tankarna. En bild av en grill tänt med glödande kol synligt genom ventilationsöppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Jag ansluter till den här intressanta tråden.
Tänkte om jag kunde få lite råd ifrån nån Viadrus kännare :)

Jag har en gammal(nåja) Viadrus U22 bredvid en bergvärmepump just nu. Som ganska nyinflyttad har jag inte använt vedpannan, den har med säkerhet inte använts på många år. . Så endel saker måste ses över innan eldning.

Jag började med att sota skorstenen, men upptäckte att de sista 4m består av ett insats-stålrör med en diameter på bara 10 cm. Totalt är pipan ca 9m, de första 5m är vanlig murad skorstenspipa.

Vad säger expertisen? Räcker pipans diameter till att börja med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.