Byggahus.se
Hej.

Har en gräsmatta där förra ägaren har grävt ner jordvärmeslangar och sedan sått ny gräsmatta.

Tyvärr hade han inte gjort något vidare jobb när han slätade ut efter grävningen eller så har marken sjunkit ihop i efterhand där slingorna är dragna.
För man blir nästan sjösjuk när man kör med åkgräsklipparen där och man kan tom köra fast med aggregatet så pass ojämt är det.

Vad är vettigaste lösningen på detta?
Bara fylla igen där groparna är?
Eller helt enkelt fräsa om hela gräsmattan?

Tacksam för all hjälp då jag är helt okunnig inom detta område .
 
Jag har sökt efter en vettig lösning på samma problem i flera år. De värsta hålorna har jag försökt fylla ut med jord, men insett att det blir på tok för mycket jobb i relation till resultatet. Nu har jag bestämt mig för att fräsa mattan. Min lokala maskinuthyrare har en liten redskapsbärare med ett slags fräsverktyg. Fräsen är en lång vals med ett gäng karbidtaggar typ 5-7 cm, som roterar. Jag har sett resultat hos grannen och tror att jag blir nöjd.
 
Ja den som har svar på det får gärna säga till!
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Nyfiken att höra hur det gick
Jag har inte kommit till skott än. Vi har haft värsta torkan här hela sommaren, så jag har inte varit så sugen på att fräsa sönder det som håller dammet på plats. Men nu verkar ju vädret lite höstigare så...
 
Jag bestämde mig för att fräsa gräsmattan istället göra att bara fylla hålen med jord.

Hyrde Husqvarnas största jordfäs som heter 430.

Det gick väldigt smidigt att fräsa gräsmatta med den.
Hade rätt mycket att fräsa så det tog lite tid men betydligt mindre jobbigt än jag räknat med.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Och du gjorde hela operationen utan att ta minsta lilla bild?
 
Gör ett långt snitt i mitten längs med gropen. Vik/riv upp grässvålen och vik den över på rygg åt var sitt håll och fyll på med lämplig jord i lämplig mängd och vik sedan tillbaka svålen. Klart :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.