Byggahus.se
Någon som har invändning eller tycke angående denna planlösning ?
 
  • Arkitektonisk planritning, interiör layout, två bilar i garage, möbleringsskiss, bostadsdesign, hängd på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet som innehåller vardagsrum, sovrum, kök, badrum, ligger på ett bord eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så trevligt att ha trappen upp precis när man kommer in genom ytterdörren (blöta skor etc.)

Varför döutrymmet jämte trappen på ovanvåningen?

Hade gärna haft en dörr direkt ut från tvättstugan (för att hänga upp tvätt ute) nu blir det onödigt krångligt att gå genom garaget/kryssa mellan bilarna på parkeringen..

Ingång från vardagsrummet in till stora badrummet känns verkligen långt ifrån optimalt..

Dessutom lång väg att gå från stora sovrummet till badrummet på båda våningarna
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Inte så trevligt att ha trappen upp precis när man kommer in genom ytterdörren (blöta skor etc.)

Varför döutrymmet jämte trappen på ovanvåningen?

Hade gärna haft en dörr direkt ut från tvättstugan (för att hänga upp tvätt ute) nu blir det onödigt krångligt att gå genom garaget/kryssa mellan bilarna på parkeringen..

Ingång från vardagsrummet in till stora badrummet känns verkligen långt ifrån optimalt..

Dessutom lång väg att gå från stora sovrummet till badrummet på båda våningarna
Där finns ju en ingång till groventré/tvättstuga innan garageporten ?
Dödutrymmet kommer säkerligen bli förvaring rum eller sovrummet upp i nock på nedanvåningen. Trappen blir svårt att flytta samt att det är väl ganska vanligt att ha där? Tips på badrumsdörren flytta ?
 
J JohannesPi skrev:
Någon som har invändning eller tycke angående denna planlösning ?
Så klart man kan ha det 😉
Personligen är jag inget fan att ha trappen precis vid ingången. De dagar det är grisigt ute ska man gå i det för att komma upp. Om möjligt hitta en mer central placering, Kanske en u-trappa mot väggen där toaletten är idag med uppgång från kök. Om trappan flyttas, kan toaletten flyttas ut till yttervägg och få ett fönster.
Ett litet fönster i klädkammaren är aldrig fel. Kanske t.o.m. en dörr till från köket så att man har nära att transportera kläder från/ till tvättstugan
Kontoret, Placering av skrivbordet på motsatt vägg ger bättre naturligt ljus på skrivbordet för högerhänta. Skulle även flyttat den dörren till sidan närmare köket.

Men detta är vad jag hade gjort, för att jag gillar naturligt ljus i alla utrymmen och en central placerad trappan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohannesPi skrev:
Där finns ju en ingång till groventré/tvättstuga innan garageporten ?
Dödutrymmet kommer säkerligen bli förvaring rum eller sovrummet upp i nock på nedanvåningen. Trappen blir svårt att flytta samt att det är väl ganska vanligt att ha där? Tips på badrumsdörren flytta ?
Ja, men det är långt från tvättmaskin till dörren, plus att det (sannolikt) står bilar parkerade precis utanför

Kanske att man hittar en användning för döutrymmet, men varför bygga med den typen av utrymme från början..?

Hade nog hellre bytt plats på sovrum och trapp-placering och gjort badrummet på bottenvåningen mindre samt till ett rent en-suite..

Edit: och så hade jag skippat takfönstret i sovrummet på ovanvåningen och istället haft likadana fönster som på den andra gavelväggen.

Sen kan jag tycka att det är relativt få fönster i huset samt att det är tråkigt att vi inte kan se väderstrecken eller hur husets exteriör ser ut..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Min spontana tanke var följande:

Bra fönstersättning om man tänker siktlinjer.

Risk för mörk vardagsrumsdel
Sovrum där uppe saknar fönster.. Borde ju gå att ha ett till fönster i gaveln men ändå få till Det snyggt?

Trappan. Instämmer att dess placering inte är optimal.
Jag hade vridit det stora sovrummet 90° och haft en rak trappa istället längs med väggen sovrum/matplats, känns fullt görbart med tanke på ovanvåningen.

Till sist, badrum med dörr ut mot vardagsrummet känns inte så najs. Jag hade nog struntat helt i gästwc och inkluderat den ytan till badrummet istället.
 
J JohannesPi skrev:
Någon som har invändning eller tycke angående denna planlösning ?
Har inte läst de andras kommentarer jättenoga så blir säkert en del upprepning…

Skulle inte vilja ha ingång till badrummet från vardagsrum, hade hellre bytt plats på det och arbetsrummet. Dessutom vill man nog ändå ha badrum närmre sovrummet. Personligen gillar jag inte heller att ha dörrar eller fönster bakom sänggaveln.

Ser väldigt trångt ut mellan köksö och de skåpen som är inritade med penna. Skulle satsa på en större vask, en av de grejer jag ångrar i vårt kök är att vi satte en 60 vask istället för 80.

Hade inte haft uppgången till trappen precis innanför dörren, då släpas bara grus och snömodd runt i hela huset.

Uteförrådet ser för trångt ut för att komma in ordentligt och få plats med något, kanske hade blivit något bättre om dörren satt på mitten.

Duschen i badrummet uppe sitter för nära dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.