Hejhej,
Har precis införskaffat en Parkside plasmaskärare inför ett kommande projekt och tar tacksamt emot tips och tricks.
Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att detta är den nyaste versionen, dvs en "pilot arc" tillskillnad från den tidigare versionen. Så den har ett lite annorlunda munstycke bland annat.
Har några frågor men tar gärna emot andra tips om någon har det 🤗
Har precis införskaffat en Parkside plasmaskärare inför ett kommande projekt och tar tacksamt emot tips och tricks.
Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att detta är den nyaste versionen, dvs en "pilot arc" tillskillnad från den tidigare versionen. Så den har ett lite annorlunda munstycke bland annat.
Har några frågor men tar gärna emot andra tips om någon har det 🤗
- Vilket lufttryck använder ni? Vissa verkar variera och andra kör på 6,5 bar hela tiden.
- Vilken ampere kör ni? Här verkar vissa köra 40 A(max) hela tiden och bara variera hastigheten hastigheten med munstycket.
- Var köper ni extra munstycken?
Fukt i tryckluften förkortar livet på munstycken. Inte så lätt att ordna dock. En lite vattenfälla på ledningen hjälper väl med det värsta men en riktig kyltork är dyrt.Oldis skrev:
Ahh, den kopplingen har jag inte gjort men jag har haft en del problem med fuktig luft från kompressorn.nanowire skrev:
Tack för tipset.
Har samma modell som du, uppskattar pilotlågan.
Jag kör på runt 4-4,5 bar.
Strömstyrkan försöker jag hålla så låg som bara möjligt, Den här maskinen drar väldigt mycket ström och jag har bara tillgång till 16A säkringar. En plasmaskärare på enfas är egentligen knappast optimalt..
Munstycken köper jag när de finns tillgängliga på Lidl 🙂
Ett annat tips är att det är önskvärt att ansluta kompressorn till en annan grupp/säkring än vad du har plasmaskäraren på. Om bägge skulle köra samtidigt, så är det nästan garanti på att säkringen går.
Ang. fukt så stämmer det mycket riktigt att munstycket inte alls tycker om sådan. Det är därför det sitter en fast monterad vattenavskiljare på maskinens baksida.
Jag brukar dock komplettera med en ytterligare separat vattenavskiljare.
Överlag väldigt nöjd med maskinen!
Jag kör på runt 4-4,5 bar.
Strömstyrkan försöker jag hålla så låg som bara möjligt, Den här maskinen drar väldigt mycket ström och jag har bara tillgång till 16A säkringar. En plasmaskärare på enfas är egentligen knappast optimalt..
Munstycken köper jag när de finns tillgängliga på Lidl 🙂
Ett annat tips är att det är önskvärt att ansluta kompressorn till en annan grupp/säkring än vad du har plasmaskäraren på. Om bägge skulle köra samtidigt, så är det nästan garanti på att säkringen går.
Ang. fukt så stämmer det mycket riktigt att munstycket inte alls tycker om sådan. Det är därför det sitter en fast monterad vattenavskiljare på maskinens baksida.
Jag brukar dock komplettera med en ytterligare separat vattenavskiljare.
Överlag väldigt nöjd med maskinen!
Det är viktigt att hålla munstyckena på ”lagom” avstånd från det man skär. Rätt vinkel är också viktigt, om man skär rakt ovanifrån så stänker det tillbaka smält metall och gnistor in i munstycket.Oldis skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 286 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 286 inlägg
Om bilden är från dina egna aktiviteter hoppas jag att fatet var väl rengjort. När jag gick utbildning i gassvetsning 1971 fick man inpräntat att 10 gram brandfarlig vätska i ett oljefat räcker för att det skall sprängas och slå ihjäl DigPatrik440 skrev:
Givet att du skär under lika lång tid tror jag. Med högre strömstyrka kan du skära igenom mer material per tidsenhet och därmed tjäna in ett ökat slitage per tidsenhet genom att tiden minskas. Sen går det inte alltid att röra brännaren snabbare.Patrik440 skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 286 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 286 inlägg