Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).
Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.
För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.
För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
Sant! Det gäller i så fall att ställa in så att laddaren inte orsakar större toppar än ens normala toppar. Var ställer du in att ladda långsammare förresten? I bilen eller laddaren?Nötegårdsgubben skrev:
De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).
Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.
För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
(Har inte elbil än men har beställt en, därav min okunskap)
Jag har inte effektavgift hos mot nätbolag men kan ställa ner hur många ampere laddaren får använda (Easee), antar att det är så man gör om man behöver.Q Quest skrev:
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.
Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.
Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.
Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Redigerat:
Du borde lära dig skillnaden på W och WhC Crank skrev:Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.
Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.
Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Är du sån där som märker ord typ om jag har missat ett h eller nåt, eller har jag gjort en extrem felberäkning?O olsjo skrev:
Husvärmen drar ca 2kwh dygnet runt = ca 48kw per dygn. Tvätt disk ca 1-2 kW per timma så det borde landa runt ca. 4kw totalt.
visst kanske jag missade att skriva h efter 7-8kr per kW, men antar att dom flesta med iq över 15 kunde lista ut att det var per timme.
Men mellan 00 och 06 så ser ju elpriset ut att ligga mellan 1-3 kr kWh hittills i december? (Elområde 3) Så landar vi verkligen på 7-8 kr om du laddar på natten?C Crank skrev:Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.
Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.
Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Elen har sällan varit under 3 kr nattetid hittils i december. Lägg till nån krona i nätavgift. Men nej, inte riktigt 7-8 kr nattetid, men knappast ner mot 1 kr.Q Quest skrev:
Helt tvärtom. Husvärmen drar 2 kW dygnet runt, så 48 kWh per dygn. Tvätt och disk drar 1-2 kW, eller 1-2 kWh per timme, så totalt 4 kWh. (Obs, tog bara dina siffror och fixade dina enheter. En tvätt och disk drar knappast 4 kWh om du inte kör 90 grader kanske, snarare 1-2 kWh).C Crank skrev:
Jag har värme på dygnet runt, men jag kramar upp till 27 grader på natten och har 19 grader på dagen. I praktiken tar det till dess jag kommit hem från jobbet innan temperaturen fallit till 19 grader.C Crank skrev:Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten.
Elbilen är inte lönsam så här års med dessa elpriser, tur jag sparade min lilla bensinare som jag tänkte skrota förra året, nu är den mycket billigare att köra.
Elbilen drar minst 3kw per mil med förvärmning defrost, kupé o stols värme samt en hel del till att värma batteriet när det är kallt, elpris ca 5kr/ kW plus moms elnät skatt så det blir ca 7-8kr per kW och jag landar på ca 20-25 kr milen med dagen elpriser på vintern, det är dubbelt så dyrt som min lilla bensinare kostar per mil.
Golvvärmen i badrummen är bara på timmen innan jag stiger upp.
Varmvattenberedaren kör bara på natten (men jag höjer då till 60 grader).
Nu i december har vinsten trots detta vara varit några ören mot medelvärdet, men klart lägre än vad de viktade rörliga elpriserna gissningsvis hamnar på. Mycket av detta beror dock på att frugan har lagat mat och julbakat på de dyraste timmarna.
I september hade jag en fantastisk hävstångseffekt där jag sparade runt en krona per kWh i snitt. Min elförbrukning har dock kraftigt gått ned (35% hittills i december) då många saker numera är avstängda på dagarna och uppvärmningen blivit "smartare".