Jag har fastnat lite i tanken här, men jag skulle behöva någon form av timer som vid en viss tidpunkt kan dra ur en sprint ur ett hål. Helst som inte kräver ström. Några ideer?

Handgranat?

Sockerhög Sockerhög skrev:
Handgranat?
Även om principen är likadan så vill jag kunna använda den mer en än gång. varje dag typ. och med ett intervall på flera timmar.

Ska du manuellt sätta tillbaka sprinten emellan tillfällena då den dras ur?

Det finns ju såna där japanska vattenspel där det droppar vatten i en typ gungbräda och när den är full så vippar den över och töms och så håller det på...

Violina Violina skrev:
Ska du manuellt sätta tillbaka sprinten emellan tillfällena då den dras ur?
ja det kan jag göra. Jag kan typ ladda den manuellt och sedan efter några timmar så skall sprinten ryckas ut.

Ok - jag klarar inte det längre.......

Vad är det för pryl du vill fixa???????

J j-o75 skrev:
ja det kan jag göra. Jag kan typ ladda den manuellt och sedan efter några timmar så skall sprinten ryckas ut.
Som en foderlåda typ?

För det borde ju gå att lösa med en helt vanlig timer som man sätter i ett vägguttag (typ) och en liten elmotor med en axel och ett snöre..

• Gilla
j-o75
  • Laddar…
Bygg ett klockspel med en vikt i ett rep som går genom block/taljor som är bromsade.

• Gilla
j-o75
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Som en foderlåda typ?

För det borde ju gå att lösa med en helt vanlig timer som man sätter i ett vägguttag (typ) och en liten elmotor med en axel och ett snöre..
Ja, det var jag också inne på. problemet är ju det där med elen.

Jag gissar på en åtel eller foderstation för tamdjur

J j-o75 skrev:
Ja, det var jag också inne på. problemet är ju det där med elen.
Bilbatteri?

Finns ju många typer av timers.. Finns säkert de som klarar sig på typ 10-12V

TT4F TT4F skrev:
Ok - jag klarar inte det längre.......

Vad är det för pryl du vill fixa???????
När hönsen är klara med äggläggningen så skall dom inte vara i redena längre eftersom dom gödslar där och äggen blir smutsiga. då kan man stänga dom med en spak, men sen måste man ju gå dit och öppna igen sent på kvällen så att dom är öppna till dagen efter! Det finns en vikt med rep som kan fixa detta, så jag behöver ju bara bygga en hylla som en sprint håller! När den åker ur så faller vikten ned och öppnar redena.

• Färska hönsägg på en samlande hylla inuti ett hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TACK (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.