5 595 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Tillvägagångsätt när man vill reklamera och säljaren inte svarar...
Sida 1 av 2
Hej forat...
Jag befinner mig i en icke så trevlig sits där jag i maj beställde en ny justersåg från Tyskland. Jag har beställt av denna leverantör innan och har funkat fint. Men denna gången har det gått troll i det här...
För att hålla det kort så var bland annat sågen inte komplett monterad vid leverans. Motorpaketet var inte fastmonterat så den har hängt lös och gungat inne i sågen genom sin transport genom Europa. Efter en del mail och påminnelser svarar dom äntligen genom att skicka några skärmdumpar hur jag ska montera fast motorpaketet och för besväret kan jag få en sågklinga... Det var här jag tände till lite och vart "lite" förbannad.
När ingen återkopplar och svarar så vänder jag mig till tillverkaren, Stuermer, men dom kan ingen engelska och vidarebefordrar till återförsäljaren, men som sagt det är en dead end där. Den 16/8 fick jag dock ett svar från en anställd att den jag söker är på semester men är tillbaka den 29/8 och då jävlar ska detta fixas, eller jag citerar:
“please wait until 29.08.18. Than Jürgen Lenze is back and will contact you directly. I myself have no informations at this claim so it’s the best to wait for Jürgen
Please be sure: you get an answer and we find a solution.”
Kan meddela att det har inte kommit någon som helst lösning.
Jag har under resans gång försökt komma med lösningar , men det händer ingenting och jag vill bara skicka tillbaka skiten och få mina pengar, det rör sig ändå om 43.000kr.
Så min fråga till er är, vad kan jag göra mer? Företag finns i Tyskland (https://www.top-maschinen.de/)
Jag befinner mig i en icke så trevlig sits där jag i maj beställde en ny justersåg från Tyskland. Jag har beställt av denna leverantör innan och har funkat fint. Men denna gången har det gått troll i det här...
För att hålla det kort så var bland annat sågen inte komplett monterad vid leverans. Motorpaketet var inte fastmonterat så den har hängt lös och gungat inne i sågen genom sin transport genom Europa. Efter en del mail och påminnelser svarar dom äntligen genom att skicka några skärmdumpar hur jag ska montera fast motorpaketet och för besväret kan jag få en sågklinga... Det var här jag tände till lite och vart "lite" förbannad.
När ingen återkopplar och svarar så vänder jag mig till tillverkaren, Stuermer, men dom kan ingen engelska och vidarebefordrar till återförsäljaren, men som sagt det är en dead end där. Den 16/8 fick jag dock ett svar från en anställd att den jag söker är på semester men är tillbaka den 29/8 och då jävlar ska detta fixas, eller jag citerar:
“please wait until 29.08.18. Than Jürgen Lenze is back and will contact you directly. I myself have no informations at this claim so it’s the best to wait for Jürgen
Please be sure: you get an answer and we find a solution.”
Kan meddela att det har inte kommit någon som helst lösning.
Jag har under resans gång försökt komma med lösningar , men det händer ingenting och jag vill bara skicka tillbaka skiten och få mina pengar, det rör sig ändå om 43.000kr.
Så min fråga till er är, vad kan jag göra mer? Företag finns i Tyskland (https://www.top-maschinen.de/)
Så otroligt jobbigt — inte minst med tanke på vad som hände din förra såg! Mycket tråkigt att läsa om din sits här och nu.
Kollade länken om konsumenteuropa och utifrån det verkar du ha lagskydd som ger dig rätt att reklamera och få pengarna tillbaka ju; under förutsättning att du får kontakt med en vettig människa hos säljaren...
Utöver att kontakta konsumenteuropa kanske det kan vara idé att gå vägen via tillverkaren, Minimax/SCM, för att se hur de hanterar att en åf inte beter sig vettigt.
Hoppas att det kan lösa sig smidigt och på ett bra sätt för dig!
//Ronnie
Kollade länken om konsumenteuropa och utifrån det verkar du ha lagskydd som ger dig rätt att reklamera och få pengarna tillbaka ju; under förutsättning att du får kontakt med en vettig människa hos säljaren...
Utöver att kontakta konsumenteuropa kanske det kan vara idé att gå vägen via tillverkaren, Minimax/SCM, för att se hur de hanterar att en åf inte beter sig vettigt.
//Ronnie
Tack RP Pysslarn skrev:Så otroligt jobbigt — inte minst med tanke på vad som hände din förra såg! Mycket tråkigt att läsa om din sits här och nu.
//Ronnie
Ja det är sjukt jeffla störigt... Skrev till Stuermer som tillverkar sågen (tror dom gör det på licens för SCM), men dom skickar det till ÅF. Jag är faktiskt djupt imponerad att man kan bete sig så här nonchalant som företagare (jag är en själv). Men det är bara att ta lärdom.
Tack min vän!
//Masse
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Köpa billigt är att köpa dyrt! Hur stor prisskillnad Motför Swe? Är säkert svårt att bevisa att den var trasig när du fick den, går den inte att fixa själv i värsta fall? Ingen ÅF i Swe?
Har själv använt konsumenteuropa när jag hade problem med en vara från England.
företaget som sålde varan var helt omöjliga att ha att göra med men tillslut så återbetalades hela summan (tackvare konsument Europa). Det tog lite tid, men kan vara värt ett försök.
I det fallet fick jag även hjälp av Mastercard (som skulle återbetala köpesumman om inte det löste sig) Men antar att det beror på vad som ingår i ditt kort och vad som skett.
företaget som sålde varan var helt omöjliga att ha att göra med men tillslut så återbetalades hela summan (tackvare konsument Europa). Det tog lite tid, men kan vara värt ett försök.
I det fallet fick jag även hjälp av Mastercard (som skulle återbetala köpesumman om inte det löste sig) Men antar att det beror på vad som ingår i ditt kort och vad som skett.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det här är ju som sagt avigsidan om man handlar utomlands. Det får man liksom räkna med. Har man bara rätten på sin sida så får man troligen till slut rätt men det kan ta tid, mycket lång tid och inget ont om tyskar men rent generellt så är de väldigt speciella och skiter gärna i kundkontakten för de är bäst och gör sällan fel och en kund utanför tyskland är ju så långt bort så ignorera det är de bra på.
Billigt, vet jag inte. 43000 är inte billigt i min plånbok. Mindre justersågar som den jag köpte har jag svårt att hitta i Sverige, skulle ju vara Hammer eller Logosol isf, men jag har hört att SCM sågar som den jag köpte håller bättre kvalitet överlag samt att jag har handlat dyr såg av denna handlaren förr utan problem.H Husqvarna220Ac skrev:
Det finns fler saker som inte stämmer med sågen nämligen samt handlarens nonchalanta beteendet i ärendet.
Allt är filmat, fotat och dokumenterat så det finns inget där att anmärka .
Nej tyvärr ingen ÅF i Sverige
Absolut jag håller med... Får tänka om och handla i Sverige hädanefter, förutom Festool grejer dårå för dom sponsrar jag inte i SverigeS Stefan1972 skrev:Det här är ju som sagt avigsidan om man handlar utomlands. Det får man liksom räkna med. Har man bara rätten på sin sida så får man troligen till slut rätt men det kan ta tid, mycket lång tid och inget ont om tyskar men rent generellt så är de väldigt speciella och skiter gärna i kundkontakten för de är bäst och gör sällan fel och en kund utanför tyskland är ju så långt bort så ignorera det är de bra på.
SCM är ju ökänt för sin ovänlighet och sin obefintliga reservdelsförsörjning. Då jag försökte få tag på spindellager till min vertikalfräs fick jag ett svar som i översättning blir ungefär "konstruktören har slutat och vi har kastat bort ritningarna och slopat reservdelslagret så vad väntar du dig av oss egentligen?"
Jag är inte alls förvånad......... det är många som har hamnat i samma problem som du. Internet är fullt av dem.
Har du försökt kontakta SCM direkt?
Å andra sidan tror jag att du fick en bättre såg än du hade fått om du skulle ha köpt Hammer eller Moretens. Den går säkert att reparera. Om du lyckas tvinga idioterna på SCM att skicka reservdelar blir det knappast något stort arbete.
Jag är inte alls förvånad......... det är många som har hamnat i samma problem som du. Internet är fullt av dem.
Har du försökt kontakta SCM direkt?
Å andra sidan tror jag att du fick en bättre såg än du hade fått om du skulle ha köpt Hammer eller Moretens. Den går säkert att reparera. Om du lyckas tvinga idioterna på SCM att skicka reservdelar blir det knappast något stort arbete.
Well, jag skrev till leverantören att jag kommer att föra ärendet vidare till ny instans. Dra på trissor när han svarar inom några timmar 
Han hänvisar till att dom skickat instruktioner hur deras misstag ska fixas, och att jag måste stå för transporten själv ner till Tyskland om dom ska laga den. Jag svarar med en liknelse och en indirekt fråga om han hade accepterat att om han haft fel på sin helt nyinköpta bil och biltillverkaren skickat några bilder på hur han skulle kunna laga bilen och sen få en Wunderbaum som plåster på såren...
Inget svar och dödstyst.
Jag har skickat allt underlag mm till Konsumenteuropa så det ligger i deras händer nu, så får vi se vad som händer.
Men jag kan ju tipsa om att hålla er borta från https://www.top-maschinen.de/, tills vi vet hur detta spelas ut
/M
Han hänvisar till att dom skickat instruktioner hur deras misstag ska fixas, och att jag måste stå för transporten själv ner till Tyskland om dom ska laga den. Jag svarar med en liknelse och en indirekt fråga om han hade accepterat att om han haft fel på sin helt nyinköpta bil och biltillverkaren skickat några bilder på hur han skulle kunna laga bilen och sen få en Wunderbaum som plåster på såren...
Inget svar och dödstyst.
Jag har skickat allt underlag mm till Konsumenteuropa så det ligger i deras händer nu, så får vi se vad som händer.
Men jag kan ju tipsa om att hålla er borta från https://www.top-maschinen.de/, tills vi vet hur detta spelas ut
/M