Byggahus.se
Vi planerar en tillbyggnad av ett 30-talshus. Befintlig byggnad har mycket fina originalfönster.

Tillbyggnaden inrymmer en glasveranda bl.a. Den skall vara helt uppvärmd året om och blir som en förlängning av köket.

Bör vi köpa nytillverkade fönster med gammaldags utseende, eller istället en begagnad glasveranda med nästan 100 år på nacken?

Estetiken väger ju tungt till begagnats fördel.
Hur står sig energieffektiviteten? Kanske dumt att bygga nytt med gammal standard?
Tillgång och anpassningsmöjlighet väger til nytillverkats fördel.
 
Mats-S
k-värdet på 100 år gamla englas panoramafönster är nog näst intill katastrof ... så ska ni ha den som vinterveranda funkar det inte.
 
surris
Du behöver iaf 2-glas kopplade fönster. Är ingen större skillnad på dem från 30-talet och nu. Det är när man använder kasetter som det blir bättre. Har du 2-glas på huset så ska du ju definitivt ha det på tillbyggnaden. Så då hade jag försökt leta begagnade som passar. Om det är mycket fönsteryta så får du såklart räkna med att det kan stråla kallt och du inte kan få samma komfort där som i resten av huset.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Eftersom den ska vara en del av köket och uppvärmd året om tror jag du ska gå på moderna i gammal stil. Vi har original kopplade tvåglasfönster från 30-talet i huset och det blir ett väldigt kallras, hade inte velat ha hela glasväggar i det.
 
  • Gilla
lakman och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren!
Ja ni ser hur svårt detta blir att avgöra.

Stilen på verandan ska bli klassisk och därmed ej panorama-fömster utan mer ett rum med många klassiska fönster.

Den skall absolut användas vintertid också.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Överväger att leta begagnade kopplade 2-glasfönster och ersätta glaset i innerbågen med energiglas och se till att täta ordentligt för att slippa drag.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Överväger att leta begagnade kopplade 2-glasfönster och ersätta glaset i innerbågen med energiglas och se till att täta ordentligt för att slippa drag.
Antar att du känner till fönsterantiken? Har ett gäng fönster annars, vad är det för storlek ni tänkt er och hur många?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
T
Om ni vill ha kopplade fönster så går det att tillverka dem med en kassett och ett enkelglas för att få ett 3-glasfönster med bra U-värde. Eventuella spröjs sätts då i ytterbågen med enkelglas och kassett i innerbågen.
Ett annat alternativ är ju att ha kopplade fönster med två enkelglas och sen ha innerfönster som man sätter i på vintern. Det går även att kombinera ett englasfönster med innerbågar som man har under vintersäsongen.

Om ni har kopplade fönster idag med spröjs i både inner- och ytterbåge så kanske det är att föredra att ha samma i tillbyggnaden och sen kombinera med lösa innerbågar.

Nytillverkade fönster från större tillverkare har ofta rätt grova dimensioner på virket, vilket har varit en utveckling pga glesvuxet virke men även i viss mån för att glaskassetter är tyngre. Ser klumpigt ut i jämförelse.

När vi byggde till vårt 50-talshus med kopplade fönster (utan spröjs) så kollade jag runt lite och kunde inte hitta någon större tillverkare som kunde göra "kopior" på de vi har utan deras hade grov mittpost och väldigt kraftiga dimensioner på bågarna så jag hittade ett litet snickeri och så ritade jag upp profilen på de befintliga bågarna och mittposten som de tillverkade efter.
Jag såg också till att de skulle se till att mellanrummet mellan yttre och inre glaset skulle ge utrymme för persienn, vilket inte de större tillverkarna kunde/ville göra.

Kostnaden blev inte så mycket högre än de masstillverkade, kanske 3-5 %. (även om det inte går att jämföra med PVC-fönster från Polen...som våra hantverkare ville att vi skulle använda... )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.