Har bott nere i Stockholm i 16 år men är från början från Pite. Har de senaste åren letat efter hus. Gått på hundratals visningar. Läst besiktningprotokoll och budat. När marknaden plötsligt gick ner under våren och sommaren 2018 så kom det ett tilfälle. Det gula huset om ut på marknaden. Samtidigt som visningarna var så var jag på resande fot så det var med spänd förväntan jag ringde mäklaren. Huset var kvar och han kunde visa det dan efter. Visningen var helt privat så jag fick tillfälle att både gå runt och känna in huset samt gå igenom min checklista. Visade sig att det fanns intressenter men mäklaren var tydlig med att de inte hade lånelöfte eller alla papper klara. Så det fanns ett tillfälle för affär om jag accepterade utgångspriset. Ringde upp min mäklare som skulle sälja lägenheten och bad honom kolla igenom objektet. Han ringde tillbaka efter 10 minuter och säger "KÖP. Även om du måste renovera för en miljon så är det där årets kap!"
Sagt och gjort. Kontrakt skrevs och i december flyttade jag in. Så det är här vi tar vår början.
Sagt och gjort. Kontrakt skrevs och i december flyttade jag in. Så det är här vi tar vår början.
Började med att flytta in en dimmig och kall december. Ägaren hade flyttat en månad innan och ställt in huset på 10 grader.... Så det var ett stort mått av "vad har jag gett mig in på" när jag satt i ett kallt hus mitt ute på landet utanför Stockholm.
Januari börjar med stormen Alfrida och 3 dagar utan ström. Fick senare 6000 i kompensation av Ellevio.
Februari innehåll en snöstorm med 4 dm snö på samma natt (tydligen snöar det extra mycket just i denna del av roslagen).
Sen när det börjar bli ljusare och varmare börjar det hända saker på tomten och beslutet att flytta ut känns mer och mer rätt.
Januari börjar med stormen Alfrida och 3 dagar utan ström. Fick senare 6000 i kompensation av Ellevio.
Februari innehåll en snöstorm med 4 dm snö på samma natt (tydligen snöar det extra mycket just i denna del av roslagen).
Sen när det börjar bli ljusare och varmare börjar det hända saker på tomten och beslutet att flytta ut känns mer och mer rätt.
Lägger in Mäklarbilderna från köpet för att ni skla få lite känsla på vad jag har att jobba med:
Huvudbyggnaden och snickeriet i bakgrunden:
Vy över tomten. Huvudbyggnad, snickeri, gästhus och garage:
ingången till huvudbyggnaden och snickeriet
Garaget
Huvudbyggnaden och snickeriet i bakgrunden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över tomten. Huvudbyggnad, snickeri, gästhus och garage:
Logga in
Skapa konto
ingången till huvudbyggnaden och snickeriet
Logga in
Skapa konto
Garaget
Logga in
Skapa konto
Interiörbilder huset:
Vardagsrummet med vackra taket
vardagsrum
Hall
Kök
Matrum
Badrum
Vardagsrummet med vackra taket
Logga in
Skapa konto
vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Hall
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Matrum
Logga in
Skapa konto
Badrum
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Övriga hus på tomten:
Gästhus, bastu och tvättstuga
Gästhuset med stora fönster
Bastu
Dusch till bastun
Tvättstuga
Mulltoa (magiskt med tanke på att det är vatten indraget och avlopp från dusch och tvättstuga går till trekammarbrunnen...)
Snickarboden:
Dubbelgarage:
Gästhus, bastu och tvättstuga
Gästhuset med stora fönster
Logga in
Skapa konto
Bastu
Logga in
Skapa konto
Dusch till bastun
Logga in
Skapa konto
Tvättstuga
Logga in
Skapa konto
Mulltoa (magiskt med tanke på att det är vatten indraget och avlopp från dusch och tvättstuga går till trekammarbrunnen...)
Logga in
Skapa konto
Snickarboden:
Logga in
Skapa konto
Dubbelgarage:
Logga in
Skapa konto
Och så nutid. Började med köksrenovering då det var den delen som dels framstod som en risk och dessutom var helt otidsenligt och slitet. Lite förebilder
Utgångsläget:
Planen:
Utgångsläget:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Rivningsarbete:
Ett riktigt helvete. Stora anreapp av (döda) möss. Råttskit fulla väggarna. Råttgift. Döda möss.
Å andra sidan var jag medveten om detta och det var en av anledningarna att köket blev gjort så fort. Nu kan vi täppa till alla hål och göra isolering med mera enligt konstens alla regler.
Rivning:
Mera rivning:
Väggen borta:
Förberedande eldragning:
Gjuten betongklack som stod mitt i rummet som en riktigt fin köldbrygga under vintern. Var riktigt fuskgjuten så gick bra att bila:
Sade TS glatt och efter 2 timmar var rygg och kropp lite lätt slitna. men fundamentet nere på isoleringsbar nivå:
Nulägesbild. Isolering utriven och grovstädat. Rör inne i väggarna tilläggisolerade.
Ett riktigt helvete. Stora anreapp av (döda) möss. Råttskit fulla väggarna. Råttgift. Döda möss.
Å andra sidan var jag medveten om detta och det var en av anledningarna att köket blev gjort så fort. Nu kan vi täppa till alla hål och göra isolering med mera enligt konstens alla regler.
Rivning:
Logga in
Skapa konto
Mera rivning:
Logga in
Skapa konto
Väggen borta:
Logga in
Skapa konto
Förberedande eldragning:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjuten betongklack som stod mitt i rummet som en riktigt fin köldbrygga under vintern. Var riktigt fuskgjuten så gick bra att bila:
Logga in
Skapa konto
Sade TS glatt och efter 2 timmar var rygg och kropp lite lätt slitna. men fundamentet nere på isoleringsbar nivå:
Logga in
Skapa konto
Nulägesbild. Isolering utriven och grovstädat. Rör inne i väggarna tilläggisolerade.
Logga in
Skapa konto
Kanske ska tillägga att det finns en femårsplan:
Ungefärligt som följer:
1: Kök och diverse måleriarbeten och golv i huset (350.000-400.000)
2: Badrummet och nya rör (150.000)
3: Takrenovering (100.000)
4: Gästhus och bastu/relax (150.000)
5: Garage och snickarboden (100.000)
6: Måla om utvändigt ( 100.000)
Summa: 1 miljon (Vilket kommer föra husets värde upp i nivå eller över kringliggande fastigheter)
Sen när ekonomin tillåter kan diverse trädäck och trädgårdsarbeten slinka in
Ungefärligt som följer:
1: Kök och diverse måleriarbeten och golv i huset (350.000-400.000)
2: Badrummet och nya rör (150.000)
3: Takrenovering (100.000)
4: Gästhus och bastu/relax (150.000)
5: Garage och snickarboden (100.000)
6: Måla om utvändigt ( 100.000)
Summa: 1 miljon (Vilket kommer föra husets värde upp i nivå eller över kringliggande fastigheter)
Sen när ekonomin tillåter kan diverse trädäck och trädgårdsarbeten slinka in
Är det jag som inte fattar eller vad menar du med Tillbaka till rötterna? Planerar du att flytta till Piteå igen?Appendix skrev:Har bott nere i Stockholm i 16 år men är från början från Pite. Har de senaste åren letat efter hus. Gått på hundratals visningar. Läst besiktningprotokoll och budat. När marknaden plötsligt gick ner under våren och sommaren 2018 så kom det ett tilfälle. Det gula huset om ut på marknaden. Samtidigt som visningarna var så var jag på resande fot så det var med spänd förväntan jag ringde mäklaren. Huset var kvar och han kunde visa det dan efter. Visningen var helt privat så jag fick tillfälle att både gå runt och känna in huset samt gå igenom min checklista. Visade sig att det fanns intressenter men mäklaren var tydlig med att de inte hade lånelöfte eller alla papper klara. Så det fanns ett tillfälle för affär om jag accepterade utgångspriset. Ringde upp min mäklare som skulle sälja lägenheten och bad honom kolla igenom objektet. Han ringde tillbaka efter 10 minuter och säger "KÖP. Även om du måste renovera för en miljon så är det där årets kap!"