Byggahus.se
Jag har en skånelänga byggd i förmodat lertegel från 1890-1910 och efter 10 kalla vintrar vill jag nu tilläggsisolera insidan. Idag är det tegel med träreglar direkt mot putsen inne, gullfiber och gipsskivor. Ingen luftspalt mer än där mössen samlat ihop gullfibern till samkvämskojor osv.
När jag renoverade badrummet gjöt man en platta för att då kunna mura upp nya innerväggar med lecablock och sedan putsa. Luftspalten kombinerades med lecakulor för att inte mössen skulle kunna husera där.

Men - huset står på en torpargrund med krypgrund i ena änden. Mullbänk under golven. Min fråga är.. jag vill inte behöva gjuta platta under hela huset men behöver tilläggsisolera ca 15cm direkt mot innersidan av lerteglet. Kalkbruk går ju bort som jag förstår det men möjligen fungerar det med gipsputs som då är kompatibelt med lerbruket och andas hela vägen - är det påståendet sant? Stämmer det också att det inte väger så mycket så det bör funka att lägga på 15cm utan att huset sjunker genom jorden.. (förlåt om dum fråga..)? En sista fråga sen är om jag förstör den fina andas-teorin med att sen tapetsera på gipsputset? Tänker att limmet kanske sluter tätt och så blir det kondens mot insidan och så möglar det osv. Skulle bli sååå glad för experthjälp! Stort tack på förhand! :)
 
P
Ifall du skulle använda tung 10cm tjock träullscementskivor, eller bättre - hampakalk. Industrin släpar efter med hampakalken som skivmaterial. Men den borde kunna ha samma luftspaltegenskaper som träullit. Men lättare material billigare? Fossiliseras med åldern. Dvs oändlig livslängd. Mögelresistent.

Sen finns det lerputs och företag som utför utsökta arbeten med lerputs. Skulle inte det passa stilen i huset bäst? Noggrannhet mot musintrång, always.
 
  • Gilla
hennybenny
  • Laddar…
Tack @Psykoppout för ett intressant svar!
Jag har tittat på lerputs men tvekar eftersom det verkar vara svårt att sedan kunna fästa något tyngre i det eller spika upp en tavla osv. Men jag är mycket nyfiken på det så ska läsa på mer.
Hampakalk var helt nytt för mig! Men träreglar - eller stål gör det ju till ännu en möjlig musfest och oroar mig för att trä kan bli fuktigt mot lerteglet?
Jag isolerade sovrummet med hampa för att det skulle mössen inte tycka om... men det gör de visst :)

Men tack igen, jag fick flera saker att titta närmare på!
 
  • Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.