Byggahus.se
Hej bästa forumet!
Jag renoverar mina väggar och har spenderat otaliga timmar på att ånga/skrapa bort gammal tapet och gipsrester. Nu är det dags att förbereda inför målning, men vill ha er objektiva syn på arbetsgången!

  1. Gipsputs+bredspackling eller bara bredspackling? Vad ger bäst resultat på en vägg med stora ojämnheter (bl.a. där elkablar dragits in i väggen)?
  2. Bör jag spärrmåla eller på annat sätt patentera väggarna innan gipsputs alt spackling? Betongputsen är något ”grusig” och med små, små smulor av tapet som sitter fast.
Alla råd och tips mottages tacksamt! Keep in mind att jag är en amatör men med stort tålamod :)
Bifogar några bilder!
 
  • Rum under renovering, stege, säng, väska, avskalade väggar, trägolv, dammsugare, belysning från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett tomt rum med betonggolv och sparsamt spackel eller färgrester. Renoveringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bellsan20 skrev:
Hej bästa forumet!
Jag renoverar mina väggar och har spenderat otaliga timmar på att ånga/skrapa bort gammal tapet och gipsrester. Nu är det dags att förbereda inför målning, men vill ha er objektiva syn på arbetsgången!

  1. Gipsputs+bredspackling eller bara bredspackling? Vad ger bäst resultat på en vägg med stora ojämnheter (bl.a. där elkablar dragits in i väggen)?
  2. Bör jag spärrmåla eller på annat sätt patentera väggarna innan gipsputs alt spackling? Betongputsen är något ”grusig” och med små, små smulor av tapet som sitter fast.
Alla råd och tips mottages tacksamt! Keep in mind att jag är en amatör men med stort tålamod :)
Bifogar några bilder!
Allt beror på hur stora ojämnheter du har.
Tar man t.ex. ett väggspackel grov så är max skikttjocklek 8-10mm och kostar 500kr för 10l. Gipsputs kan du lägga upp till ca 50mm och kostar 200kr för ca 30l.
Så jag hade ivf dragit av med giosbruk så att den blev hyfsat jämn och sedan kört mediumspackel för finliret. Finns så du kan rolla på.
 
Tack för svar! Hur lirar gipsputs med tapetavlagringar (vi snackar smulor)? Vet att spackel kan bli bubbligt, men är det samma princip för gipsbruk? Tänker om jag behöver spärrmåla eller ej.
 
B Bellsan20 skrev:
Tack för svar! Hur lirar gipsputs med tapetavlagringar (vi snackar smulor)? Vet att spackel kan bli bubbligt, men är det samma princip för gipsbruk? Tänker om jag behöver spärrmåla eller ej.
Sist jag stod inför samma problem så drog jag av ytan med ett sandpapper för att få bort allt löst sittande. Om det är någon större tapetbit så kan du blöta den med blomspruta eller svamp och dra bort den. Jag dammsög väggen också. ( kanske helt onödig
 
Jag hade undvikit gipsputs då det innehåller små sandkorn och bildar en grövre yta. Kör på gipsbruk ist. Det funkar som vanligt spackel.
Däremot tycker jag att ardex är klart vassast när det kommer till att fylla ut stora gropar.
Däremot är ardex relativt dyrt så jag brukar använda en kombination av det och spackel/gipsbruk.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jag hade undvikit gipsputs då det innehåller små sandkorn och bildar en grövre yta. Kör på gipsbruk ist. Det funkar som vanligt spackel.
Däremot tycker jag att ardex är klart vassast när det kommer till att fylla ut stora gropar.
Däremot är ardex relativt dyrt så jag brukar använda en kombination av det och spackel/gipsbruk.
Ja gipsbruk ska det vara 🙂
Men om man bara ska fylla ut ojämnheterna så spelar det ingen större roll då väggen verkar vara ganska grov i strukturen.
 
Redigerat:
Detta är guld :) tack snälla för råden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.