Byggahus.se
Hej bästa forumet!
Jag renoverar mina väggar och har spenderat otaliga timmar på att ånga/skrapa bort gammal tapet och gipsrester. Nu är det dags att förbereda inför målning, men vill ha er objektiva syn på arbetsgången!

  1. Gipsputs+bredspackling eller bara bredspackling? Vad ger bäst resultat på en vägg med stora ojämnheter (bl.a. där elkablar dragits in i väggen)?
  2. Bör jag spärrmåla eller på annat sätt patentera väggarna innan gipsputs alt spackling? Betongputsen är något ”grusig” och med små, små smulor av tapet som sitter fast.
Alla råd och tips mottages tacksamt! Keep in mind att jag är en amatör men med stort tålamod :)
Bifogar några bilder!
 
  • Rum under renovering, stege, säng, väska, avskalade väggar, trägolv, dammsugare, belysning från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett tomt rum med betonggolv och sparsamt spackel eller färgrester. Renoveringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bellsan20 skrev:
Hej bästa forumet!
Jag renoverar mina väggar och har spenderat otaliga timmar på att ånga/skrapa bort gammal tapet och gipsrester. Nu är det dags att förbereda inför målning, men vill ha er objektiva syn på arbetsgången!

  1. Gipsputs+bredspackling eller bara bredspackling? Vad ger bäst resultat på en vägg med stora ojämnheter (bl.a. där elkablar dragits in i väggen)?
  2. Bör jag spärrmåla eller på annat sätt patentera väggarna innan gipsputs alt spackling? Betongputsen är något ”grusig” och med små, små smulor av tapet som sitter fast.
Alla råd och tips mottages tacksamt! Keep in mind att jag är en amatör men med stort tålamod :)
Bifogar några bilder!
Allt beror på hur stora ojämnheter du har.
Tar man t.ex. ett väggspackel grov så är max skikttjocklek 8-10mm och kostar 500kr för 10l. Gipsputs kan du lägga upp till ca 50mm och kostar 200kr för ca 30l.