Min bästa verktyg sviker mig när jag behöver det som mest! :(

Sågade ner en vägg igår; stående plankvägg. Tigersågen är perfekt till detta: sågar av spikarna mot hammarbandet och sen mot syllen. Därefter sticker jag in sågen och sågar av spiken som skråspikats mellan planken.

Men plötsligt ville sågen inte starta igen. Efter lite pillande och skruvande fick jag den att fungera hjälpligt, men det sprutar gnistor om den och den går lita hackigt. Ibland lägger den av och då kan jag banka på den så hoppar den igång igen.

Första tanken är att det är glapp ngnstans. Men vart isf? Kan det vara kolen som behöver bytas? Det ena kolet trillade ur bra och ser fint ut. Det andra fick jag inte ur. Det går att skjuta upp det med en mejsel, men fjädern lär knappast fylla sin funktion för kolet sitter ganska fast. Tittar jag ner i hålet så ser kolet spucket ut. Kan det vara detta som spökar på ngt sätt? Eller är det troligt att det blivit ett glapp ngn annanstans?

Var kan jag köpa nya kol?

Det är en Milwaukee (samma som Atlas Copco).

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Gnistor och hackigt gående låter som kol. Kanske har det ena kolet kärvat fast och gått sönder. Dela, kolla kommutorn (inga repor/smuts, tvätta försiktigt med lite T-röd) och byt kol är mitt tips.

I fall som dessa, kan man ta kol från någon biltemamaskin (som ju brukar levereras med extra kol) ock mecka dit dessa eller är det andra data än enbart måtten som skiljer olika kol?
(I annat fall kan du ju alltid hota tigersågen med en ilsken krokodilklämma)

Om maskinen även ibland inte går alls, tyder det verkligen på kolen då? Jag kan se om jag hittar ngt kol i liknande strkl jag kan pilla dit.

Om maskinen startar i vissa lägen men inte i andra kan det vara någon lindning som gått. Ibland går det att lista ut utifrån hur läget på bladet är men det beror på utväxling mellan blad och motor. Hoppar en igång om du tex trycker in bladet till ett annat läge när den fastnat?

En Milwaukee är väl definitivt värd att kosta på nya kol av rätt typ? Om ett av kolen kärvar så känns det rimligt att det är där det felar.

Kolborstar av fel typ riskerar att gå sönder, glappa med mera och därmed förstöra andra delar. Men det går ju kanske bra för att prova om det är där felet ligger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.