Jag undrar hur lång tid det skulle ta (mellan tumme och pekfinger för en hantverkare att sätta upp OSB-plattor och gipsskivor i ett rum som mäter 16 kvm (kvadratiskt), där en vägg har två fönster och en dörr. Gipsskivor mäter 2500x900. OSB mäter 2500x 897. Väggarna är reglade, standarsmått,

I samma rum 16kvm, (kvadratiskt) ska det sättas upp ett innertak (höjd 2,20) med reglar och gipsskivor. Hur lång tid bör detta ta för en hantverkare?

Tack på förhand

För lite info för att det ska gå att svara på.
Vad menar du med standardmått? Om det inte är ett våtrum, brukar man regla cc60, dina skivor är avsedda att reglas med cc45.

Är det reglat cc60 bör man ha 1200 breda skivor om man inte tänkt ha osb:n liggande och sätta gipset så att varannan skarv är enbart fäst i osbn.

Hur hög är väggen? Dvs är det 240cm som ska reglas ner till 220? I så fall- ska väggen gå ända upp, och är taket redan reglat.

Hur nånga eldosor är det på respektive vägg och i tak?

Det är snickare som redan har gjort jobbet men jag blir osäker på avstånd mellan reglarna. Storlekarna på skivorna som de har använt stämmer. Det var reglat hela vägen upp till taket som är ca 3 meter högt vid taknocken, innertaket sattes på 2.20m. Allt jobb gjordes samtidigt men år osäker i vilken ordning, innertak först eller osb+gips på väggarna.

Det finns 4 eluttag, ett lamputtag i väggen och två i taket.

Önskar en väldigt grov uppskattning av vad det kan tänkas ta i antal timmar.

Ok.
Har de alltså reglat väggar och tak och satt upp skivor, och du vill få en rimlighetsbedömning av tiden de har fakturerat?

• Gilla
scaniavabis
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Ok.
Har de alltså reglat väggar och tak och satt upp skivor, och du vill få en rimlighetsbedömning av tiden de har fakturerat?
Alldeles riktigt.
Regling av innerväggar (var redan isolerat) och tak samt osb och gips på väggar och gips i tal.
Jag som lekman har svårt att bedöma om det verkar rimligt eller ej.
Är intresserad av själva arbetstiden detta bör ta, förstår att det tillkommer tid för resa och inköp osv osv.

Har dosor och vprör för elen fixats samtidigt och av vem?

Elektriker drog vp-rör och dosor. Jag har förstått det som att det var klart när innerväggen sattes upp. Jag tror det gjordes samtidig som man isolerade väggen men innan man satte upp innerväggar och tak.

Jag var inte på plats så viss osäkerhet föreligger.

Skulle jag göra det själv skulle jag räkna med 5-6 heldagar (=8 timmar) lite beroende på hur takkonstruktionen såg ut för reglingen... Om det är fuktspärr och isolering dessutom i taket lägg på minst en dag...
Är man två borde det gå lite snabbare än hälften av det eftersom speciellt innertakmontering blir väldigt mycket enklare...

Vad är fakturan på?

• Gilla
Surfers
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Skulle jag göra det själv skulle jag räkna med 5-6 heldagar (=8 timmar) lite beroende på hur takkonstruktionen såg ut för reglingen... Om det är fuktspärr och isolering dessutom i taket lägg på minst en dag...
Är man två borde det gå lite snabbare än hälften av det eftersom speciellt innertakmontering blir väldigt mycket enklare...

Vad är fakturan på?
5-6 dagar låter väl mycket för att spika upp osb och gipsplattor och innertak i 16kvm rum?
För ett proffs.
Såg denna länken, stämmer dessa tider?
http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2004/PA0604/hantverkare_pa0604.pdf

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
40-60 mantimmar mellan tummen och pekfingret, allt beroende på vad du missat i information.

Det kan gå fortare, sätta skivor i ett rum utan fönster, eluttag, tar 8-10 timmar med skruvautomat.
Göra hål för dosor, svåra kapningar runt fönster och dörrar, kan ta totalt 8-10 timmar extra.

Regla innertak, isolera, vindskydd, plast....
tja, gissar på 40-60h om det går felfritt.

/P-A

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Om det rör sig om flera dagar tillkommer resor, hämta material, slänga material, hyra av maskiner, vänta på sin tur i kö.
Allt faktureras kund, javisst ja, kostnad av handverktyg.

Så gissningsvis har du fått en faktura på 80-110h.
Samt ett lite högre pris på material än om du köpt det själv.

Hade ni offert eller löpande?

Mvh P-A

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
H Hålan111 skrev:
5-6 dagar låter väl mycket för att spika upp osb och gipsplattor och innertak i 16kvm rum?
För ett proffs.
Såg denna länken, stämmer dessa tider?
[länk]
Du kan väl berätta vad du tycker är rimligt?

Den PDF'en med uträkningar ger jag inte mycket för. Det verkar som de anger tiden det tar att skruva fast en skiva men den ska hämtas, kapas, bäras in, anpassas och ställas rätt innan man skruvar fast den...

Reglar och skivor i tak tar mycket längre än vägg...

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tack för svar! Jag är nöjd med eran input och jag ska vara nöjd med antalet fakturerade timmar.

Tack

H Hålan111 skrev:
Tack för svar! Jag är nöjd med eran input och jag ska vara nöjd med antalet fakturerade timmar.

Tack
Men kan vi inte få facit.
Hur många timmar de fakturerat?
Om inte annat så för att underlätta nästa TS fråga om något liknande.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Hålan111 skrev:

Tack
Nöjd med fakturerade timmar?
Nej, nej,nej och åter nej.
Varför är så många ovilliga att pruta, det kostar inget att försöka.

Även om du fick en hänvisning, grovt räknad, behöver du inte gå på den linjen.

Ring och försök få ner priset, det förväntar jag mig att kunder gör, lägger till och med på lite för att de skall kunna pruta på priset.

Mvh P-A

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.