Byggahus.se
NHermansson NHermansson skrev:
Tacka vet jag gamla Stiga Turbo, odödlig
Prisa gud
Trodde jag var ensam i Sverige att tycka om Stiga Turbo XD
 
  • Gilla
swo
  • Laddar…
Det som är mest fascinerande med den här tråden är att alla tycks ha en bestämd uppfattning om vad som är "sunt förnuft" och vad det är som gäller, samtidigt som det råder stor brist på enighet. Det som är självklart för den ene är faktiskt inte så för den andre!. DET borde stämma till eftertanke innan man far ut i ilska mot en gräsklippande granne.
 
  • Gilla
eddiw och 6 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Jag tycker att det är skönt om det är tyst i alla fall en enda dag i veckan, även om det sällan händer. Jag saknar också den tiden när affärerna var stängda på söndagar. Då umgicks folk istället för att ägna sig åt konsumtion sju dar i veckan.
I de flesta fall är det väl tyst åtta–nio timmar om dagen, fem dagar i veckan i sovstäderna. Du kan väl ta och njuta av ditt lugn då.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I de flesta fall är det väl tyst åtta–nio timmar om dagen, fem dagar i veckan i sovstäderna. Du kan väl ta och njuta av ditt lugn då.
Visst njuter jag av att det är tyst på nätterna när jag sover!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har kört vanliga bensindrivna gräsklippare i över 40 år och kan inte dra mig till minnes att jag någonsin störts av avgaserna. Tänk så olika människor är. :thinking:
Nä det luktar jättegott! Utvecklingen går frammåt, både på bilar och gräsklippare, ett under att nån köper dessa än..

Batterierna håller i 5-7år, sen byter man batteriet! Finns Husqvarna Automower från 90-talet går och gör sitt jobbet än idag! Betydligt lättare att hålla igång än bensinklippare.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Vad kostar nya batterier lär väl behövas 2 st till en klippning antar jag eller hur länge räcker dom fixar dom 1 timmes klippning ?. Tanka och dra.ett par gånger i snöret gör man på en bensin klippare klarar man inte det då är batteridriven nog lösningen.
 
M
I normalt villaområde är ju elklipparen helt given. Farmor köpte sin på 90-talet och den var alldeles fantastisk till den ytan de hade (kanske 600kvm).

Ingen blev störd, inte ens naturen.

Däremot är det ju lögn att hålla på med om man har 1500kvm, batterierna lär ju ändå inte vara fulladdade och att dra ett snöre efter sig är lite väl opraktiskt.
(Ja, farmor körde sönder kabeln med jämn mellanrum så klart, något annat vore ju nästan otänkbart) :D
 
Jag blev måttligt förvånad när någon härlig granne (som tur va en bra bit ner på gatan) var ute och körde gräsklippare när jag gick upp i torsdags 0510
 
  • Arg
  • Haha
Destrier och 2 till
  • Laddar…
optimum
Folk som letar efter orsak att gnälla är pest.
Givetvis visar man hänsyn och börjar inte väsnas för tidigt eller för sent.
Att klippa gräset tidigt på midsommarafton är väl helt ok men på midsommardagen tycker jag man skal låta bli för tidigt.
På midsommaraftons förmiddag vill folk få ordning på alt inför kommande fest och då är väl inte ens kl. 6:00 fel.
Dock väntade jag själv till 08:30 då jag visste att några skulle sova lite längre och jag själv inte behövde klippa tidigare.

Även idag söndag tycker jag man kan ta det lugnt på morgonen och låta folk få sova. Eftersom vädret var fint igår har nog många suttit uppe sent och kan få sova.
Allt handlar om sunt förnuft och givetvis finns det folk som saknar detta.
 
Vi har grannar som stör och härjar runt på kvällarna. Deras äldre barn spelar musik som hörs in i vårt sovrum vanliga vardagar (ungarna har sommarlov). Så jag har inga problem med att starta gräsklipparen kl 8 på morgonen. Anser att det är en normal tid att vara uppe och igång och jag stör knappast mer än vad de gör. Före 8 är jag mer tveksam till. Jag går oftast upp halv sju lediga dagar och något tidigare än så på arbetsdagar.
 
Tänker ni inte på dom som jobbar skift och sover på dagarna dom jobbar ju även helger.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Tänker ni inte på dom som jobbar skift och sover på dagarna dom jobbar ju även helger.
Du menar att vi ska förbjuda maskiner som väsnas, alla tider på dygnet?
 
Menar nog mera att det spelar ingen roll när man klipper. Vissa sitter på altan efter kl 19 vissa sitter där kl 14 vissa sover kl 10 och blir man då iriterad av grannens klippande är det inget att bry sig om.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Just det, man får använda lite sunt förnuft och anpassa sig lite till hur grannarna beter sig och är det tjafs ändå skiter man i det och kör på.
 
Många tar ju hänsyn efter sitt normala liv med sina tider men andra har ju andra normala tider så svårt att ta hänsyn till alla. Gräsklippning på en liten villa tomt där grannar bor nära tar väl normalt inte mera än 30 min och en gräsklippare låter inte mycket så kan inte förstå hur man kan uppleva det som ett problem.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.