Byggahus.se
Y Yrrol skrev:
Får man klippa på midsommar midsommarafton? ;)
Jag tänkte köra igång vid 8 idag. Återkommer om jag får skäll.
 
H Husgubbe skrev:
Kan vara den maskin som släpper ut mest utsläpp av alla då en gammal motorgräsklippare är helt orenad, så tänker vi på moder natur som vi har till låns så skrota så gamla grejer när det finns bättre grejer
Man kan kör på akylat-bensin, såklart!
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
K
FG FG skrev:
Dagens i-landsproblem.

För några år sedan fick jag en avhyvling av en äldre granne för att jag klippte gräset på en söndag. Som tur är har den äldre generationen accepterat att man får klippa gräset på söndagar. En annan granne var ute och klippte gräset med elgräsklippare vid 4-tiden på natten förra sommaren - det störde inte mig, jag tyckte mest att det var lite lustigt. Kan man inte sova får man väl gå ut och köra en vända.
Även om man är född i mitten av 80-talet så förstår jag inte varför söndagar skulle vara ”förbjudet”? Har aldrig hört talas om det från varken grannar eller föräldrar.
 
Kirderf85
Frågan om arbete på söndagar har försvunnit i takt med att Sverige har avkristnats. I den mån frågan finns kvar tillhör den ett utdöende släkte.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
A
Det är dock fortfarande vanligt med söndagar som formell helgdag i Europa, t.ex Norge, Tyskland, Polen och södra Europa (alltså inte bara hemma från jobbet, utan för vila och bön). Inte sällan med lagstadgade regler. Och många av oss har släktingar som inte är födda i Sverige utan i grannländer, och det är då naturligt att även en del i Sverige har fått ta del av denna sed, muntligen eller praktiskt.
 
Korvgubbe
Att man inte får väsnas/jobba i sitt hem på söndagar kan jag väl hålla med om att det har försvunnit, men söndagen är fortfarande en röd dag i almanackan och som vilodag lever den kvar väldigt tydligt i kollektivavtal och OB-ersättningar än idag.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
A
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Att man inte får väsnas/jobba i sitt hem på söndagar kan jag väl hålla med om att det har försvunnit, men söndagen är fortfarande en röd dag i almanackan och som vilodag lever den kvar väldigt tydligt i kollektivavtal och OB-ersättningar än idag.
Det är väldigt stor skillnad på en religiös vilodag och en arbetsrättslig vilodag.

Vi har inga lagar eller ordningsregler i Sverige som säger att man inte får lönearbeta, shoppa eller störa andra på söndagar.

Den sekulära söndagen har funnits länge i Sverige, min poäng är att det är inte så konstigt några har hört från, särskilt äldre, att det finns vissa bestämmelser och förhållningssätt som gäller på söndagar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag tänkte köra igång vid 8 idag. Återkommer om jag får skäll.
Grannen har klippt med åkgräsklippare och sen kört röjsåg idag ca tre timmar. En traktor har hämtat typ tio lass sand på grannfastigheten. På Gärdet bredvid slår de hö. Mina och grannarnas hundar skäller som vanligt på alla som går förbi. Geten skriker för att den vill att hästarna ska gå uppe vid huset och inte i sommarhagen. Jag har Springsteen på i uterummet på lite för hög volym. Å öl i glaset - perfekt midsommar!
 
  • Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig få för mig att starta gräsklipparen eller trimmern innan 9.00 och definitivt inte efter 19.00. Detta med tanke på att det bor barnfamiljer i närheten och att jag kör bensindrivna maskiner.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Får man klippa på midsommar midsommarafton? ;)
Vi var hemma och vände mitt på dagen. Gräset behövde verkligen en vänsa med klipparen. Men eftersom grannarna var hemma sket jag i det för jag orkade verkligen inte med ett bråk. Det grämer mig dock att jag vek mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Att man inte får väsnas/jobba i sitt hem på söndagar kan jag väl hålla med om att det har försvunnit, men söndagen är fortfarande en röd dag i almanackan och som vilodag lever den kvar väldigt tydligt i kollektivavtal och OB-ersättningar än idag.
I vårt nybyggda villaområde jobbas det idag (midsommarafton) från 07,00> med gräsklippare, grävmaskiner, markvibrator, lastbilar och dessa "firmor" är så långt ifrån kollektivavtal man kan komma :) Dessa har inte röd dag och jobbar mest på helgerna av någon märklig andledning... eller som dom själva säger, i veckorna har jag mitt vanliga jobb...Så när man behöver hjälp med en grävare så ser jag till att ha några femhundringar hemma och kaffe och så går man bara ut på gatan så löser det sig. Moraliskt åt skogen, men efter att efter 2 år försökt få hjälp med kvitto gav till och med jag upp som är moralpolis annars. Denna typ av arbete stör mer än att någon klipper gräset på en kvart kan jag tycka. Backsidan av EU kanske....,
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Maria T
För några år sen så uppfördes två nya hus på en fastighet som gränsar till vår, och ett annat - stort med garage - hus på en annan fastighet "två grannar bort", dessa byggen höll i stort sett på i sex månader sammanlagt så det hann gå från vinter till sommar medan det pågick. Enligt kommunen vi bor i, Huddinge, så ska inte byggande få starta tidigare än kl 07:00, men vad hjälper det när hantverkarna (vintertid) satt i sina bilar från 06:30 och käkade frukost/rökte med motorn påslagen för värmens skull, och sen framåt vårkanten och sommaren likadant fast då, gissningsvis, med AC:n på. Jag är inte morgonpigg utan sliter mig upp vid 06:45 bara för att jag måste, och att då bli väckt en kvart för tidigt :mad: och dessutom olagligt, och olovligt (tomgångskörning). Gick ner till bilarna vid 2-3 tillfällen, och knackade på rutan men vad hjälper det när killarna inte förstår svenska?
Sunt förnuft = tolkningsfråga. Personligen skulle jag inte väsnas på min tomt så grannar störs tidigare än kl 8 eller senare än kl 21, oavsett årstid eller veckodag.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Men inte vaknar man av att en bil går på tomgång på granngårn ??!?
Jag tycker ifs att det är mysigt att ligga i bilen å sova med värmen påslagen :)
 
D danjac skrev:
Så du bara vet så är en gammal gräsklippare i längden mer miljövänlig än en modern och en batteridriven dito
Jag har jobbat med trädgårdar om sommrarna och kört de mest miljövänligaste maskinerna. Idag reparera jag istället trädgårdsmaskiner
Men när jag använde Klippos miljövänligaste modell så kunde jag köra lite mer än 5 min extra
Så soppaförbrukningen är nästan detsamma. Man får tänka på att en motor från slutet av 60-talet är lite mer sliten.
Så där är inte mycket att tala om att en ny är överlägsen miljövänligt. Hade man byggt motorer som bilar där man kan effektivisera förbränningen så hade det varit annorlunda. Dock skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart

Men sedan kommer vi till punkten som gör att en ny blir princip lika smutsig som en gammal. Vid tillverkning av delar så släpps det ut skit. Batterier och plast är värst

Som jag reparera maskiner så har man höjt på ögonbrynen mer än en gång hur kass kvalitén har blivit. Gummihjul som får bytas efter 2 år, startmotor som inte ens håller garantin ut, plastdetaljer som drev mm som går sönder stax efter garantin, motorer som skär ihop för att vissa kräver enbart Aspen osv osv
Att byta delar, framförallt plast som är smutsig i tid och otid är inte miljövänligt. Tänk själv hur mycket plastamög en robotgräsklippare har.

Sedan jämför vi med gamla maskiner. Minimalt med plastamög, rejäla konstruktioner i metall. Vilket gör att de princip aldrig går sönder. På gräsklipparen som ägts i över 10 år är det väl en ny ljuddämpare och samt fått svetsa en spricka i handtaget som jag har fått göra
Det är samma sak med bilar

Så skrota allt gammalt mög är det idiotiska man kan göra. För gammalt mög har också ett historiskt värde.
Tacka vet jag gamla Stiga Turbo, odödlig
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är skönt om det är tyst i alla fall en enda dag i veckan, även om det sällan händer. Jag saknar också den tiden när affärerna var stängda på söndagar. Då umgicks folk istället för att ägna sig åt konsumtion sju dar i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.