Jag är i tagen att byta min gamla Ecoair 105. Att jämföra gammalt med nytt är inte enkelt då alla mätvärden och standarder i specifikationer verkar ha ändrats. Även att jämföra två olika moderna pumpar verkar vara enkelt då man specar olika saker tyvärr.

Om man kollar på Thermias och Nibes nyaste punmpar, kan man jämföra Thermia XTR strl "M" med F2125-8 eller 12? (Thermia säger 2-8kW och antar att 8'an i Nibe är 8kW?, men de skriver ju inte ut något effektvärde (arbetseffekt) eller avsäkring i den ganska klena specifikationen i produktbladet.

Thermia använder inte ordet "pdesign" men det är samma som "värmeeffekt"?

Om man haft en Ecoair 105 som fyllt behovet de senaste 15 åren (det var ju då CTCs klenaste pump) hur jämför man då effektivitet och kapacitet mot XTR M/L resp F2125 8/12?

Tabell jämför Thermia iTec XTR i storlekarna S, M och L, med information om effektområde, köldmedium, kompressor och prestandavärden.

Specifikationstabell för NIBE S2125 med data om effektivitetsklass, SCOP, värmekapacitet och ljudnivå för modellerna S2125-8 och S2125-12.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför byta, fungerar den inte nu eller. Klart kanske lite klen och får gå mycket, med en del ofta avfrostningar, som är en gång i timman. är ett tidur i den som ställer i avfrottstningen och på din breddgrad och den är kustnära, kan det bli mycket is på en timma.

J jonaserik skrev:
Varför byta, fungerar den inte nu eller. Klart kanske lite klen och får gå mycket, med en del ofta avfrostningar, som är en gång i timman. är ett tidur i den som ställer i avfrottstningen och på din breddgrad och den är kustnära, kan det bli mycket is på en timma.
Bor i Malmö. Glömde detta i min post. Den är sliten. Inget har bytts under 15 år så jag är rädd för att den lägger av när som. "Fjällen" på förängaren har vittrat och flagor ramlar av. Har även service/renovering som alternativ men tittar på ersättning som ett alternativ så därav mina frågor

Egentligen generella frågor gällande jämförelse maskiner mellan när man söker och får in offerter. Vissa tar fram en billig liten enfasmaskin som har bra scop ändå men vissa trycker på en större pump med högre design för att slippa etillsats under kallaste perioderna. Så jag är överlag intresserad av vilka parametrar man skall titta efter för att kunna jämföra mellan nya maskiner men även min gamla.

M MMR skrev:
Bor i Malmö. Glömde detta i min post. Den är sliten. Inget har bytts under 15 år så jag är rädd för att den lägger av när som. "Fjällen" på förängaren har vittrat och flagor ramlar av. Har även service/renovering som alternativ men tittar på ersättning som ett alternativ så därav mina frågor
Har du klarat dig med den då för att värma huset. Klart att den är lite klen och får gå ofta, men i alla fall, den räcker till.

J jonaserik skrev:
Har du klarat dig med den då för att värma huset. Klart att den är lite klen och får gå ofta, men i alla fall, den räcker till.
Jag har klarat mig med den. Men varmvattenproduktinen är väl sådär och när det börjar bli kallt så går den ju non stop känns det som. Har inga siffror att dela då jag egentligen inte brytt mig jättemycket om minimala besparingar. Litet hus, hyffsat varmt klimat i Malmö och överlag låg elförbrukning (strax under 10' per år total elförbrukning). Men visst, jag försöker ju köra snålt. Max 21 grader inne och låg temp på varmvattnet.

Jag har bara förutsatt att nästan vad man än köper så har man högre effektivitet på en 15 år nyare pump så jag vill ju ha något som är jämförbart men lite bättre. Kanske skulle man t ex. gått på en Ecoair 107 en gång i tiden...

Men som sagt, jag är främst intresserad av hur de två nämnda pumparna jämförs med sina olika storlekar sinsemellan och med en gammal ecoair 105. Kan man jämföra som jag gjort där det för en lekman ser ut som att Thermias M motsvarar en Nibe 12 osv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.