72 424 läst ·
106 svar
72k läst
106 svar
Test portabel AC
Eftersom testet är gjort på olika klockslag under en och samma dag så antar jag att solens läge påverkat hur varmt rummet är, alltså blir det omöjligt att få ett vettigt resultat på detta sätt.
Att Tristar och Andersson får olika betyg stödjer ovan teori eftersom det är exakt samma produkt men med olika branding. Båda leverantörna tillverkar inga egna produkter utan köper bara produkter som brandas.
Elgiganten portabla AC har tidigare levererats med ett "skynke" för att täcka öppningen som blir i fönstret. Monterar du det så blir det någorlunda tätt iallafall och rummet kyls av ordentligt.
Att Tristar och Andersson får olika betyg stödjer ovan teori eftersom det är exakt samma produkt men med olika branding. Båda leverantörna tillverkar inga egna produkter utan köper bara produkter som brandas.
Elgiganten portabla AC har tidigare levererats med ett "skynke" för att täcka öppningen som blir i fönstret. Monterar du det så blir det någorlunda tätt iallafall och rummet kyls av ordentligt.
Det kan tyckas självklart att den portabla ACn behöver slang för att leda bort värmen men faktiskt så begriper ibland inte ens de som säljer dessa apparater hur det fungerar.
Jag bråkade en gång med en försäljare av luftavfuktare som påstod att apparaten genererade mer värme till rummet än den förbrukade. Den hade nämligen värmepumpsteknik!
Imponerande. Men hur det fungerade fick jag aldrig någon förklaring på...
Den med lätt fysisk begåvning vet varför.
Jag bråkade en gång med en försäljare av luftavfuktare som påstod att apparaten genererade mer värme till rummet än den förbrukade. Den hade nämligen värmepumpsteknik!
Värmepumpsteknik? Varför inte kylskåpsteknik? Processen är i stort densamma det handlar bara om vad man vill ha som bestämmer vad maskinen ska heta.B Bjober skrev:Det kan tyckas självklart att den portabla ACn behöver slang för att leda bort värmen men faktiskt så begriper ibland inte ens de som säljer dessa apparater hur det fungerar.
Att en kondensavfuktare ger mer värme än ett elelement med samma mängd tillförd energi är riktigt, det beror på fasövergång från gas till flytande, så kallad ombildningsvärme. Jag menar vattnet som kondenserar. Ytterligare en fas där energi frigörs sker vid ombildning ifrån vatten till is
Vad du får för cop beror ju på vilken mängd vattenånga som finns i luften, även temperaturen påverkar.B Bjober skrev:
Ställer du in att den ska avfukta ner till 40%RF och luften har 45%RF så blir det så klart inte någon extra värme att tala om, men det går aldrig minus. Men om man som i vårat fall använder avfuktaren när vi duschar och RF ligger på 85% blir värmetillskottet markant vid inställt börvärde 50%. Vad cop blir då har jag inte bemödat mig att räkna på.
De maskiner som saknade slang, jag uppfattade det som att de inte är en AC, dvs saknar kompressor/värmepump och är bara en fläkt med uttag för kylklampar.
Naturligtvis ska den varma luften ut, men problemet är att även när man tätar av utblåset så ska samma mängd luft som blåser ut komma in någon annantans (annars så imploderar ju huset..). Mao måste en portabel AC inte bara kyla luften i rummet utan även all extra varmluft utifrån som den själv suger in iom att den även är en FRÅNLUFTSFLÄKT.
En "riktig" AC dvs med separat inom och utomhusdel flyttar värme utan att förflytta någon luft mellan inom/utomhus och den behöver därmed inte jobba mot sig själv. Idealt sett kan man stänga av ventilationen helt när det är varmt ute och låta ACn kyla ner den befintliga luften, precis som en kyl eller frys.
Naturligtvis ska den varma luften ut, men problemet är att även när man tätar av utblåset så ska samma mängd luft som blåser ut komma in någon annantans (annars så imploderar ju huset..). Mao måste en portabel AC inte bara kyla luften i rummet utan även all extra varmluft utifrån som den själv suger in iom att den även är en FRÅNLUFTSFLÄKT.
En "riktig" AC dvs med separat inom och utomhusdel flyttar värme utan att förflytta någon luft mellan inom/utomhus och den behöver därmed inte jobba mot sig själv. Idealt sett kan man stänga av ventilationen helt när det är varmt ute och låta ACn kyla ner den befintliga luften, precis som en kyl eller frys.
Administrator
· Skåne
· 8 716 inlägg
Det sa faktiskt Ludvig, att det är exakt samma maskin. Men jag höll inte med eftersom Andersson avgav kemikalier (stark lukt), men inte Tristar. Det var därför Andersson fick lägre betyg.chaser skrev:
Eftersom testet är gjort på olika klockslag under en och samma dag så antar jag att solens läge påverkat hur varmt rummet är, alltså blir det omöjligt att få ett vettigt resultat på detta sätt.
Jag kan väl tycka att 60 minuter är väl kort tid att testa på då det är en rätt stor mängd luft och förhållandevis små fläktar vi pratar om. Att dessutom ha fönstret öppet för frånluften gör ju det knappast bättre eftersom det kommer in ny varm luft istället för att återcirkulera luften i rummet.
Det är ju främst effektiviteten på återcirkulationen som är intressant (och ger resultat) så jag är ändå förvånad över att vissa sänkte temperaturen så pass med öppet fönster...
Det är inte någon FRÅNLUFTSFLÄKT som angivits ovan men en viss mängd luft blåses ut för att kyla kondensorn men en mycket större mängd luft återcirkuleras i rummet.
Jag besöker ju en del olika kontor i mitt jobb som konsult och det är väldigt vanligt att man ställt in en portabel AC i kontoret eller konferensrummet men ingen frånluft ut...
Det är ju främst effektiviteten på återcirkulationen som är intressant (och ger resultat) så jag är ändå förvånad över att vissa sänkte temperaturen så pass med öppet fönster...
Det är inte någon FRÅNLUFTSFLÄKT som angivits ovan men en viss mängd luft blåses ut för att kyla kondensorn men en mycket större mängd luft återcirkuleras i rummet.
Jag besöker ju en del olika kontor i mitt jobb som konsult och det är väldigt vanligt att man ställt in en portabel AC i kontoret eller konferensrummet men ingen frånluft ut...
Jag har en Anslut från Jula som jag köpte på rea (när det var kallt och regnade en sommar) för 1995kr. Vi har sovrummet i västerläge och det blir lätt 26-27gr på sommaren när solen är på väg ner.
Jag fick med skumgummi som man klämmer mellan fönstret och karmen, sedan är det ett hål i skumgummit som man skickar ut slangen genom. Jag brukar klämma dit skumgummit och dra ned rullgardinen, kör maskinen 2-3tim innan vi går och lägger oss, då är det 17-18gr i rummet. Naturligtvis måste man stänga av apparaten för den låter en hel del, men rummet hålls kyligt tillräckligt länge för att man ska somna som en stock. Jag tycker lätt att den var värd 2000kr, har haft den i 5-6 år.
Innan hade jag nått liknande från Mediamarkt men den höll på pricken 1 månad efter att garantin hade passerat.
Jag har en vanlig luftvärmepump också men det känns som ett omöjligt uppdrag att kyla ned 150m2 för att kunna sova när denna lilla gör jobbet väldigt bra.
Bakom en av väggarna i sovrummet går skorstensschaktet så tankarna på att använda mig av den medföljande anslutningsluckan för slangen har funnits i bakhuvudet. Då hade jag sluppit ägna 1 minut åt att sätta upp skumgummit varje gång.
Jag fick med skumgummi som man klämmer mellan fönstret och karmen, sedan är det ett hål i skumgummit som man skickar ut slangen genom. Jag brukar klämma dit skumgummit och dra ned rullgardinen, kör maskinen 2-3tim innan vi går och lägger oss, då är det 17-18gr i rummet. Naturligtvis måste man stänga av apparaten för den låter en hel del, men rummet hålls kyligt tillräckligt länge för att man ska somna som en stock. Jag tycker lätt att den var värd 2000kr, har haft den i 5-6 år.
Innan hade jag nått liknande från Mediamarkt men den höll på pricken 1 månad efter att garantin hade passerat.
Jag har en vanlig luftvärmepump också men det känns som ett omöjligt uppdrag att kyla ned 150m2 för att kunna sova när denna lilla gör jobbet väldigt bra.
Bakom en av väggarna i sovrummet går skorstensschaktet så tankarna på att använda mig av den medföljande anslutningsluckan för slangen har funnits i bakhuvudet. Då hade jag sluppit ägna 1 minut åt att sätta upp skumgummit varje gång.
Är det inte luft som kommer ur slangen menar du??anders07 skrev:
På de jag provat är det ganska bra flöde ur slangen (även om det är ett större flöde internt i rummet)!
Kan som parantes nämna att luften som min apparat skickar ut genom slangen är väldigt varm. Lite svårt att uppskatta men av luftflödet att döma så motsvarar det säkert en 2-3kw's värmefläkt. Nånstans måste ju effekten ta vägen eftersom effekt är värme enligt fysikens lagar, sedan är det väl lite cop-faktor också.anders07 skrev:
Jag kan väl tycka att 60 minuter är väl kort tid att testa på då det är en rätt stor mängd luft och förhållandevis små fläktar vi pratar om. Att dessutom ha fönstret öppet för frånluften gör ju det knappast bättre eftersom det kommer in ny varm luft istället för att återcirkulera luften i rummet.
Administrator
· Skåne
· 8 716 inlägg
Vi testade inte med vidöppet fönster. Vi stängde till det så mycket det gick utan att klämma slangen. Och alla maskinerna testades på samma sätt. Man såg en tydlig skillnad på deras förmåga att kyla. Jag utgår ifrån att de hade sänkt temperaturen ytterligare om man hade kunnat täppa till springan helt och om de hade fått stå längre tid än 60 minuter.
Jag köpte en sån där för år sedan när OnOff gick i konkurs, bra pris typ 2000. Jag tog med den till "sommarstugan" på sydligare breddgrader, typ 27-28 grader inomhus utan AC. Den kyler kanonbra, problemet är att den bara orkar 15 minuter, den löser något slags överbelastningskydd ut. Värdelös!