Fick ett samtal från fjärrvärmeleverantören här om dagen som tyckte att ett månatligt medelvärde på 7° på kylningen var lite väl låg och föreslog att jag skulle ta en titt på termostatventilen till varmvattnet.

I går gjorde jag slag i saken och gick ner i grunden och kunde snabbt konstatera att den mycket riktigt inte stängde. Efter lite manuellt våld och vridande (som resulterade i en förstörd manöverratt :( ) så fick jag den att stänga, jag lämnade den i position 3 på skalan vilket enligt dokumentationen borde resultera i en temperatur på 50° eller 75° (Lite osäker på konfigurationen, men tänkte att jag kollar upp det senare). Glad i hågen gick jag och lade mig...

Tyvärr resulterade detta i ett brutalt uppvaknande i duschen i morse, när vattnet var slut på sekundärsidan blev det aningen kallt. Snabbt ner i grunden igen där jag kunde konstatera att ventilf_n inte öppnat och temperaturen på varmvattnet var 10°, efter lite milt våld så öppnade den och värmde. Testade lite fler gånger under morgonen och kunde bara konstatera att den kärvar.

Nu till frågan, borde jag ta isär aktuatorn och försöka smörja lite? Går det överhuvudtaget? Om inte, finns det någon smartare lösning på varmvatten ställdon eftersom varmhållning av sekundärsidan känns lite onödigt utan varmvattencirkulation, flödesgivare?

Ventilen är en sån här: http://heating.danfoss.com/xxTypex/716_MNU998928_SIT54.html

Raderat

Verkar ha varit detta som var problemet:

Om AVTB, med temperaturområdet 20 60° C, monteras fel, så att givaren blir kallare än AVTB-regulatorns ventilhus, kommer regulatorn att upphöra med att reglera. Felet beror på, att den temperaturkänsliga punkten flyttar sig från givaren till regulatorns bälgelement (vid ventilhuset). Regulatorn reglerar härefter endast efter returtemperaturen. Felet visar sig i prak-tiken genom att det inte kommer varmt vatten. Problemet kan endast lösas, om regulatorn monteras, så att givaren alltid placeras varmare än regulatorns ventilhus. Även vid korrekt montering kan felet uppstå, om givaren blott en kort tid har varit kallare än ventilhuset. Felet kan eventuellt avhjälpas med att knacka svagt på kapillärröret. Om detta inte hjälper, måste regulatorns bälgelement avkylas (ev. med is), tills givarpunkten flyttar sig från bälgelementet till givaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.